تبیان، دستیار زندگی
كیفیّت چهارم ; امربه معروف و نهى از منكر است ، و این نوع ; نصرت و یارى كاملى نسبت به وجود مبارك ایشان است ، بواسطه آنكه هرگاه امر به معروف و نهى از منكر با شرایط مقررّه آن واقع شود ; آثار زیادى چه از نظر ظاهرى و چه از نظر باطنى از آن ظاهر مى شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان(عج) را چگونه یاری کنیم؟

میلاد امام مهدی ( عج )

یارى حضرت قائم(علیه‌السلام) با امر به معروف و نهى از منكر

امر به معروف و نهى از منكر است، یکی از راههای یاری رسانی به حضرت ولی عصر(عج) است و این نوع؛ نصرت و یارى كاملى نسبت به وجود مبارك ایشان است، بواسطه آن كه هرگاه امر به معروف و نهى از منكر با شرایط مقررّه آن واقع شود؛ آثار زیادى چه از نظر ظاهرى و چه از نظر باطنى از آن ظاهر مى‌شود .

اما آثار ظاهرى این است كه: با امر به معروف و نهى از منكر، كسى كه اهل معصیت و گناه است یا بطور كلى آن گناه را ترك مى‌كند و یا كمتر انجام مى‌دهد، یا موجب كمى جرأت او مى‌شود؛ خصوصاً براى گناه در آشكارا، و همچنین بوسیله امر به معروف كسانى كه تارك واجبات و معروفات بوده‌اند؛ آنها را بجا مى‌آورند.

و فایده دیگر آن كه: دیگران دفع مى‌شوند، یعنى دیگر جرأت بر اقدام به گناهان و ترك واجبات را پیدا نمى‌كنند .

و این دو جهت موجب ثبات احكام و اقامه فرائض و اعلام دین مى‌شود، و وسیله نشر و ظهور آنها مابین بندگان مى‌گردد، زیرا هرگاه بنا شد عدّه‌اى آنها را انجام داده و بر آنها مواظبت داشته باشند؛ عده دیگر هم قهراً تأسّى و تبعیّت مى‌كنند، و عده‌اى هم متذكر مى‌شوند .

آثار باطنی امر به معروف و نهی از منکر

و اما آثار باطنى: آن كه موجب نزول بركات و فیوضات الهى مى‌شود، و سبب دفع و رفع بلیّات و نقمات مى‌گردد .

و در این آثار ظاهرى و باطنى كیفیّاتى از نصرت حاصل مى‌شود كه ذیلا بیان مى‌كنیم:

آثار ظاهرى این امر این است كه اقامه واجبات و استحكام آن و امثال آنها امورى است كه راجع به وجود مبارك امام(علیه‌السلام) است، پس هر كس موفق در جهتى از آن جهات گردد؛ البته ایشان را نصرت و یارى نموده است .

و آثار باطنى این امر این است که، چون بركات و فیوضات الهى به یمن وجود مبارك امام(علیه‌السلام) مى‌باشد، پس هر كس وسیله شد در رفع موانع آن و سبب ظهور آنها شد؛ امام را در ظهور آثار وجود مبارك ایشان نصرت و یارى كرده است، و این یارى در جهت عزّ و شرف ایشان مى‌باشد، و نیز نصرت ایشان است نسبت به وابستگان و شیعیان كه منتفع به آن بركات مى‌شوند.

و اما در دفع نقمات و بلیاّت؛ پس آن حضرت را در دفع ضرر دنیوى از دوستان ایشان یارى كرده است؛ و نیز در دفع ضرر اُخروى كه به جهت ترك معاصى و انجام واجبات از عذاب آخرت نجات مى‌یابند و مبتلا به آنها نمى‌شوند .


برگرفته از شیوه‌هاى یارى قائم آل محمد(علیهم‌السلام)، مرحوم آیت الله میرزا محمدباقر فقیه ایمانى.

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.