تبیان، دستیار زندگی
نوروز زمان تازه شدن، زمان رستاخیز طبیعت و تجدید حیات رستنی ها است. بنابر روایت های علمای شیعه، نوروز یك روز مقدس و الهی به شمار آمده است. محمدباقر مجلسی به نقل از امام جعفر صادق(علیه السلام) نوروز را روزی فرخنده و خجسته و روزی كه در آن آدم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمان رستاخیز طبیعت
زمان رستاخیز طبیعت

نوروز زمان تازه شدن، زمان رستاخیز طبیعت و تجدید حیات رستنی ها است.

بنابر روایت های علمای شیعه، نوروز یك روز مقدس و الهی به شمار آمده است. محمدباقر مجلسی به نقل از امام جعفر صادق(علیه السلام):

نوروز را روزی فرخنده و خجسته و روزی كه در آن آدم آفریده شده، معرفی می كند.

او به نقل از امام موسی كاظم (علیه السلام) می گوید:

خداوند در نوروز، آفتاب را برتاباند و بادها را فرمان داد تا بوزند وابرها را گفت كه ببارند تا گل و گیاه روی زمین برویند و در این روز ابراهیم بت ها را شكست و بنابر روایتی نیز در این روز به سال دهم هجرت، حضرت محمد (ص) امیرمؤمنان علی (ع) را در غدیر خم به جانشینی خود و به عنوان امام مسلمانان برگزید و به امت خود معرفی كرد.

امروز ایرانیان شیعه بنابر سنت های دینی، نوروز را روزی مقدس و خجسته می پندارند و آداب نوروزی را با فرهنگ ایرانی- اسلامی درآمیخته و به آن جلال و شكوهی خاص بخشیده اند.

خانه تکانی

خانه تكانی برای زدودن آلودگی و سیاهی ها و بیرون افكندن پلیدی ها از فضای خانه از رسم های كهن ایرانیان در پایان سال كهنه و ابتدای سال نو بوده است و مظهر و نمادی از دور كردن آلودگیها  و شیاطین و کینه ها از محیط زیست وخانه و

خانه تکانی

آشیانه است.

امام صادق(علیه السلام) مى فرماید :

«روز نوروز ، روزى است كه خداوند متعال در آن از بندگانش پیمان و میثاق بندگى گرفته است كه چیزى را شریك خداوند قرار ندهند و به پیامبران و جانشینان آن ها ایمان بیاورند و روز نوروز ، اولین روزى است كه خورشید طلوع كرد.. . روزى است كه در آن كشتى نوح به خشكى رسید.. .

روز نوروز ، روزى است كه خداوند متعال جبرئیل را بر پیامبرش نازل كرد و روزى است كه پیامبراكرم(صلى الله علیه وآله)، حضرت على(علیه السلام) را بر دوش گرفت تا بت هاى قریش را از بالاى خانه خدا پایین بیاورد.. . و آن روزى است كه حضرت على(علیه السلام) در این روز بر دشمنانش در جنگ نهروان پیروز گشت.

امام صادق(علیه السلام) باز مى فرماید :

«هنگامى كه روز (عید)نوروز آمد ، غسل كن و بهترین و پاك ترین لباست را بپوش و با بهترین عطرها خود را خوش بو كن و در این روز ، (مستحب است) روزه بگیرید .

بحارالانوار ، ج 56

یادآوری مردگان

فاتحه خوانی برای اموات از آیین باستان ایران است که بعد از انقلاب رفتن بر سر مزار شهدا هم به این سنت اضافه شده است.

مینو خرازی

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

نوروز

مطالب مرتبط

آداب و رسوم‌ پیش از نوروز

نوروز در کشورهای دیگر

پیدایش جشن نوروزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.