تبیان، دستیار زندگی
به موازات توسعه و تخصصی شدن علوم، مطالعات و تحقیقات، ایجاد کتابخانه های تخصصی، ضرورتی انکار ناپذیر است، بر این اساس مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دستور تاسیس کتابخانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) جهت ایجاد فضای مناسب برای دانش پژوهان و محققان در رشته فقه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

کتابخانه تخصصی مرکز فقهی

به موازات توسعه و تخصصی شدن علوم، مطالعات و تحقیقات، ایجاد کتابخانه های تخصصی، ضرورتی انکار ناپذیر است، بر این اساس مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دستور تاسیس کتابخانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) جهت ایجاد فضای مناسب برای دانش پژوهان و محققان در رشته فقه در سال 1376 صادر نمودند.

حجت‌لاسلام محمد علی بیاتی، مسئول کتابخانه فقهی، اصولی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در گفت و گو با مرکز خبر حوزه با تشریح فعالیت های این کتابخانه آن را یکی از غنی ترین کتابخانه های تخصصی بر شمرد و گفت: کتابخانه تخصصی فقهی ائمه اطهار (ع) بیش از 32 هزار جلد کتاب دارد که پیوسته در حال گسترش است.

وی افزود: این کتابخانه در موضوعات فقه شیعه، شافعی، حنبلی، مالکی، حنفی، زیدی و سایر مذاهب، قواعد فقه، تاریخ فقه، اصول فقه شیعه، اصول فقه اهل سنت، فقه مقارن و موسوعات فقهی، آیات الاحکام حدیث شیعه، حدیث اهل سنت، تفسیر حقوق، رجال و درایه و مجلات تخصصی فقهی، رده‌بندی شده است.

مسئول این کتابخانه با بیان اینکه در ابتدای تاسیس، عناوین کتابها رده بندی نشده بود بیان داشت: در سه سال گذشته بیش از 10 هزار عنوان کتاب در 20 هزار جلد در موضوعاتی از قبیل: ولایت فقیه،غنا و موسیقی، حقوق معنوی، رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر، قانونگذاری، آلات لهو و قمار، ورزش، حقوق کار و کارگر، تکامل اجتماعی، محیط زیست، حقوق انسان، انتخابات، ولایت قاضی، ترور و ارعاب، تحزب، اسیر و اسارت، عملیات شهادت طلبانه، دفاع مشروع، فمنیسم، ولایت، مرجعیت، امام و قضاوت زن، پوشش و آرایش، اشتغال زن در خارج از خانه، نقش زن در سیاست، شهادت زن، تلقیح مصنوعی، پیوند اعضا، بازار بورس، بیمه، بانکداری اسلامی، مالیات، شبیه سازی و غیره... منبع یابی شده است و خدمات ویژه از قبیل تهیه منابع و مشاوره در زمینه پایان‌نامه‌ها و موضوعات مختلف با همکاری معاونت پژوهش مرکز به مراجعین، محققین و طلاب داده می‌شود.

حجت‌الاسلام بیاتی ابراز داشت: بیشتر کتاب های فقه و اصول به زبان عربی و فارسی است و همچنین آثار و نشریات، کتاب ها و تالیفات مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) توسط محققان در این کتابخانه تنظیم می شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه تخصصی از ساعت 7 صبح الی 22 در خدمت محققین است گفت: این کتابخانه با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی، کتب تخصصی مورد نیاز را خریداری و آنها را به روز فهرست نویسی کرده و وارد رایانه می‌کنند.

مسئول کتابخانه تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: سالن این کتابخانه دارای مساحتی بالغ بر سیصد مترمربع با گنجایش 60 صندلی می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: کتاب های قدیمی و چاپ سنگی در سه قفسه قرار داده شده‌اند که به صورت قفسه بسته هستند.

حجت‌الاسلام بیاتی با بیان اینکه فهرست کتاب های کتابخانه به صورت نرم افزاری در چند سی دی منتشر خواهد شد، بیان داشت: در این کتابخانه، امکان استفاده از نرم افزارهای مختلف و متنوع در تمامی علوم اسلامی و انجام کارهای پژوهشی فراهم شده است و به صورت شبکه مورد استفاده محققان است.

وی با اشاره به انتقال کتابخانه تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به ساختمان جدید ابراز داشت:  یک طبقه از ساختمان جدید که حدود 5 هزار متر مربع می‌باشد برای کتابخانه عمومی که از جامعیت بیشتری نسبت به علوم اسلامی برخوردار است در نظر گرفته شده است.

مسئول کتابخانه تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: راه اندازی بانک اطلاعات و خدمات رایانه ای به صورت گسترده از دیگر برنامه‌های این کتابخانه در ساختمان جدید خواهد بود.