تبیان، دستیار زندگی
فضای زیرزمین برای کار گذاشتن یک وان آب گرم (جکوزی) خیلی خوب کار می‏کند و بهترین گزینه است، زیرا کف سایر طبقات نیاز به بهبود ساختار برای تحمل وزن قابل توجه چنین سازه‏ای را دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر زمین در نوعی دیگر

استراحت در یک محیط گرم: زیرزمین خانه فضای ایده‏‏آلی برای ساختن یک حمام گرم یا سوناست. اگر زیرزمین وسیعی ندارید که بتوانید در آن استخر خصوصی بسازید، بهتر است حداقل به ساختن یک استخر کوچک جکوزی یا محوطه‏ای برای سونا بیندیشید. می‏توانید از نمونه‏های پیش ساخته استفاده کرده، آنها را در زیرزمین و در محل مناسب نصب نمایید. زمانی که وان جکوزی در داخل محیط خانه کار گذاشته شود، حتماً نیاز به تمهیدات خاصی دارد.

استخر

وان گرم:

فضای زیرزمین برای کار گذاشتن یک وان آب گرم (جکوزی) خیلی خوب کار می‏کند و بهترین گزینه است، زیرا کف سایر طبقات نیاز به بهبود ساختار برای تحمل وزن قابل توجه چنین سازه‏ای را دارند. وزن یک وان جکوزی با اندازه معمول، هنگامی که پر از آب است به حدود 1800 کیلوگرم می‏رسد. اگر چه در فضای زیرزمین هم لوله‏کشی و برق‏رسانی نیاز به دستکاری دارد، چون شما به مدارهای مشتق شده الکتریکی برای تدارک وان و انرژی مورد نیاز برای ایجاد حرارت و سامانه گردش آب نیاز دارید. از این رو، بایستی یک کارشناس برق در بررسی سامانه الکتریکی منزل‏تان و تعیین بهترین جریان  برای تامین انرژی حرارتی وان و کنترل آن، به مشورت و همکاری گرفته شود.

شما هم‏چنین نیاز به مخزنی برای ذخیره آب لازم وانتان خواهید داشت و یک چاه برای تخلیه آن. چاه وان شما باید به چاه اصلی خانه وصل شود، بنابراین شاید نیازمند صرف هزینه و کندن کف زیرزمین برای رسیدن به چاه اصلی باشید. محل قرارگیری چاه نیز ممکن است مکان جایگیری وان شما را محدود کند. برای درست  کردن و به دست آوردن فاصله لازم در زیر وان، می‏توانید یک سکوی برجسته‏ نصب کنید. با توجه به موارد ذکر شده، زمانی که در مورد نصب یک حمام آب گرم با لوله‏کش حرفه‏ای با یک مهندس صحبت می‏کنید، باید تمام انتخاب‏ها و محدودیت‏های محل زندگی‏تان را در نظر بگیرید.

رطوبت زیاد می‏تواند به سقف زیرزمین و در پی آن کف طبقه بالایی منتقل شود و باعث رشد کپک و قارچ زیر فرش‏ها و پادری‏ها شود و پس از مدتی آسیب‏ جدی به ساختمان وارد کند.

دیوارهایی که فضای دور وان را احاطه می‏‏کند باید در برابر رطوبت زیاد مقاوم باشند، بنابراین مواد مقاومی مثل کاشی و سرامیک یا قابی از چوب غان و چوب ساج را برای این منظور انتخاب کنید. آنها را روی لایه روکش شده و مقاوم در برابر رطوبت دیوار نصب کنید. به منظور یک‏دست شدن پرداخت لایه رنگی به رنگ با کیفیت بالا نیاز دارید که برای مقاومت در برابر رطوبت و بادکردگی و قارچ گذاشتن طراحی شده است.

رطوبت زیاد می‏تواند به سقف زیرزمین و در پی آن کف طبقه بالایی منتقل شود و باعث رشد کپک و قارچ زیر فرش‏ها و پادری‏ها شود و پس از مدتی آسیب‏ جدی به ساختمان وارد کند. برای ممانعت از انتقال رطوبت به بالا، شما می‏توانید از یک پوشش محافظ بخار آب به وسیله پوشاندن سقف‏ها با چهار میلی‏متر پلی اتیلن استفاده کنید. سپس قبل از به کار بردن پوشش نهایی، یک صفحه محافظ ضد آب نصب کنید.

سونا

سونا:

سوناها معمولاً فضاهای پیش‏ساخته‏ای هستند که شامل دیوارهای داخلی، کف‏، سقف و همچنین منبع تولید کننده حرارت و کنترل آن می‏شوند. محوطه سونا حرارت خشک را به کار می‏برد، بنابراین نیازی به ذخیره آب یا حفر چاه نیست. بیشتر سوناها نیازمند وسایل الکتریکی پیچیده‏ای نیستند، شما می‏توانید یک هیتر برقی در ابعاد بزرگ و سامانه کنترلش را در مدار برق خانگی ببندید. هم‏چنین به ساختاربندی قشری چوبین شامل دیوارهای 2 در 4 متر با یک در ورودی نیاز هست. برای انرژی مناسب، دیوارها را با قسمت‏های فایبرگلاس عایق‏بندی نمایید و یک در خارجی تعبیه کنید. اگر سطح چوبی دور تا دور تا تیرهای سقف در بالا پیشروی می‏کند، باید فضای بین تیرها را نیز عایق‏بندی کنید. برای سوار کردن قسمت‏های سونا کاملاً مطابق با دستورالعمل کارخانه اقدام کنید. به عنوان پیشگیری از آتش‏سوزی، براساس قانون ساختمانی، نیازمند قشرهای عایق شده با دیوارهای خشک احاطه کننده با لایه پلاستر چه برای داخل سونا و چه خارج آن هستید. از مواد مقاوم در برابر رطوبت برای پوشش دادن دیوارها استفاده کنید.

وان گرم با گنجایش 500 گالون آب از چوب درخت ماموت با قاب‏هایی از چوب سرو، به خوبی در برابر رطوبت مقاومت نشان می‏دهد. درهای مدخل هواکش جریان هوا را شدت می‏بخشد. کانال برای سامانه جریان حرارتی و سرمایی در دیوار پشتی درست زیر سقف قرار گرفته و با ترکیبی از دیواره پلاستر (موم اندود) و چوب درخت سرو احاطه شده است.

مرکز رخت‏شویی و شست‏وشو:

با انتقال دستگاه‏های شست‏وشو و خشک کن به زیرزمین حجم اجتناب‏ناپذیری از لباس‏های شستنی و سر و صدای این دستگاه‏ها را از زندگی هر روزه دور نگه می‏دارید. سطح‏هایی مقاوم در برابر رطوبت و کابینت‏های فراوان برای انبار کردن وسایل را در نقشه‏تان لحاظ کنید. حتی اگر یک ماشین رختشویی ساده یا اتوماتیک داشته باشید، باز بیرون بردن آن از محل زندگی تدبیری هوشمندانه است.

رختشوی خانه

یک رختشوی‏خانه شامل نیازمندی‏های ذخیره مواد و لوله‏کشی برای جریان آب سرد و گرم، و هم‏چنین یک چاه فاضلاب می‏شود؛ مواردی که به راحتی در یک زیرزمین قابل دسترسی هستند. اغلب آب مصرف شده در رخت‏شویی به طرف یک سینک بزرگ یا لوله‏ای که درست روی چاه کفی قرار گرفته است، هدایت می‏شود. یک چاه کفی برای هدایت آب‏های کثیف لازم است و اگر چاه اصلی وجود ندارد، باید راه‏هایی در نظر گرفت که به چاه اصلی وصل شود. توصیه می‏شود که محاسبات لازم برای مشخص کردن زاویه و طول مناسب لوله‏ چاه را یک لوله‏کش حرفه‏ای انجام دهد.

مواد بادوام و مقاوم در برابر آب را برای کف‏های فضای رختشویخانه انتخاب کنید، مثلاً صفحه چسب‏دار وینیلی یک ماده سفت ارزان قیمت است، البته اگر صفحه یاد شده بدون ترک و قطعه‏بندی باشد بهتر است. نقاشی با رنگ‏هایی با کیفیت عالی مقاوم در برابر آب، لعابی ارزان قیمت و روشی عملی برای پوشاندن سقف است.

لوازم جانبی بیشتری برای بالا بردن راحتی و کاربری در نظر بگیرید که شامل یک گنجه اصلی با قسمت بالایی برای لباس‏های تا شده و تمیز، یک مرکز چرخان برای تخته و میز اتوکشی، و کابینت‏های فرعی رختشویخانه می‏شود. بعد هم راه عبوری متصل به هال بالای پله‏ها یا اتاق خواب. از آنجایی که رختشویخانه بهترین جا به عنوان مرکز شست‏وشوست، می‏تواند فضایی مناسب برای ساخت کاردستی بچه‏ها و نقاشی کردن و استفاده از سایر مواد پر ریخت و پاش باشد.

ایران آذین

تنظیم برای تبیان :  کهتری

مقالات مرتبط

آنچه از سفره نمی دانستید

طراحی متفاوت

به دیوار ها روح دهید

با گرد موافقید یا چهار گوش؟

ناشیانه تصمیم نگیرید

چیدمانی نو در آشپزخانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.