تبیان، دستیار زندگی
هرجا قرار است میان دو یا چند نفر روابطی وجود داشته باشد، حتماً یک نظام انتظارات برآن حاکم است. این نظام که چارچوب روابط را تعیین می‌کند، به افراد می‌گوید چه انتظاراتی‌ می‌توانند از یکدیگر داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر دوستم داری ، برو کره ی ماه!!!

بررسی چگونگی انتظارات در روابط همسران

همسران

هرجا قرار است میان دو یا چند نفر روابطی وجود داشته باشد، حتماً یک نظام انتظارات برآن حاکم است. این نظام که چارچوب روابط را تعیین می‌کند، به افراد می‌گوید چه انتظاراتی‌ می‌توانند از یکدیگر داشته باشند. برای مثال در رابطه پدر و فرزند، یک نظام انتظاراتی وجود دارد. این نظام معین می‌کند پدر از فرزند و فرزند از پدر چه انتظاراتی می‌تواند داشته باشد.

در بین زن و شوهر نیز چنین است. این نظام، مناسبات میان آنان را تعیین می‌کند. به این معنا که وقتی اختلاف ایجاد می‌شود، شاخصی است که نشان می‌دهد حق با چه کسی است. این شاخص غالباً به عرف باز می‌گردد.

گاهی انتظارات بین همسران مدون می‌شود و به صورت قانون در می‌آید، گاهی هم هنجارهایی نانوشته است.

نظام انتظاراتی، نظامی متغیر و متنوع است و بنابراین تنظیم مناسبات را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند. از طرف دیگر نظام انتظاراتی بر خلاف دیگر ساختارهای اجتماعی، تأثیرپذیری بیشتری از نظام‌های بیرونی دارد. یعنی در نظام انتظاراتی زن و شوهر، آنها از طریق رسانه با نظام انتظاراتی روابط زوجین در جاهای دیگر مثلاً اروپا و آمریکا آشنا می‌شوند و به سرعت تأثیر می‌پذیرند چون به طور مثال انتظارات مرد از همسرش، با تصوری که زن از انتظارات مرد دارد متفاوت است لذا زن و شوهر دچار مشکل می‌شوند. به این صورت که فرد انتظاراتی از همسرش دارد که با انتظارات طرف مقابل تفاوت دارد.

نمی‌توان الگوی ثابتی از انتظارات  برای همه برای همه ی زن وشوهر ها ارائه داد.. حدود 100 سال پیش که هنوز تغییرات مدرنیته وارد جامعه نشده بود و ارزش‌ها متحول نشده بودند، در میان همه گروه‌ها نظام انتظاراتی از تعالیم اسلام گرفته می‌شد. یعنی اسلام نظام توقعاتی و انتظاراتی زن و شوهر را در قالب حقوق و تکالیف تعیین می‌کرد. همه مردم از دستورات اسلام تبعیت می‌کردند و تفاوت‌های طبقاتی چندان شدید نبود. به همین دلیل طلاق خیلی کم بود؛ زیرا هر زن و شوهری می‌توانستند برای یکدیگر خوب باشند.

هم زن می‌دانست در برابر شوهر چه باید بکند و هم شوهر می‌دانست در مقابل زنش چه وظیفه‌ای دارد. همه وظایف خود را انجام می‌دادند و مسئله پیچیده‌ای وجود نداشت. البته در آن زمان همه مردها و زن‌ها خوشبخت نبودند، اما اختلاف‌ها کمتر از امروز بود. هنجارها همه را یکسان می‌کرد. تأثیرات نظام بیرونی هم چندان قوی نبود و مانند امروز با فرهنگ‌های پیچیده دنیا رو‌به‌رو نبودند به همین دلیل روابط و مناسبات نیز کمتر دستخوش نوسانات می‌شد.

این تغییر انتظارات فقط به روابط همسران بر نمی گردد. در همه جوامع در دوران ماقبل صنعتی، سطح انتظارات از دیگران بسیار پایین بود، ولی امروزه سطح انتظارات از فرد مقابل بسیار بالاست. «دیگری» هر کسی می‌تواند باشد و اختصاصی به روابط زوجین ندارد.

یکی از ویژگی های انسان امروز بالا بودن سطح توقع از دیگران است. ما از همه طلبکاریم.  در جامعه‌شناسی می‌گویند هر قدر سطح توقع بالاتر برود، همزیستی مشکل‌تر خواهد بود.

انتظار از دیگری باید در چارچوب و قالب فرهنگی باشد. باید دید این فرهنگ و قالب‌های فرهنگی یا نظام انتظاراتی، چه چیزهایی را مجاز می‌داند و چه چیزهایی را مجاز نمی‌داند.در انتظارات باید به امکانات و شرایط خاص خانواده نیز توجه شود. یکی از مشکلات جامعه ما این است که در مناسباتمان یا احساسی هستیم یا اصلاً احساس نداریم. بهتر است در مناسبات با همسر، دو عامل احساس و عقل با هم ترکیب شود. یا آنقدر به همسرمان محبت می‌کنیم که هر چه بخواهد چشم و گوش بسته انجام می‌دهیم یا به او بی‌اعتنا می‌شویم. هم احساس زیباست و هم منطق؛ اگر بتوانیم میان آنها تعادل  برقرار کنیم، مشکل چندانی نخواهیم داشت.

در تنظیم انتظارات زن وشوهر باید به موارد زیر دقت کنند :

همسران

1- در ابتدای زندگی ، خواسته های خود را روشن بیان کنند و خواسته های طرف مقابل را بشنوند. راجع به خواسته هایی که از نظر هر کدام از طرفین نامعقول و نابجا ست ، بحث کنند و به نتیجه برسند. اگر نتوانستند با هم به نتیجه برسند ، می توانند با مشاوری آگاه موضوع را در میان بگذارند . اما بسیار مهم است که انتظار همسرمان را بدانیم تا بتوانیم آن را بر آورده کنیم . و همسرمان نیز علم غیب ندارد تا انتظارات ما را بداند.

2- هر کدام از طرفین انتظارات خود را بررسی کنند و آن هایی که غیر منطقی واشتباه است را نادیده بگیرند. البته این کار کمی سخت است . زیرا در نظر هر کس خواسته هایش منطقی است. اما با کمی واقع نگری می توان انتظارات را قابل اجرا کرد.

3- فراموش نکنیم که ازدواج ارتباطی مقدس است که اگر بخواهیم در آن تنها به انتظارات و حقوق و تکالیف توجه کنیم ،زیبایی آن کم می شود.  گذشت ،فداکاری و صبر مفاهیمی هستند که اگر در زندگی زناشویی متبلور شوند، عشق و محبتی ماندنی را بین همسران ایجاد می کنند.

منابع : مجله ی حورا - کتاب زندگی شیرین

گردآوری و تنظیم برای تبیان :داوودی

اگر در تنظیم روابط وخواسته هادر رابطه با همسر تان دچار مشکل شدید ، با مشاوران تبیان در ارتباط باشید و در صورت تمایل کتاب «روابط سالم و سازنده بین همسران» را در کتابخانه ی الکترونیکی تبیان مطالعه نمائید.

مقالات مرتبط :    

موانع عشق من و تو ...

نیازهایم فدای تو!

اطاعت از همسر ،تا کجا؟

تصمیم های دونفره زیر یک سقف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.