تبیان، دستیار زندگی
در روایات ویژگى‏هاى زیادى براى یاران حضرت مهدی(علیه‌السلام) شمرده شده كه برخى مربوط به ویژگى‏ها و صفات ظاهرى و جسمانى است و برخى دیگر مربوط به خصایل اخلاقى و روحى .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خصوصیات یاران قائم(عج)

امام زمان

در روایات ویژگى‏هاى زیادى براى یاران حضرت مهدی(علیه‌السلام) شمرده شده كه برخى مربوط به ویژگى‏ها و صفات ظاهرى و جسمانى است و برخى دیگر مربوط به خصایل اخلاقى و روحى .

خصایص روحى

شاید بتوان گفت: كه مهم‏ترین ویژگى یاران امام(علیه‌السلام) این است كه آنها مصداق كامل «اولیاء الله» (دوستان خدا) هستند. در قرآن كریم مى‏فرماید:

"ألا إنَّ اَوْلیاءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَیهم وَ لا هُمْ یحزنون"(1)؛ آگاه باشید كه بر دوستان خدا بیمى نیست و غمگین نمى‏شوند.

این كه كسى از هیچ چیز ترسى به دل راه ندهد و اندوهگین نشود تنها زمانى امكان‏پذیر است كه جز خدا نبیند و جز به او نیندیشد. این اوج كمال آدمى و بالاترین مرتبه‏اى است كه یك انسان مى‏تواند بدان دست یابد.

امام صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید: خوشا به حال شیعیان قائم كه در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیاى خدا هستند، همانها كه نه ترس آنها را فرا مى‏گیرد و نه اندوهگین مى‏شوند.(2)

یاران قائم همچنان ‏كه در بالاترین درجه تقوا و پرهیزگارى قرار دارند، از نظر كمال علمى نیز در بالاترین درجه قرار گرفته و از جام حكمت الهى و معرفت دینى، چنانكه باید، سیراب شده‏اند. حضرت على(علیه‌السلام) در این باره مى‏فرماید:

... پس گروهى در آن فتنه‏ها صیقلى مى‏شوند، مانند صیقل دادنی که آهنگر به شمشیر می‌دهد، دیده‏هاى آنها به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گوش‌هایشان جا گرفته ‏شود. در شب، جام حكمت را به آنها بنوشانند بعد از این كه در بامداد هم نوشیده باشند.(3)

خلاصه این كه یاران قائم در چنان مرتبه‏اى از زهد و تقوا و علم و معرفت قرار دارند كه همه كائنات در برابر آنها سرِ تسلیم فرود مى‏آورند و زمین و آسمان به وجود آنها افتخار مى‏كند.

امام صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید: خوشا به حال شیعیان قائم كه در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیاى خدا هستند، همانها كه نه ترس آنها را فرا مى‏گیرد و نه اندوهگین مى‏شوند.

امام باقر(علیه‌السلام) مى‏فرماید: گویى كه یاران قائم را مى‏بینم كه شرق و غرب (جهان را) در نوردیده‏اند. همه‏ چیز در برابر آنها سرِ تسلیم فرود مى‏آورد حتى درندگان زمین و آسمان به دنبال خشنود ساختن آنها هستند. قطعه‏اى از زمین به قطعه دیگر مباهات كرده و مى‏گوید: امروز مردى از یاران قائم از من گذر كرده است.(4)

ویژگى‏هاى جسمانى

یاران امام مهدى(علیه‌السلام) از نظر صفات جسمى و نیروى بدنى سرآمد روزگار بوده و كسى را یاراى مقابله با آنها نیست. امام صادق(علیه‌السلام) در وصف توان بدنى یاران قائم(عج) مى‏فرماید:

لوط (علیه‌السلام) كه مى‏فرمود: «اى كاش در برابر شما قدرتى مى‏داشتم یا مى‏توانستم به تكیه‏گاهى استوار پناه ببرم»(5) در آرزوى نیرو و توان قائم (عج) و به یاد قدرت و استوارى یاران او بود، زیرا به هر كدام از آنها قدرت چهل مرد داده شده و قلب آنها محكمتر از پاره‏هاى آهن است. اگر به كوه‌هایى از آهن برخورد كنند آنها را از جا بر مى‏كنند و شمشیرهاى آنان از حركت باز نمى‏ایستد، مگر زمانى كه خداوند(عزوجل)، خشنود شود.(6)

تعداد یاران قائم(عج)

پوستر امام زمان علیه السلام

قول مشهور این است كه تعداد یاران امام عصر(عج) 313 نفر هستند كه در روایت‏هاى متعددى به آن اشاره شده است. در روایتى «مفضل بن عمر» از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل كرده است:

مثل این است كه قائم(علیه‌السلام) را بر منبر (مسجد) كوفه مى‏بینیم، در حالى كه 313 مرد به عدد اهل بدر گرد او را گرفته‏اند. آنها مردان جنگاور و حاكمان خدا در زمین او و بر خلق اویند.(7)

با توجه به روایت دیگر به این نتیجه مى‏رسیم كه یاران آن حضرت منحصر به تعداد یاد شده نبوده و این تعداد كسانى هستند كه از آغاز حركت حضرت مهدى(عج) ایشان را همراهى مى‏كنند، اما به تدریج بر این تعداد افزوده مى‏شود. البته ناگفته نماند كه این 313 نفر به دلیل خصایل برجسته‏اى كه دارند نقش فرماندهى و رهبرى را در لشكر آن حضرت به عهده دارند.(8)

در روایتى ابوبصیر از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل كرده است:

قائم از مكه خارج نمى‏شود، مگر زمانى كه تعداد كسانى كه به گرد او جمع ‏آمده‏اند، تكمیل شود. پرسیدم: این تعداد چند نفر است؟ آن حضرت فرمود: دو هزار نفر، جبرئیل در سمت راست او و میكائیل در سمت چپ او حركت مى‏كند و ... .(9)

برگرفته از کتاب سپیده امید، سید حسین اسحاقى

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی


1- یونس (10) آیه 62.

2- شیخ صدوق، اكمال الدین و اتمام النعمه، ج 2، ص 357، ح 54.

3- نهج البلاغه، ترجمه و شرح علینقى فیض الاسلام، خطبه 150، ص 458 - 459.

4- بحارالانوار، ج 52، ص 327.

5- هود (11) آیه 80.

6- بحارالانوار، ج 52، ص 327، ح 44 به نقل از: موعود، ش 9، ص 32. خلیل منتظر قائم.

7- بحارالانوار، ج 52، ص 326، ح 42.

8- موعود، ش 9، ص 34.

9- بحارالانوار، ج 52، ص 367 - 368، ح 152.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.