تبیان، دستیار زندگی
در بررسی اعتراضات و شکایات برخی از داوطلبین پس از برگزاری آزمون و وارد دانستن برخی از آنها به دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی سی هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ابطال شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابطال آزمون دستیاری پزشکی

ماراتن نفس گیر آزمون دستیاری در سال 88همانند آزمون دستیاری سال 82 باز هم دردسر ساز شد و این بار وزارت بهداشت در اقدامی سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری را ابطال کرد و کلیه عوامل مرکز سنجش آموزش پزشکی را برکنار کرد.

آزمون دستیاری پزشکی

به گزارش خبرنگار مهر، اتفاقاتی که در سال 82 برای آزمون دستیاری رخ داد و موجب شد که این موضوع به عنوان خاطره ای ناخوشایند و دستگیری عده ای به عنوان خریدار سئوال و فروشنده سئوال خود را نشان دهد، این بار پس از برگزاری آزمون و در ساعات اولیه پس از آزمون در حالی که همواره بر امنیت آزمون تاکید می شد، رخ داد.

هر سال پس از اعلام نتایج اولیه و اعلام رتبه ها و نمره ها این اعتراضات خود را نشان می داد اما امسال پس از برگزاری آزمون و در ساعاتی که همه خود را برای اعلام کلید اولیه آماده می کردند اطلاعیه مهم وزارت بهداشت صادر شد.

وزارت بهداشت اعلام کرد: در بررسی اعتراضات و شکایات برخی از داوطلبین پس از برگزاری آزمون و وارد دانستن برخی از آنها به دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی سی هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ابطال شد.

وزارت بهداشت اعلام کرد: کلیه دست اندرکاران مرکز سنجش آموزش پزشکی تا حصول نتیجه نهایی پس از رسیدگی کامل به کلیه ابعاد موضوع از سمت های خود عزل میشوند . داوطلبان نیز با حفظ آمادگی علمی خود را برای شرکت در آزمون جایگزین که به زودی زمان آن اعلام خواهد شد، مهیا کنند. جزئیات برگزاری آزمون مجدد اعلام خواهد شد.

هر سال پس از اعلام نتایج اولیه و اعلام رتبه ها و نمره ها این اعتراضات خود را نشان می داد اما امسال پس از برگزاری آزمون و در ساعاتی که همه خود را برای اعلام کلید اولیه آماده می کردند اطلاعیه مهم وزارت بهداشت صادر شد

داوطلبان نگران نباشند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع تخلف در آزمون دستیاری موضوعی بود که چندین سال در مورد آن بحث می شد و دامنگیر وزارت بهداشت بود و لازم بود که ریشه این موضوع در جایی خشکانده شود.

عبدالعزیز جمشیدزهی با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: عملکرد دکتر وحیددستجردی در این زمینه قابل قبول است چرا که یکبار برای همیشه توانسته است که ریشه این موضوع را در وزارت بهداشت بخشکاند.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه داوطلبان شرکت کننده در آزمون دستیاری که حقشان ضایع شده است باید بدانند که با برگزاری آزمون مجدد حق آنها ضایع نمی شود و جای هیچ نگرانی نیست و قطعاً آنها می توانند با رتبه بهتر در آزمون مجدد پذیرفته شوند.

وی گفت: جزئیات کاملی هنوز از آزمون دستیاری وجود ندارد اما این موضوع برای بهبود وضعیت آزمون دستیاری در سالهای آینده بسیار مطلوب خواهد بود.

جمشیدزهی یادآور شد: داوطلبان نگران نباشند زیرا می توانند در آزمون مجدد رتبه ها و رشته های مورد نظر خود را قبول می شوند

بررسی ابطال آزمون دستیاری در مجلس
مجلس

نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند این کمیسیون موضوع ابطال آزمون دستیاری و تخلفات در این آزمون را مورد بررسی قرار می دهد و در این زمینه از وزیر بهداشت توضیح خواهد خواست.

دکتر حسینعلی شهریاری نائب رئیس کمیسیون بهداشت و کرمی عضو دیگر کمیسیون بهداشت تاکید کردند: کمیسیون بهداشت در هفته جاری این موضوع را به طور جدی پیگیری می کنند.

دکتر حسینعلی شهریاری در گفتگو با مهر در زمینه تخلفات آزمون دستیاری گفت: در سالهای گذشته هم موضوع تخلف در آزمون دستیاری مطرح بود و متاسفانه تقلب هم صورت گرفته بود اما با متخلفین برخورد نشد و افرادی هم بودند که با خرید سئوال دستیار شدند و اکنون هم ادامه می دهند.

وی اضافه کرد: وزیر بهداشت کار خوبی را انجام داده است و به موقع این ابطال صورت گرفت.

شهریاری درباره سرنوشت داوطلبان برتر این آزمون نیز به مهر گفت: آزمونی باید برگزار شود و کسانی که زحمت کشیده اند و امتحان داده اند نگران نباشند.

عملکرد دکتر وحیددستجردی در این زمینه قابل قبول است چرا که یکبار برای همیشه توانسته است که ریشه این موضوع را در وزارت بهداشت بخشکاند

وی در خصوص اقدام مجلس خاطرنشان کرد: مجلس آیین نامه و قوانین کافی را برای متخلفین و متقلبان دارد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این بار یک کار اصولی انجام شده است و کلیه دست اندرکاران برکنار شده اند و قرار شده است آزمونی برگزار شود تا داوطلبان با فراغ بال در آن شرکت کنند و نگرانی از این بابت نداشته باشند.

عبدالجبار کرمی دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در زمینه تخلفات آزمون دستیاری باید برخورد قاطعی با متخلفان صورت گیرد و وزارت بهداشت راهکار منطقی در برابر این تضییع حق آشکار اتخاذ کند.

وی افزود: وزارت بهداشت در آزمون دستیاری قصور کرده است و باید تاوان این قصور را بدهد و با معذرت خواهی تنها این موضوع جبران نمی شود. بلکه باید به طور جد رضایت داوطلبان را کسب کند و در این صورت است که امکان برگزاری سالم آزمون وجود دارد.

نماینده مردم سنندج افزود: در صورتی که مجلس و وزارت بهداشت با متخلفین برخورد نکنند، رسالت واقعی خود را به انجام نرسانده اند.

وی با تاکید به قرار گرفتن موضوع آزمون دستیاری دوره سی و هفتم در دستور کار کمیسیون بهداشت گفت: این موضوع به طور حتم در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد و از وزیر بهداشت در این زمینه سئوال خواهد شد.

کرمی گفت: ما پیش از این هم به وزارت بهداشت در مورد آزمون دستیاری و تخلف در آن تذکر داده بودیم و با توجیهات و دلایلی که آوردند اعلام کردند که تخلفی صورت نگرفته است.

نماینده مردم سنندج اضافه کرد: سال گذشته این موضوع از سوی دانشجویان و داوطلبان این موضوع مطرح شد که افرادی نمرات بالای 500 کسب کرده اند که در دوران تحصیلی خود از موفقیت چندانی برخوردار نبوده اند. در آن زمان نیز داوطلبان اعلام کردند که شواهد و مدارکی دارند و تخلف صورت گرفته است اما نتوانستند این موضوع را به اثبات برسانند.

وی گفت: در آن زمان نیز وزارت بهداشت زیر بار نرفت و آن هم به دلیل تبعات قانونی بود که به همراه داشت.

در صورتی که مجلس و وزارت بهداشت با متخلفین برخورد نکنند، رسالت واقعی خود را به انجام نرسانده اند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عذرخواهی به منظور ابطال آزمون را کافی ندانست و به مهر گفت: شرایط روحی که برای داوطلبان بوجود می آید باید مدنظر قرار گیرد چرا که ممکن است با این اوصاف افراد از روحیه مناسبی برای آزمون دستیاری برخوردار نباشند

باقرلاریجانی مسئول پاسخگویی به موضوع ابطال آزمون دستیاری شد

دکتر باقر لاریجانی رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول پاسخگویی به موضوع ابطال آزمون دستیاری شد.

دکتر باقر لاریجانی در حاشیه اجلاس معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگاران موضوع تخلفات آزمون دستیاری را تشریح خواهد کرد..

آزمون مجدد دستیاری 27 فروردین ماه برگزار می‌شود

آزمون مجدد پذیرش دستیاری به دنبال ابطال این آزمون که پنجشنبه 29 بهمن ماه برگزار شد 27 فرودین ماه برگزار خواهد شد

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور