تبیان، دستیار زندگی
دوره‌ی مسابقات قهرمانی آسیا از قهرمانی در مغولستان و هند تا ششمی در چین ضرورت محك مجدد فرنگی‌كاران در قوانین جدید تیم ملی كشتی فرنگی ایران در حالی به مقام ششمی در مسابقات چین دست یافت كه در سال‌های 2001 و 2003 توانسته بود، ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملكرد كشتی فرنگی ایران در چهار دوره‌ی مسابقات قهرمانی آسیا

از قهرمانی در مغولستان و هند تا ششمی در چین
ضرورت محك مجدد فرنگی‌كاران در قوانین جدید


تیم ملی كشتی فرنگی ایران در حالی به مقام ششمی در مسابقات چین دست یافت كه در سال‌های 2001 و 2003 توانسته بود، قهرمان آسیا شود.

تیم ملی كشتی فرنگی ایران در اولین دوره مسابقات كشتی قهرمانی آسیا پس از المپیك سیدنی با كسب چهار مدال طلا و سه مدال نقره با اقتدار قهرمان آسیا شد كه علی اشكانی، مهدی نصیری، پرویز زیدوند و علیرضا غریبی به مدال طلا دست یافتند و حسن رنگرز به همراه سید حسین مرعشیان و رسول جزینی به مدال نقره قناعت كردند.

در مسابقات سال 2003 قهرمانی آسیا نیز علیرغم این كه تنها یك طلا در كارنامه‌ی ملی‌پوشان وجود داشت، اما پنج كشتی‌گیر دیگر نیز صاحب مدال‌های نقره و برنز شدند. پیش از المپیك بر خلاف دوره‌های قبل، ایران با تیم دوم خود در مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان شركت كرد كه تنها حسن رنگرز و سجاد برزی برنز گرفتند، اما عملكرد تیم فرنگی در رقابت‌های امسال متفاوت از گذشته بود. پس از برگزاری مسابقات انتخابی كه زمانی نامناسب داشت، تقریبا نفرات اصلی تیم ملی فرنگی در مسابقات آسیایی چین شركت كردند و تنها حسن رنگرز و پرویز زیدوند در مسابقات انتخابی حضور نداشتند.

نفرات برگزیده شده برای مسابقات چین، به دلیل فاصله‌ی زمانی كم این رقابت‌ها تا مسابقات انتخابی، فرصتی برای آماده‌سازی خود نداشتند و پیشرفت آسیایی‌ها از سوی دیگر، مزید بر علت شد تا تیم ملی فرنگی تا عنوان ششمی آسیا سقوط كند. شكست برابر كشتی‌گیران شرق آسیا در اوزان بالا از جمله مواردی بود كه كمتر در كشتی فرنگی مشاهده می‌شد اما آماده‌سازی نامناسب، این اتفاقات ناخوشایند را رقم زد تا تنها علی اشكانی در غیاب قهرمان المپیك از كره‌ی جنوبی صاحب مدال طلا شود و هاشم زاده به همراه سجاد برزی كه پدیده‌های كشتی فرنگی ایران در المپیك بودند، به مدال برنز قناعت كنند.

این مسابقات درس‌های زیادی برای كشتی فرنگی ایران داشت تا علاوه بر ارزیابی حریفان، برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای حضور در مسابقات جهانی اتخاذ شود كه این برنامه‌ریزی باید با توجه به قوانین جدید كه كشتی فرنگی را كاملا دگرگون كرده، باشد. توانایی كشتی‌گیران با توجه به این قوانین متفاوت از گذشته خواهد بود و كشتی‌گیری نظیر سجاد برزی كه كمتر فنون در خاك را اجرا می‌كند، در شرایط جدید مشكل خواهد داشت و ضرورت برگزاری مسابقه‌ی انتخابی دیگر مشخص می‌شود.

در ذیل مدال‌آوران كشتی فرنگی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا از سال 2001 تا كنون آمده است:

مسابقات 2001 مغولستان:

55 كیلوگرم: حسن رنگرز (نقره)

58 كیلوگرم: علی اشكانی (طلا)

63 كیلوگرم: مهدی نصیری (طلا)

69 كیلوگرم: پرویز زیدوند (طلا)

76 كیلوگرم: سید حسین مرعشیان (نقره)

97 كیلوگرم: رسول جزینی (نقره)

130 كیلوگرم: علیرضا غریبی (طلا)

مسابقات 2003 هندوستان:

55 كیلوگرم: حمید باوفا (نقره)

60 كیلوگرم: علی اشكانی (نقره)

66 كیلوگرم: پرویز زیدوند (طلا)

84 كیلوگرم: سید حسین مرعشیان (برنز)

96 كیلوگرم: مسعود هاشم زاده (نقره)

120 كیلوگرم: علیرضا غریبی (برنز)

2004 قزاقستان:

55 كیلوگرم: حسن رنگرز (برنز)

120 كیلوگرم: سجاد برزی (برنز)

2005 چین:

60 كیلوگرم: علی اشكانی (طلا)

96 كیلوگرم: مسعود هاشم زاده (برنز)

120 كیلوگرم: سجاد برزی (بزنز)