تبیان، دستیار زندگی
امام رضا (علیه‏السلام) در میان جمع نشسته بودند و با صبر و شکیبایی به یک یک سوال‏هایی که مردم از ایشان می‏کردند، پاسخ می‏دادند. صدای گرم و آسمانی‏شان آرامش دل‏های شکسته و زخم‏خورده مردمی بود که جز امام بزرگوارشان پناهی نداشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخشش از پشت در

بخشش

امام رضا (علیه‏السلام) در میان جمع نشسته بودند و با صبر و شکیبایی به یک یک سوال‏هایی که مردم از ایشان می‏کردند، پاسخ می‏دادند. صدای گرم و آسمانی‏شان آرامش دل‏های شکسته و زخم‏خورده مردمی بود که جز امام بزرگوارشان پناهی نداشتند. امام در حال پاسخ گفتن به سوالی بودند که ناگهان مردی غمگین و ناامید وارد شد. امام فوراً متوجه او شدند و پس از پایان صحبت‏شان، از مرد سوال کردند: «برادر کیستی و چرا این چنین غمگین و پریشانی؟»

مرد پاسخ داد: «سلام و درود بر فرزند پیامبر اکرم. مردی مسلمانم و اهل خراسان. از سفر حج باز می‏گردم. در راه همه پولی را که همراه داشتم،گم کردم. اکنون نمی‏دانم چگونه به شهر و دیار خود باز گردم. من مردی ثروتمندم و اگر یاری‏ام کنید که به خانه باز گردم، برابر آنچه به من بخشیده‏اید باز پس خواهم فرستاد.»

حضرت فرمودند: «بنشین، خداوند تو را رحمت کند.»

مرد در میان حاضران نشست و امام به پاسخ‏گویی به پرسش‏ها ادامه دادند تا آنکه جلسه به پایان رسد و همه رفتند؛ حالا فقط مرد مسافر باقی مانده بود و یکی از یاران امام رضا (علیه‏السلام). آنان هنوز نشسته بودند. امام برخاستند و به اتاقی دیگر رفتند. پس از لحظاتی در را نیمه باز کردند و دست مبارک‏شان را از لای در بیرون آوردند. در دستشان کیسه‏ای بود. بی‏آن که چهره‏شان دیده شود فرمودند:

«مرد خراسانی کجاست؟»

مرد گفت: «حاضرم».

فرمودند: «این دویست اشرفی را بگیر و هزینه سفر خود کن و به سلامت به شهر و دیار خود باز کرد. در فکر پس دادن این پول نباش. حالا برو تا نه من تو را ببینم و نه تو مرا.»

یکی از یاران پیامبر که شاهد این ماجرا بود. رو به امام کرد و گفت: «فدایت شوم. بخششی بزرگ بود، چرا روی مبارکتان را از او پوشاندید؟»

امام رضا (علیه‏السلام) فرمودند: «می‏ترسیدم که هنگام گرفتن پول خواری و شرمندگی را در چهره‏اش ببینم. آیا نشنیده‏ای که پیامبر گرامی فرموده است: کسی که پنهان به دیگران نیکی می‏کند، عملش برابر با هفتاد حج است؟».

دوست کودکان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

گرم ترین لانه برای پرنده كوچك

پیرزن لجباز

آقا گلی و لاله

سوسمار مهربان

سالار و گیاهان دارویی

مهربانی و دوستی

نامه ای برای خدا

شکارچی های ترسو

مقیاسی هوشمندانه!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.