تبیان، دستیار زندگی
آیا شما تا به حال آسمان را از طریق دریچه تلسکوپ رصد کرده اید؟ اگر این کار را انجام داده باشید حتما لذت رصد کردن با تلسکوپ را چشیده اید اما اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید و علاقه مند به تماشای آسمان از پشت عدسی های مختلف هستید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما، رصد، تلسکوپ!

شما رصد تلسکوپ

آیا شما تا به حال آسمان را از طریق دریچه تلسکوپ رصد کرده اید؟ اگر این کار را انجام داده باشید حتما لذت رصد کردن با تلسکوپ را چشیده اید اما اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید و علاقه مند به تماشای آسمان از پشت عدسی های مختلف هستید چند راه را برای نیل به هدفتان به شما معرفی می کنیم:

تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ ها را نگاه کنید !

اگر رصد با تلسکوپ برایتان چندان جذابیتی ندارد و تنها می خواهید بدانید که ماه یا مریخ از پشت تلسکوپ چگونه رویت می شوند به سایتهای نجومی، کتب ستاره شناسی و یا فیلم های مستند در این رابطه مراجعه کنید. دیدن زیبایی های کیهان (هرچند از درون قاب تصاویر باشد) لذت خاصی دارد! برای این کار می توانید به لینک های زیر در سایت تبیان مراجعه کنید:

تصاویر خورشیدگرفتگی، گالری تصاویر هستی، لطفا 15حدس بزنید!!

به رصدخانه های عمومی شهر خود مراجعه کنید.

اگر تنها مایل هستید که یک بار آسمان را از دریچه تلسکوپ مشاهده کنید و همان یک بار هم برایتان کفایت می کند، به شما توصیه می کنیم به دنبال یک رصدخانه عمومی در شهرتان بگردید. شما می توانید با یک هماهنگی ساده با مسئولان رصدخانه به اتفاق خانواده یا دوستانتان از تلسکوپ آنجا استفاده کنید. البته بیشتر مراکز آموزشی_فرهنگی نظیر مدارس و فرهنگسراها نیز در ایام خاصی (مانند شب های تابستان)، تلسکوپ های خود را در معرض بازدید عموم قرار می دهند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.( در بعضی مناسبت های نجومی مانند روز نجوم، منجمان آماتور تلسکوپ های خود را به مراکز عمومی نظیر پارک ها و بوستان ها می آورند تا تمام مردم بتوانند از آن ها استفاده کنند. شما هم می توانید با کسب اطلاع از زمان و مکان این گونه برنامه ها، از تلسکوپ های قرار داده شده برای اولین تجربه رصدی خود استفاده کنید.)

چند نمونه از رصدخانه های تهران: گزارش رؤیت هلال ماه صفر توسط انجمن نجوم تبیان، روز نجوم در زعفرانیه

کلاس نجوم تبیان

به کلاس های آموزش نجوم مراجعه کنید.

اگر یکی از علاقه مندان علم نجوم هستید و می خواهید بدانید آن چه از درون تلسکوپ مشاهده می کنید چیست، چه خواصی دارد، چه کسی آن را کشف کرده است، در آینده به چه شکلی درخواهد آمد و ... به شما پیشنهاد می کنیم که اول در کلاس های آموزش نجوم ثبت نام کنید و پس از آشنایی با مفاهیم اولیه ستاره شناسی به رصد با تلسکوپ بپردازید. معمولا اکثر کلاس های ستاره شناسی در پایان دوره آموزشی خود با برگزاری یک برنامه رصدی در خارج از شهر، لذت استفاده از تلسکوپ را به شما  می چشانند!

شما می توانید از کلاس های نجوم موسسه تبیان برای بالا بردن سطح دانش خود در این زمینه استفاده کنید.

عضو گروه ها یا انجمن های نجومی شهر خود شوید.

اگر یک بار تماشای آسمان با تلسکوپ، شما را سیراب نمی کند و مایل هستید تا هر ماه آسمان را رصد کنید، عضو یک گروه یا انجمن نجومی شوید. خوشبختانه در سال های اخیر این گونه انجمن ها رشد و پیشرفت بسیار خوبی داشته اند و فعالیت های قابل توجهی نیز انجام داده اند. این گروه ها در صورت مساعد بودن شرایط جوی هر چند وقت یک بار برای فعالیت هایی نظیر: ثبت بارش های شهابی، رویت اهله ماه، خسوف و کسوف و ... به بیرون از شهر به محلی مناسب برای رصد می روند. شما می توانید هر بار که این گروه ها برنامه ای را تدارک می بینند در آن برنامه شرکت کنید و از تلسکوپ آن ها برای رصد استفاده کنید. مطمئن باشید آن ها از حضور شما استقبال خواهند کرد.

انجمن نجوم تبیان یکی از همین انجمن هاست که فعالیت هایی نظیر حضور در نمایشگاه روز نجوم، تولید گاهنامه، شب رصدی و ... را تا به حال انجام داده است و شما نیز می توانید در آن به فعالیت بپردازید.

تلسکوپ

تلسکوپ بخرید!

اگر رصد ماهانه آسمان هم پاسخ گوی ذهن پویا و جستوجوگر شما نیست و می خواهید هر شب به رصد ستارگان بپردازید، تنها یک راه برایتان باقی می ماند و آن هم خرید تلسکوپ برای خودتان است. تلسکوپ هایی که در بازار موجود هستند بسیار مختلف هستند و هر کدام از آن ها برای یک گونه از فعالیت ها مناسب هستند. اگر می خواهید تلسکوپ بخرید قبل از خرید آن، حتما با یک فرد مطلع مشورت کنید و یا مطالب مرتبط با خرید تلسکوپ را مطالعه کنید. شما در ابتدا باید هدف خود را برای خرید تلسکوپ مشخص کنید و با توجه به سطح نیازتان یک مدل کارآمد را انتخاب کنید.

برای مطالعه درباره انواع تلسکوپ ها می توانید از مطالب زیر استفاده کنید:

راهنمای خرید تلسکوپ، تلسکوپ 1، تلسکوپ 2

مجازی رصد کنید.

رصد مجازی پدیده ای نو ظهور در عرصه نجوم است که توانسته مشکل بسیاری از ستاره شناسان را  تا حد بالایی برطرف کند. شما می توانید با ثبت نام در سایت یکی از این گونه مراکز و با پرداخت وجه مورد نیاز، از طریق رایانه خود به رصد آسمان بپردازید. مراکز فوق با روش های گوناگونی این امکان را در اختیار  کاربران خود قرار می دهند که دو مورد از آنها بیشتر مرسوم است. در مورد اول به شما این امکان داده می شود تا هر زمان که تلسکوپ مرکز به رصد جرم سماوی مورد نظرش پرداخت، شما نیز بتوانید تصاویر دریافت شده را به طور زنده از طریق رایانه خود مشاهده کنید. این نوع رصد بیشتر برای آموزش اجرام سماوی به طور آنلاین کاربرد دارد. همچنین در زمان های خسوف و کسوف نیز تمام کاربران سایت می توانند این پدیده را به طور زنده از طریق تلسکوپ مرکز، رصد کنند. نوع دیگر رصد مجازی که بیشتر برای کارهای دانشگاهی و پژوهشی استفاده می شود به گونه ایست که شما با پرداخت هزینه ای به نسبت بالا می توانید برای مدت معینی تلسکوپ را اجاره کنید و آن را از طریق رایانه خود کنترل و هدایت نمایید.

در مقاله بعدی به مزایای رصدهای مجازی و همچنین معرفی سایت universealive.com (که یک تلسکوپ مجازی ایرانی است) خواهیم پرداخت.

تهیه و تنظیم برای تبیان:

محمد حسین اربابی فر