تبیان، دستیار زندگی
كیفیّت سوّم ; سعى و اهتمام در تحصیل علوم و معارف دینى از اصول و فروع دین ، و نیز اهتمام در معرفت انسان نسبت به نفس خود در مقام فراگیرى علوم و رفع جهل از خود مى باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یارى امام عصر(عج) با علوم و معارف دینى

امام زمان(عج)

سعى و تلاش در تحصیل علوم و معارف دینى از اصول و فروع دین، و نیز اهتمام در معرفت انسان نسبت به نفس خود و شناسایی وجود خود، در مقام فراگیرى علوم و رفع جهل از خود مى‌باشد.

علت مهم بودن این امر و چگونگی یاری رساندن به چند جهت است که در ذیل می‌آید:

1- خود انسان از جمله كسانى است كه هدایت او راجع به امام مى‌باشد، پس همان طور كه در هدایت دیگران نصرت حاصل مى‌شود، بدست آوردن وسایل هدایت خود و سعى در آن نیز؛ نصرت و پیروزی محسوب مى‌شود، چنانچه در امر تقوا هم این چنین است.

2- علم مثل چراغ است كه هرگاه روشن شود حتماً از آن روشنایى حاصل مى‌شود، پس بنده هم بعد از آن كه واقعاً داراى مقام و مرتبه‌اى از علم نافع شد، پس قهراً از علم او نور حاصل و افاضه مى‌شود، و جاهلین از آن نور هدایت مى‌یابند.

پس با این ملاحظه؛ تعلّم و یادگیرى به منزله مقدّمه نصرت و یارى مى‌شود، مثل آن كه انسان هرگاه خود را براى جهاد با دشمنان مهیّا نماید، بی آن كه نیازی به اسلحه داشته باشد، و چگونگی جنگ را براى جهاد با دشمنان بیاموزد، ــ مانند اسب دوانى و تیراندازى ــ نمی‌تواند بجنگد. پس با این آمادگى در مقدمات؛ نصرت در جهاد فى سبیل الله مى‌شود، و به این مقدار شخص در زمره انصار وارد شده، و فائز به فضیلت آنها مى‌شود.

پس همچنین است در علوم كه از براى هدایت كردن مهیّا مى‌شود، و این هدایت از افضل كیفیّات نصرت و یارى امام(علیه‌السلام) است، و اگر چه تعلّم و یادگیری به این دو عنوان نصرت مى‌شود، ولى این خصوصیت در آن مؤكّد مى‌شود.

هر گاه نصرت امام(علیه‌السلام) را در هنگام اشتغال به یادگیرى قصد كند، یعنى متذكر این جهت باشد، و این علاوه بر فوائد و فضائل دیگر است كه از جهت حصول آنها اقدام به یادگیرى علم مى‌كند، پس نصرت امام (علیه‌السلام) را هم یكى از آن خواسته‌ها قرار دهد، و افضل از همه فواید دیگر بداند .


برگرفته از کتاب شیوه‌هاى یارى قائم آل محمد(علیه‌السلام)، آیة الله میرزا محمدباقر فقیه ایمانى(با تصرف)

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.