تبیان، دستیار زندگی
ناوشکن جماران و بازتاب آن در رسانه های بیگانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناوشکن "جماران" و بازتاب آن در رسانه های بیگانه

عموم رسانه های خارجی موثر تاکنون بیشتر به نقل خبر اکتفا کرده و از تحلیل و بررسی آن امتناع کرده اند ولی لحن بیان خبر نشان دهنده آن است که اگرچه آنان در صدد بهره برداری سوء در راستای پروژه ایران هراسی از این مسئله هستند اما گریزی از پذیرش این موفقیت بزرگ نداشته اند.

آیت الله خامنه ای

در پی انتشار خبر ورود ناوشکن "جماران" به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است، نوع اطلاع رسانی رسانه های خارجی در این مورد حکایت از این دارد که این رسانه ها و دولت های متبوعشان تا حدودی پیام این اتفاق و حضور شخص رهبر انقلاب در خلیج فارس را دریافت کرده اند.

به گزارش "تابناک" عموم رسانه های خارجی موثر تاکنون بیشتر به نقل خبر اکتفا کرده و از تحلیل و بررسی آن امتناع کرده اند ولی لحن بیان خبر نشان دهنده آن است که اگرچه آنان در صدد بهره برداری سوء در راستای پروژه ایران هراسی از این مسئله هستند اما گریزی از پذیرش این موفقیت بزرگ نداشته اند.

نیروی دریایی ایران روز جمعه نخستین ناوشکن بومی سازی خود را در حضور آیت الله علی خامنه ای، رهبر و فرمانده کل قوا، جمهوری اسلامی ایران راه اندازی کرد

بنابر این گزارش خبرگزاری رویترز در اولین گزارش خبری خود آورده است:

« تلویزیون دولتی ایران از الحاق نخستین ناوشکن تماما بومی ایران موسوم به جماران به نیروی دریایی ایران در آب های خلیج فارس خبر داد که جزییات مربوط به محل دقیق راه اندازی آن ارایه نشده است.

به گزارش تلویزیون دولتی ایران ناوشکن جماران 94 متر طول و قریب 1500 تن وزن دارد و مجهز به اژدرانداز و رادار الکتریکی است. این درحالی است که ساخت بیشتر تجهیزات دریایی ایران به قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 باز می گردد که ساخت آمریکا هستند.

در همین حال تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران بالا گرفته است و قدرت های غربی خواهان اعمال دور چهارم تحریم های سازمان ملل علیه تهران هستند. غرب از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای ابراز نگرانی می کند حال آن که تهران بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای خود پافشاری می ورزد.

آمریکا و متحدان غربی اش می گویند خواهان حل این مساله از طریق دیپلماسی هستند و در عین حال گزینه نظامی را نیز از نظر دور نساخته اند.

ایالات متحده در ماه ژانویه با اعلام آنچه که او آن را تهدید موشکی فزاینده از جانب ایران خواند از تقویت سیستم دفاع موشکی خود در خلیج فارس خبر داد. ایران این اقدام را محکوم و واشنگتن را به تلاش برای ایجاد ایران هراسی متهم کرد.»

آیت الله خامنه ای

همچنین خبرگزاری فرانسه در اولین گزارش خبری خود آورد:

« نیروی دریایی ایران روز جمعه نخستین ناوشکن بومی سازی خود را در حضور آیت الله علی خامنه ای، رهبر و فرمانده کل قوا، جمهوری اسلامی ایران راه اندازی کرد.

تلویزیون انگلیسی زبان پرس تی.وی در گزارشی آورده است: «ناوشکن موسوم به "جماران" با قابلیت حمل 120 نفر، مجهز به موشک های زمین به هوا، سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته، یکی از بزرگترین دستاوردهای دفاعی و نخستین ناوشكن طراحی شده و ساخته شده در ایران است.»

این درحالی است که ساخت بیشتر تجهیزات دریایی ایران به قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 باز می گردد و ساخت آمریکا هستند. جمهوری اسلامی تعدادی زیردریایی ساخت روسیه نیز خریداری کرده است.

سال گذشته نیروی دریایی ایران در خلیج عدن و سواحل سومالی به منظور همراهی و اسکورت کشتی های تجاری و نفتکش های این کشور ماموریت هایی به انجام رساند.

تهران در حال غنی سازی اورانیوم است و بسیاری از کشورهای غربی و اسراییل از تلاش این کشور برای ساخت بمب اتمی وحشت دارند. این در حالی است که تهران این اتهامات را رد می کند و می گوید برنامه هسته اش کاملا صلح آمیز است.

روز پنج شنبه بازرسان اتمی سازمان ملل از احتمال تلاش ایران برای ساخت کلاهک هسته ای ابراز نگرانی کردند و ایران در واکنش به آن این نگرانی ها را بی اساس خواند.»

ناوشکن جماران 94 متر طول و قریب 1500 تن وزن دارد و مجهز به اژدرانداز و رادار الکتریکی است. این درحالی است که ساخت بیشتر تجهیزات دریایی ایران به قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 باز می گردد که ساخت آمریکا هستند

شبکه خبری سی ان ان نیز در اولین خبر در این باره آورد:

آیت الله خامنه ای

« به گزارش خبرگزاری های دولتی ایران این کشور روز جمعه یک ناوشکن موشک انداز راه اندازی کرد.

اعلام رسمی خبر پیوستن این ناوشکن به به ناوگان دریایی ارتش در زمانی مطرح می شود که بازرسان هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را به فعالیت در زمینه توسعه کلاهک هسته ای متهم ساخته اند.

به گزارش پرس تی.وی، ناوشکن موسوم به "جماران" با قابلیت حمل 120 نفر، مجهز به موشک های زمین به هوا، سامانه‌های دژافكن و توپ‌های دریایی پیشرفته، یکی از بزرگترین دستاوردهای دفاعی این کشور به شمار می رود و نخستین ناوشكن طراحی شده و ساخته شده در ایران است.

این در حالی است که پیشتر رییس آژانس انرژی اتمی سازمان ملل از احتمال تلاش مخفیانه ایران برای ساخت کلاهک هسته ای خبر داده بود. اظهارات این مقام در بخشی از گزارش IAEA آمده بود.»

به هر حال به نظر می رسد نفس حضور شخص فرماندهی کل قوا در خلیج فارس برای رونمایی از چنین فناوری عظیمی و بیان سخنانی با محوریت تاکید ایران بر عزت مندی و آرامش همه کشورهای منطقه، آن هم در شرایطی که دولت آمریکا با شیطنت صهیونیست ها بیشترین تلاش خود را در روزهای اخیر برای ایجاد تفرقه در منطقه و القاء خطر از سوی ایران به کار بسته است، این پیام محوری را انتقال داده باشد که جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه در تلاش برای ایجاد منطقه ای عاری از هرگونه خشونت و بی اعتمادی است اما با تمام توان در برابر شیطنت ها، تفرقه افکنی ها و زورگویی ها خواهد ایستاد و این حضور در خلیج فارس به عنوان نماد عزت و اقتدار ملی کشور بیانگر همین مسئله است.

تنظیم برای تبیان: عطالله باباپور