تبیان، دستیار زندگی
ماهی ها به خاطر اندام ویژه ای به نام آبشش قادر به تنفس در زیر آب هستند. آب به داخل دهان ماهی می رود و در آبشش های آن جریان پیدا می کند و به این ترتیب، آبشش ها آکسیژن محلول در آب را به داخل می کشند و آن را وارد خون ماهی می کنند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ماهی ها می توانند بو بکشند؟

پرندگان

ماهی

ماهی ها در زیر آب چگونه نفس می کشند؟

ماهی ها به خاطر اندام ویژه ای به نام آبشش قادر به تنفس در زیر آب هستند. آب به داخل دهان ماهی می رود و در آبشش های آن جریان پیدا می کند و به این ترتیب، آبشش ها اکسیژن محلول در آب را به داخل می کشند و آن را وارد خون ماهی می کنند، یعنی آبشش ها همان کار شش ها در حیوانات خشکی را انجام می دهند.اگر چه آبشش ها برای دریافت اکسیژن موجود در هوا مناسب نیستند، اما بعضی از ماهی ها سعی می کنند تا به سطح آب بیایند و اکسیژن را از هوا دریافت کنند.

آیا ماهی ها می توانند بو بکشند؟

بله، ماهی ها دو سوراخ بینی کوچک روی سرشان دارند که به عنوان اندام بویایی عمل می کنند.البته برای بو کشیدن از آبشش ها استفاده نمی شود.

حس بویایی در تعدادی از ماهی ها بسیار تکامل یافته تر از دیگر ماهی ها است. مثلا کوسه ها با تکیه بر حس بویایی قوی خود، حیوانات دیگر را شکار می کنند.

عنکبوت

عنکبوت ها چگونه تار می تنند؟

آنها تارهای ابریشمی که از سوراخ های کوچک پشت شکمشان بیرون می آید را می تنند.هنگامی که ابریشم توسط عنکبوت تنیده می شود، به صورت رشته یا تاری سخت در می آید که از رشته فولاد به همان نازکی محکم تر است.بعضی از این رشته ها کاملا چسبناک هستند و هنگامی که حشره ای در تارها می افتد، عنکبوت لرزش را احساس می کند و به سرعت از یک طرف تاربه طرف دیگر آن می دود تا طعمه اش را اسیر کند.

شتر

شتر برای چه مدت می تواند بدون آب به زندگی ادامه دهد؟

مهم ترین قسمت بدن شتر، کوهان است و هدف از آن وجود منبعی برای ذخیره غذا است. شتر می تواند آب مورد نیازش را برای مدت طولانی ذخیره کند. این حیوان سه معده دارد که در دیواره های دو معده اول کیسه هایی برای ذخیره آب وجود دارد. هنگامی که این کیسه ها پر است توسط ماهیچه هایی بسته نگه داشته می شود. هر گاه شتر به مقداری آب نیاز داشته باشد، این ماهیچه ها باز و بسته می شوند تا آب مورد نیاز را به او برسانند. اگر بار شتر سبک باشد و به آرامی مسافرت کند، آب موجود در شکمش می تواند بین شش تا ده روز کافی باشد.

پرندگان

پرندگان چگونه از زمان مهاجرت خود آگاه می شوند؟

پرندگان می توانند بفهمند روزها چه موقع کوتاه تر می شود و یا در بهار بلند تر می شود. به این ترتیب بدن آنها مثل یک ساعت شماطه دار عمل می کند و زمان حرکت را به این پرندگان اعلام می کند. بنابراین تغییر طول روز و کمبود غذا به آنها یادآوری می کند که عازم مناطق گرمسیر شوند.البته علتهای دیگر هم وجود دارد که هنوز شناخته نشده است.

به من بگو چگونه

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

*******************************

مطالب مرتبط

دنیای حیوانات،دنیای شگفتی ها

کوچکترین حیوانات جهان

جانوران رکورد دار

اطلاعاتی درباره مغز جانوران

باهوش‌ترین حیوانات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.