تبیان، دستیار زندگی
ر پرش سه گام ایران در ایسنا: ركورد جدید استارتی برای آینده بود اولین هدفم كسب ركورد ورودی جهان است «ركورد فرامرز آصف پس از ‌32 سال شكست»؛ این تیتر بسیاری از صفحات روزنامه‌های ورزشی پس از نخستین مرحله‌ی لیگ دوومیدانی بود. علیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتیجه‌ی 4 سال تلاش؛

ركورددار پرش سه گام ایران در ایسنا:
ركورد جدید استارتی برای آینده بود
اولین هدفم كسب ركورد ورودی جهان است


«ركورد فرامرز آصف پس از ‌32 سال شكست»؛ این تیتر بسیاری از صفحات روزنامه‌های ورزشی پس از نخستین مرحله‌ی لیگ دوومیدانی بود. علیرضا حبیبی جوان ‌20 ساله پرش سه گام كشورمان در لیگ دوومیدانی كار بزرگی را انجام داد اما نكته حایز اهمیت این است كه اكنون با وجود چهره‌ی مستعدی همچون حبیبی به خانه‌ای رسیده‌ایم كه ‌32 سال قبل قرار داشتیم. شاید می‌توانستیم با این ركورد به مدال بازی‌های آسیایی دست پیدا كنیم، اما اكنون با ركورد فعلی حبیبی در بزرگسالان حتی در بین شش نفر نیز نخواهیم بود. علیرضا حبیبی كه پس از ثبت ركورد جدید به خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) آمده بود گفت: «ثبت ركورد ایران به نام خودم اولین قدم بود و اكنون به مدال آسیا و ركوردهای ورودی مسابقات جهانی و المپیك می‌اندیشم.»

ركورددار پرش سه گام نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: «ركورد ‌20/16 متری كه اكنون به آن رسیده‌ام نتیجه‌ی ‌4 سال تلاش و زحمت من در دوره‌ی نوجوانی و جوانی است و اكنون پس از سال‌ها به آرزوی دیرینه خود رسیده‌ام. اما متاسفانه به قدری از سطح اول آسیا در پرش سه گام عقب هستیم كه حتی با این ركورد هم نمی‌شود مدال گرفت. زمانی كه من در مقطع جوانان بودم با ركورد ‌50/16 متر می‌توانستیم مدال كسب كنیم، اما اكنون با این ركورد نمی‌شود مدال گرفت و باید بالای ‌17 متر پرید.»

علیرضا حبیبی اهل استان خراسان و شهر مشهد است و از سال ‌1379 فعالیت حرفه‌ای خود را در پرش سه گام آغاز كرده است. او از اولین پرش رسمی خود با حضور مسوولان اداره كل تربیت بدنی استان خراسان می‌گوید: «سال ‌1380، افشین داوری معاون تربیت بدنی استان بود. داوری خود از قهرمانان سابق دوومیدانی بود و بنابراین یك طرح استعدادیابی گذاشته بودند. من هم در رشته‌ی پرش سه گام مسابقه دادم. در اولین پرش به ركورد ‌40/11 متری دست یافتم كه در آن زمان بسیار بی‌نظیر بود و در دوران متوسطه نیز ركورد ‌50/11 متر را دست پیدا كردم. در این زمان مربی من سعادتمند بود. در رده نوجوانان ‌5 بار ركورد ایران را جا به جا كردم و در نهایت به ركورد ‌79/14 متر دست پیدا كردم.»

حبیبی در رده جوانان نیز بارها و بارها ركورد جوانان كشور را افزایش داده به طوری كه خودش ركورد ‌65/15 متری را در جوانان تا سال‌های بعد دست نیافتنی می‌داند. وی در این رابطه اظهار كرد: «در نخستین مرحله لیگ سال ‌82 كه من در رده جوانان بودم با ركورد ‌08/15 ركورد جوانان را جابه جا كردم. در مرحله‌ی دوم به ركورد ‌15/15 دست یافتم و در مرحله‌ی سوم لیگ این ركورد به ‌38/15 متر رسید. در كنار پرش سه گام، ركوردهای پرش طول را هم جا به جا می‌كردم. در همین سال در شیراز به ركورد ‌24/7 متر پرش طول دست یافتم و در تهران و ساری كه مراحل دوم و سوم بود به ركورد ‌26/7 دست پیدا كردم كه این ركورد برابر با ركورد ایران بود. پس از آن در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا با ركورد ‌65/15 ركورد پرش سه گام جوانان را دوباره شكستم ولی در این مسابقات چهارم شدم. همچنین من با این ركورد در مسابقات اوپن تایلند به عنوان قهرمانی دست یافتم.»

شاید یكی از بدترین خاطرات ورزشی علیرضا حبیبی، مصدومیتش در مرحله نخست لیگ دوومیدانی در سال ‌1383 بود. او در این مسابقات مصدوم شد و تا هم اكنون از وجود این آسیب دیدگی از ناحیه‌ی مچ پا رنج می‌برد. وی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: «در اولین مرحله لیگ سال گذشته مچ پایم پیچید و با همان وضعیت نیز در جوانان و بزرگسالان قهرمان شدم. دو هفته پس از این ماجرا برای مسابقات قهرمانی آسیا به مالزی رفتیم و در پرش آخر با ركورد ‌63/15 متر چهارم شدم. البته با همان ركورد قبلی نیز جواز حضور در مسابقات جوانان جهان را كسب كردم.»

ركورددار پرش سه گام ایران در ادامه با تاكید بر این كه سال گذشته بدترین سال ورزشی من بود، یادآور شد:« آسیب دیدگی در مرحله‌ی اول لیگ تمام مسابقات من را در طول سال به هم ریخت. البته در این سال چند ماه مربی با من كار كرد و فدراسیون از او راضی نبود و رفت.»

*رامین حیدرپور بهترین مربی من بوده است.

حبیبی از حیدرپور به عنوان یك مربی موفق در زمینه پرش سه گام یاد كرد و گفت: «از آبان ماه سال گذشته با حیدرپور فعالیت خود را آغاز كردم. با توجه به آسیب دیدگی كارهای بدنسازی و هوازی انجام می‌دادم تا سه هفته مانده به مسابقات بین‌المللی دهه فجر. در این مسابقات تكنیكم را عوض كردم و با این تكنیك در داخل سالن برای اولین بار بیش از ركورد ایران پریدم. در این مسابقه ركورد ‌23/16 متر دست پیدا كردم اما به دلیل این كه در داخل سالن بود مورد موافقت قرار نگرفت. پس از آن هم مدتی مریض بودم تا در لیگ شیراز كه ركورد ایران را به نام خود ثبت كردم.»

حضور چهره‌ای همچون حبیبی در رشته پرش سه گام ایران بسیار غنیمت است. او از سال ‌79 به بعد به ترتیب ركوردهای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایران را افزایش داده و در حقیقت به عنوان یك چهره مستعد باعث افزایش ركوردها و سطح كیفی پرش سه گام ایران شده است. اما نكته مهم اینكه برنامه‌ی آینده حبیبی چیست؟ او به خبرنگار ایسنا می‌گوید:« من با این ركورد ارضا نمی‌شوم. ‌20/16 متر استارتی برای شروع كار بود و باید هنوز هم ركوردها را افزایش بدهم. اولین هدف من كسب ركورد ورودی مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان و المپیك است.»

ركورددار پرش سه گام كشورمان با بیان این كه پرش سه گام ایران نسبت به سایر رشته‌های دوومیدانی ایران عقب‌تر است افزود: «پرش سه گام در هر مسابقه‌ای سطحش بالاتر از مسابقات دیگر است به طوری كه قبل از مسابقه نمی‌توان گفت چه ركوردی را كسب می‌كنی. اكنون كه من این ركورد را زده‌ام نیز حتی نمی‌توانم مدال آسیایی كسب كنم.»

وی از ركوردهای آینده اینگونه می‌گوید: «تازه فهمیدم كه به راحتی می‌توان به ركوردهای بالاتر از ‌16 متر رسید. ركورد ورودی مسابقات جهانی در سال جاری نیز ‌70/16 متر است و فكر می‌كنم با حمایت خوب فدراسیون بتوانم به این ركورد دست پیدا كنم.»

حبیبی قرار است به مسابقات جایزه بزرگ روسیه و بلاروس برود. البته احتمال حضور او در المپیاد دانشجویان جهان نیز وجود دارد. او با كمی اعتماد به نفس به احتمال فراوان به ركوردهای بسیار خوبی دست پیدا می‌كند. ركورددار پرش سه گام ایران شرایط خوبی برای كسب ركورد ورودی جهان دارد.