تبیان، دستیار زندگی
هنوز در آرشیو صداوسیما پیام شهید محلاتی كه به عنوان اولین شخص از صدای جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌كرد موجود است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدای انقلاب اسلامی ایران

در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ، وقتی رسانه ها در دست مردم انقلابی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت .  شهید محلاتی کسی بودند که صدای انقلاب را از رادیو اعلام کردند .

شهید بزرگوار محلاتی

- صدای انقلاب اسلامی ایران برای نخستین بار از زبان این شهید از طریق رادیو در سراسر كشور طنین افكند. هنوز در آرشیو صداوسیما پیام شهید محلاتی كه به عنوان اولین شخص از صدای جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌كرد موجود است. شیخ فضل‌الله محلاتی كه همواره در صفوف مقدم مبارزه با رژیم طاغوت حضور داشت در حمله به مركز رادیو در پیروزی انقلاب به عنوان نماینده نیروهای انقلابی پشت میكروفن رفت و با اعلام جمله «این صدای انقلاب اسلامی ایران است» پیروزی انقلاب را در سراسر كشور منتشر كرد.

- فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی، فرزند حاج غلامحسین در هجدهم تیر ماه سال 1309 در شهرستان محلات متولد شد. وی در 6 سالگی به مكتبخانه رفت و پس از 6 سال به تحصیل علوم دینی روی آورد.

- مبارزات شهید محلاتی پس از آشنایی با فدائیان اسلام و مرحوم سیدابوالقاسم كاشانی، در سال 1326 مبارزات خود علیه رژیم را آغاز كرد و در یكی از اولین فعالیت‌های سیاسی خود در اعتراض به آوردن جنازه رضاخان به قم، به همراه اعضای فدائیان اسلام دست به تظاهرات زدند.

- در دوران مبارزات امام خمینی(ره)‌ نیز شهید محلاتی همواره می‌كوشید با توزیع اعلامیه‌های ایشان افكار عمومی را با نظریات امام خمینی(ره)‌ آشنا كند و فعالیت شهید محلاتی در این زمینه در حدی بود كه از دوستان او نقل است كه هرگاه شهید محلاتی را در جایی در حضور علما می‌دیدیم مشخص بود كه اعلامیه‌ای جدید در راه است.

«شهید محلاتی از قبل هم با امام آشنایی داشتند و از شاگردان امام بودند، ما در ماجراهای سال 41 و 42 كه امام مركز مبارزه بود و خانه امام كانون رفت و آمدها و الهام‌دهنده مبارزات مردم بود، مرحوم محلاتی را دیدیم و با ایشان آشنا شدیم.

 - رهبر معظم انقلاب درباره ارتباط شهید محلاتی با امام خمینی(ره)‌ در آن دوران می‌فرمایند: «شهید محلاتی از قبل هم با امام آشنایی داشتند و از شاگردان امام بودند، ما در ماجراهای سال 41 و 42 كه امام مركز مبارزه بود و خانه امام كانون رفت و آمدها و الهام‌دهنده مبارزات مردم بود، مرحوم محلاتی را دیدیم و با ایشان آشنا شدیم. در زمان اعلام لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، شهید محلاتی نقش مهمی را ایفا كرد و به عنوان رابطی میان علمای تهران و امام خمینی(ره)‌ عمل می‌كرد.

شهید محلاتی

- خود شهید محلاتی در این باره می‌گوید: «مرتب از امام پیام می‌آوردم و می‌بردم، مرتب امام دستوارتی می‌دادند. من در همان موقع یك اعلامیه تنظیم كردم و 120 امضا، از علمای تهران گرفتم كه در آن زمان چنان صدایی كرد كه سابقه نداشت.»

- در جریان جشن‌های 2500 ساله با تنظیم نامه‌ای حاكی از درد و رنج مردم ستمدیده  سیستان و بلوچستان و مخابره آن به نجف، پرده از حقایق تلخی كه در كنار جشن‌های آنچنانی می‌گذشت برداشت و ندای مظلومیت و محرومیت آن منطقه را به گوش جهانیان رسانید. به همین علت وی علاوه بر ممنوع‌المنبر شدن، از تهران نیز ممنوع‌الخروج شد و سرانجام، در سال 1351 دستگیر و روانه زندان شد.

-  از دیگر فعالیت‌های او در آن دوران، كمك به خانواده‌های زندانیان سیاسی بود كه خود شهید محلاتی در این خصوص می‌گوید: «در مواقعی كه زندان نبودم، از طرف امام، نمایندگی رسیدگی به امور مالی خانواده‌های زندانیان را داشتم و به زندانیان و رزمندگان كمك می‌كردم. اكثر اوقات كه دستگیر می‌شدم، در اثر ارتباط با امام بود، یا سخنرانی بود، یا اعلامیه یا دادن كمك به زندانی‌ها و مبارزان.»

شهید محلاتی در اول اسفند 1364 عازم جبهه های جنگ بودند که هواپیمای حامل ایشان، مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت. و در 25 کیلومتری شمال اهواز، سقوط کرد.

- پس از بازگشت امام خمینی(ره) به كشور نیز شهید محلاتی همچون یك سرباز آماده انجام هرگونه خدمتی بود. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیتش را به عنوان معاون كمیته مركزی انقلاب اسلامی شروع كرد و از طرف حضرت امام خمینی(ره) در صندوق تعاون صنفی، در جهت بهبود وضع اصناف تلاش فراوانی كرد.

- و سرانجام در اول اسفند 1364، نماینده امام خمینی رحمه الله در سپاه پاسداران، حجت الاسلام و المسلمین شیخ فضل اللّه محلاتی، به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس، به نام های حجج اسلام ابوالقاسم رزّاقی، سید نورالدین رحیمی، غلام رضا سلطانی، مهدی یعقوبی و ابوالقاسم موسوی دامغانی، و

شهید بزرگوار محلاتی

نیز آقایان محمد کلاته ای، علی معرفی زاده و سید حسن شاه چراغی و چند تن از قضات مسؤولان دیگر، عازم جبهه های جنگ بودند که هواپیمای حامل آن ها، مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت. و در 25 کیلومتری شمال اهواز، سقوط کرد و همه سرنشینان آن ـ که نزدیک به پنجاه تن بودند ـ به شهادت رسیدند. به این ترتیب، شهید محلاتی پس از سال ها مبارزه و حضور در جبهه، روحش به سمت آسمان پرواز کرد و نامش برای همیشه ماندگار شد.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

برای دیدن فیایل تصویری صدای انقلاب ، کلیک کنید .  


منبع :

برگرفته از زندگینامه شهید محلاتی و فعالیت های ایشان

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی