تبیان، دستیار زندگی
تعداد امامزادگان شایسته در قم که بر فراز قبور مطهرشان گنبد و سایبان هست به چهارصد نفرمی رسد. در میان این چهار صد اختر تابناکی که در آسمان قم نورافشانی می کنند، ماه تابانی که همه آنها را تحت الشعاع انوار درخشان خود قرار داده، تربت پاک شفیعه محشر، کریمه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگیهای حضرت معصومه (سلام الله علیه)
ویژگیهای حضرت معصومه (س)

تعداد امامزادگان شایسته در قم که بر فراز قبور مطهرشان گنبد و سایبان هست به چهارصد نفرمی رسد.

در میان این چهار صد اختر تابناکی که در آسمان قم نورافشانی می کنند، ماه تابانی که همه آنها را تحت الشعاع انوار درخشان خود قرار داده، تربت پاک شفیعه محشر، کریمه اهل بیت پیامبر(علیه السلام)، دخت گرامی موسی بن جعفر، حضرت معصومه(سلام الله علیه)می باشد.

پژوهشگر معاصر، علامه بزرگوار، حاج محمدتقی تستری، مولف قاموس الرجال می نویسد: «درمیان فرزندان امام کاظم(علیه السلام) با آن همه کثرتشان بعد از امام رضا(علیه السلام)، کسی همسنگحضرت معصومه(سلام الله علیه) نمی باشد. شیخ عباس قمی به هنگام بحث از دختران حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام)، می نویسد: «برحسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیده جلیله ، فاطمه بنت امام موسی(علیه السلام)، معروف بهحضرت معصومه(سلام الله علیه) است.» بررسی شخصیت برجسته و فضایل گسترده حضرت معصومه(سلام الله علیه) در این صفحات نمی گنجد. در این نوشته به برخی از ویژگیهای آن خاتون اشاره می کنیم:

شفاعت گسترده

بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام است که در قرآن کریم از آن به «مقام محمود» تعبیر شده است. همانا دو تن ازبانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گسترده ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می تواند همه اهالی محشر را فراگیرد:

1- خاتون محشر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها.

2- شفیعه روزجزا، حضرت فاطمه معصومه(س).

در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا سلام الله علیها همین بس که شفاعت، مهریه آن حضرت است .

عصمت

بر اساس روایتی که مرحوم سپهر در «ناسخ » از امام رضا(علیه السلام)روایت کرده، لقب «معصومه » را به حضرت معصومه، امام هشتم اعطا کرده اند.

طبق این روایت امام رضا(علیه السلام) فرمود: «هرکس حضرت معصومه را درقم زیارت کند، همانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد.»

سایت حوزه

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

ویژگیهای حضرت معصومه (س)

مطالب مرتبط

هفتمین نور

بانوی روشنایی

قبله گاه قلوب ارادتمندان

پند هایی از امام رضا علیه السلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.