تبیان، دستیار زندگی
ایلم بیشتر با حضرتعالی آشنا شوم ؟‌ به نام خدا ،‌ غلامحسین نوری نكاح هستم مشهور به حسین نوری . تابستان 1333 شمسی در مشهد مقدس متولد شدم ،‌ به لطف خداوند متعال جانباز 70 درصد هستم و در حال حاضر هم به هنر نقاشی تابلو مشغولم. -چگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفیر شیدایی


-در ابتدا مایلم بیشتر با حضرتعالی آشنا شوم ؟‌

به نام خدا ،‌ غلامحسین نوری نكاح هستم مشهور به حسین نوری . تابستان 1333 شمسی در مشهد مقدس متولد شدم ،‌ به لطف خداوند متعال جانباز 70 درصد هستم و در حال حاضر هم به هنر نقاشی تابلو مشغولم.

-چگونه و كجا جانباز شدید ؟‌

رژیم شاه از جوانان و نوجوانان مخصوصا كسانی كه دانش آموز هنرستان بودند نهایت استفاده را در جشن هایشان می كردند و به هر نحوی كه بود پای آنها را به سوی پارتی ها باز می كرد این مساله من را خیلی عذاب می داد برای همین حدود سال 1350 یا 51 با نوشتن یك نمایش نامه طنز سیاسی كه با كارگردانی خودم اجرا شد ،‌ مورد شناسایی آن رژیم قرار گرفتم و بعد از دستگیری ، انواع و اقسام شكنجه ها را بر من وارد كردند كه از ناحیه دست و پا ، حنجره و كلیه ،‌ آسیب های بسیار زیادی دیدم و به درجه رفیع جانبازی نائل گردیدم .

-از هنرتان برایمان بگویید ،‌ چطور وارد این عرصه شدید ؟‌

همزمان با تحصیلات ابتدایی هنر نقاشی را نزد استاد هاشم ظریف تبریزیان كه از نگارگران آستان قدس رضوی هستند و مرحوم عباس دینی فرد فرا گرفتم و همواره در جهت ارتقای دانش هنری خود بودم در كنار نقاشی ، ‌هنرهای نمایشی و موسیقی را هم دنبال می كردم كه بالاخره با گرفتن بورسیه برای گذراندن دوره متوسطه به تهران آمدم و در هنرستان فرح سابق مشغول به تحصیل شدم.

-وقتی جانباز شدید ، فكر می كردید كه مجددا بتوانید به كارهای هنریتان ادامه دهید ؟

من به موفقیت فكر نمی كنم به انجام صحیح كار می اندیشم ،‌ وقتی دو دست و پایم را از دست دادم نا امید نشدم و با توكل به خدا قلم را بر دهانم قرار دادم و تصمیم گرفتم به كمك دهان و دندان هایم این هنر را ادامه دهم كه الحمدالله كار تا به حال به خوبی پیش رفته است .

در سال های 56 و 57 سه نمایشگاه نقاشی در شهرهای تربت جام ،‌ مشهد و تهران برپا شده بود كه من شركت نمودم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1379 در بیش از یكصد نمایشگاه جمعی و انفرادی در موقعیت های گوناگون كه برگزار شد شركت نمودم . در زمینه نمایش ، پس از تاسیس جهاد سازندگی در سال 1358 در بخش فرهنگی این نهاد به تولید فیلم پرداختم و در ساخت فیلم های 16 میلی متری ،‌ ویدیویی و برنامه های تلویزیونی در زمینه نویسندگی ،‌ كارگردانی ،‌‌ تهیه كنندگی و تدوین تلاش بسیار نمودم همچنین در جشنواره سراسری تئاتر فجر سال 1362 با نمایش خرقه ارغوانی به عنوان بهترین نویسنده انتخاب شدم و جایزه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی سپاه پاسداران ،‌جهاد سازندگی و حوزه علمیه قلم را به خود اختصاص دادم . درجشنواره سراسری فجر 70 با كاری به نام دلدار ودرجشنواره فجر 72 با اثری به نام مشهود حاضر شدم كه هر دو نمایش از برگزیدگان آن در جشنواره بود.

- در مورد استفبال مردم از آثارتان برایمان بگوئید؟

به حمدالله همیشه خوب بوده است .

-به عقیده خودتان ،‌ چرا ؟

چون در پدید آوردن هر اثری سعی داشتم همه اقشار اعم از خواص و عوام را در نظر داشته باشم و با آنها رابطه نزدیكی برقرار كنم.

-نقش همسرشما در موفقیت هایتان تا چقدر بوده؟

اطرافیانم می دانند كه فعالیتهای هنری ام بعد ازدواج چند برابر شد و آثار بسیاری را بعد از ازدواج ارائه نمودم و ادامه كارم را مدیون همسر خوب و مهربانم می باشم.

- چند جمله ای هم با جوانان و نوجوانان صحبت كنید ؟

من به عنوان یك هنرمند درد كشیده به عنوان كسی كه زندگی پر فرازو نشیبی را از كودكی تاكنون پشت سر گذاشته و از سلامت دست وپا ،‌كلیه ، ریه و… برخوردارنیست به جوانان می گویم كه امید را در زندگی از دست ندهند و با توكل به خدا ، زندگیکنند.

- به عقیده شما هنر اسلامی تا چه حد می تواند در دین و مذهب ، خصوصا جوانان نقش داشته باشد ؟

مطمئنا هنری اسلامی است كه انسان را به سوی انسانیت سوق می دهد پس تردیدی نیست چیزی كه من و امثال من را به سوی انسانیت سوق دهد ، دینمان را نیز کامل می کند.

از شما و همكارانتان در سایت اینترنیتی تبیان تشكر و قدردانی می كنم و امیدوارم قدم های موثری را در جهت شناساندن هنر اصیل اسلامی به جوانان و نوجوانان ایران اسلامی بردارید.

گفتگو از :‌ علیرضا باغانی