تبیان، دستیار زندگی
ى گران تر از هاشمیان و مهدوى كیا با پیوستن على كریمى به بایرن مونیخ كه بازتاب گسترده یى در رسانه هاى ورزشى جهان داشت یك بازیكن ایرانى دیگر به جمع بازیكنان شاغل در بوندس لیگا اضافه شد. اینكه چرا بازیكنان مستعد و موفق ایرانى عم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت 25 ایرانى در آلمان منتشر شد

كریمى گران تر از هاشمیان و مهدوى كیا

با پیوستن على كریمى به بایرن مونیخ كه بازتاب گسترده یى در رسانه هاى ورزشى جهان داشت یك بازیكن ایرانى دیگر به جمع بازیكنان شاغل در بوندس لیگا اضافه شد. اینكه چرا بازیكنان مستعد و موفق ایرانى عمدتاً با تیم هاى آلمانى قرارداد مى بندند یا اینكه چرا فقط تیم هاى بوندس لیگا به فوتبالیست هاى ایرانى چراغ سبز نشان مى دهند موضوع قابل توجه و با اهمیتى است كه پرداختن به آن بحث جداگانه یى مى طلبد اما گزارشى كه در زیر مى خوانید ثابت مى كند كه علت حضور بازیكنان ایرانى در بوندس لیگا هیچ ارتباطى به مبلغ قرارداد آنها ندارد. بازیكنان ایرانى حاضر در لیگ آلمان همگى از بازیكنان گرانقیمت تیم خود هستند و عده یى از آنها توانسته اند جایگاه خوبى به دست بیاورند و توجه همه را به خود جلب كنند.

قیمت بازیكنان ایرانى در بازار نقل و انتقالات و دستمزدى كه دریافت مى كنند به نوعى مى تواند نشان دهنده ارزش و جایگاه آنها باشد. با این مقدمه گزارشى تقریباً جامع از قیمت و ارزش بازیكنان ایرانى شاغل در بوندس لیگا را مى خوانید.

ارزش تقریبى و دستمزد دریافتى

هر بازیكنى یك قیمت و ارزش تقریبى دارد و یك قرارداد رسمى با باشگاه خود كه بر اساس مندرجات در قرارداد مبلغى را به عنوان دستمزد دریافت مى كند.

ارزش و قیمت یك بازیكن به نرخ او در بازار نقل و انتقالات اشاره مى كند یعنى اگر تیمى یك بازیكن را بخواهد باید براى دریافت رضایتنامه او چنین مبلغى به باشگاه مقابل بپردازد. البته همیشه قیمت بازیكن در بازار دریافتى او همخواهى ندارد و اما مى توان تقریباً به آن استناد كرد و تا حدودى آن را حقیقى دانست.

به همین علت در سایت آلمانى TERANSFER MARKET كه مختص نقل و انتقالات و قیمت بازیكنان است نام برخى از ملى پوشان ایرانى كه در تیم هاى ایرانى هم عضویت دارند دیده مى شود.

قیمت این دسته از بازیكنان از سوى واسطه هاى ایرانى در اختیار سایت مذكور قرار گرفته است.

كریمى بالاتر ازهاشمیان و مهدوى كیا

بر اساس اطلاعاتى كه توسط واسطه هاى ایرانى در اختیار این سایت آلمانى قرار گرفته قیمت تقریبى 25 بازیكن ایرانى اعلام شده است كه در این بین نفراتى مثل كریم باقرى، على دایى، وحید هاشمیان، مهدى مهدوى كیا، محرم نویدكیا و على كریمى براى باشگاه هاى آلمانى شناخته شده هستند اما قیمت تقریبى 19 ملى پوش ایرانى دیگر كه عمدتاً سابقه عضویت در تیم هاى اروپایى نداشته اند نیز در این سایت دیده مى شود. بنا بر گزارشى كه در این سایت آمده قیمت بازیكنان ایرانى به شرحى است كه در زیر مى خوانید.

كریم باقرى، على دایى و ایمان مبعلى یك میلیون یورو، على كریمى 4 میلیون و 750 هزار یورو، وحید هاشمیان 5/3 میلیون یورو، مهدى مهدوى كیا 5/2 میلیون یورو، رحمان رضایى و علیرضا واحدى نیكبخت 5/1 میلیون یورو، محرم نویدكیا، جواد نكونام، حسین كعبى و ابراهیم میرزاپور 750 هزار یورو، رضا عنایتى 700 هزار یورو، یحیى گل محمدى، جواد كاظمیان، جلال كاملى مفرد و مهدى پاشازاده 600 هزار یورو، محمد نصرتى 500 هزار یورو، رسول خطیبى 450 هزار یورو و آرش برهانى، فرهاد مجیدى و ستار زارع 400 هزار یورو و سیدمهدى رحمتى 300 هزار یورو.

با نگاهى به قیمت هاى ارایه شده اولین چیزى كه توجه همه را به خود جلب مى كند قیمت على كریمى است. ارزش تقریبى او حتى از وحید هاشمیان و مهدى مهدوى كیا هم بیشتر برآورد شده است. البته شاید این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتى براى انتقال او به یك تیم خوب آلمانى داشته است. ضمن اینكه قیمت وحید هاشمیان هم نسبت به دستمزدى كه او از بایرن مونیخ یا هانوفر دریافت مى كند كمى بیشتر است. نكته جالب دیگر قرار نگرفتن نام فریدون زندى در لیست بازیكنان شاخص ایرانى است. گویا ژرمن ها هنوز او را یك آلمانى مى دانند!

مهدوى كیا سومین بازیكن گرانقیمت هامبورگ

با بررسى میزان دریافت بازیكنان هامبورگ مى توان از مهدى مهدوى كیا به عنوان سومین بازیكن گرانقیمت تاریخ این باشگاه یاد كرد. مهدى كه با انتقال قرضى از پرسپولیس به بوخوم درخشش در لیگ آلمان را شروع كرد در شرایطى به تیم هامبورگ پیوست كه در دو مقطع درآمد كلانى را عاید باشگاه پرسپولیس كرد. او كه 6 ماه پیش قرارداد سه ساله یى با هامبورگ امضا كرد سالانه 2 میلیون یورو دستمزد دریافت مى كند. به عبارتى دیگر او براى 3 سال عضویت در این تیم 6 میلیون یورو مى گیرد. ارزش تقریبى مهدى 5/2 میلیون یورو برآورد شده است. یعنى اینكه اگر هر باشگاهى او را بخواهد باید چنین مبلغى را به باشگاه هامبورگ پرداخت كند كه البته ممكن است در جریان مذاكرات مبلغ رضایتنامه او كم شود یا حتى هامبورگ مبلغ بیشترى را درخواست كند. در هامبورگ فان بویتن كاپیتان بلژیكى تیم كه اولین فصل حضورش در لیگ آلمان را پشت سر گذاشت با دستمزد سالانه 2 میلیون و 350 هزار یورو گرانقیمت ترین بازیكن تاریخ این باشگاه است. جالب اینكه ارزش تقریبى او در بازار 5/8 میلیون برآورد شده است و شاید علت انتخاب او به عنوان كاپیتان تیم نیز ریشه در جذب یك بازیكن 5/8 میلیون یورویى با دستمزد كمتر داشته باشد. سرگئى باربارز با قیمتى معادل 5/2 میلیون یورو و دستمزدى برابر با 3/2 میلیون یورو در سال دومین بازیكن باارزش باشگاه هامبورگ محسوب مى شود. امپنزا با 2 میلیون یورو در رده چهارم قرار مى گیرد و جالب اینكه تاكاهاراى ژاپنى با دستمزد سالانه 400 هزار یورو در رده نهم ایستاده است. ارزش تقریبى تاكاهارا كه گفته مى شود علت حضورش در هامبورگ براى ارتباط با جذب توریست و حمایت اسپانسرهاى ژاپنى نیست یك میلیون و چهارصد هزار یورو تخمین زده شده است.

رقابت هاشمیان و كریمى با بازیكنان گرانقیمت

گرانقیمت ترین بازیكنان لیگ آلمان در بایرن مونیخ بازى مى كنند. الیور كان و میشائل بالاك پردرآمدترین بازیكنان بوندس لیگا هستند. بالاك با قیمتى معادل 30 میلیون یورو با ارزش ترین بازیكن بازار فوتبال اروپا به حساب مى آید. بعد از او مارسلینیو مهاجم برزیلى هرتابرلین و روى ماكاى مهاجم هلندى بایرن با 20 میلیون یورو مشتركاً در رده دوم ایستاده اند و لوسیو همبازى برزیلى على كریمى با دستمزد سالانه 16 میلیون یورو عنوان سومین بازیكن گرانقیمت بوندس لیگا را یدك مى كشد.

وحید هاشمیان با ارزشى معادل 5/3 میلیون یورو و دریافتى سالانه یك میلیون و هشتصد هزار یورو بالاتر از سانیول، لینكه، لیزارازو، شول، زیكلر و گوئررو قرار گرفته. یعنى اینكه دریافتى او از این 6 بازیكن بیشتر بود اما سایر نفرات تیم دستمزدى بیشتر از او دریافت مى كردند. منبع قرارداد یكساله على كریمى با بایرن مونیخ هم هنوز به طور رسمى از سوى این باشگاه آلمانى اعلام نشده اما اگر قرارداد 5/1 میلیون یورویى صحت داشته باشد مى توان به این نكته اشاره كرد كه جادوگر به عنوان بازیكن آزاد قرارداد خوبى امضا كرده و باشگاه بایرن براى او ارزش گذارى مناسبى داشته است.

نویدكیا در رده شانزدهم

محرم نویدكیا در فصلى كه گذشت هرگز براى بوخوم بازى نكرد و تنها موفقیت او قرار گرفتن در لیست 18 نفره - در 6 بازى - بود اما او با قیمتى معادل 750 هزار یورو شانزدهمین بازیكن باارزش این تیم است. دستمزد سالانه بازیكنان بوخوم در این سایت آلمانى منتشر نشده اما مى توان بر اساس شنیده ها میزان دریافتى سالانه او را در همین حد محاسبه كرد. در بوخوم، لوكونچ با 5/3 میلیون یورو گرانقیمت ترین بازیكن تیم است و نفراتى مثل ریمون كالا، پیتر مادسن و توماس وبل در رده هاى بعدى جاى دارند.

قیمت زندى؛ یك میلیون یورو

میزان دریافتى سالانه بازیكنان كایزرسلاترن هم از طریق سایت هاى این باشگاه به طور رسمى اعلام نشده اما اگر ارزش بازیكنان این تیم در بازار فوتبال آلمان را ملاك قرار دهیم مى توان از فریدون زندى به عنوان یكى از بازیكنان باارزش تیم محبوب شهر لاترن یاد كرد. قیمت زندى در آلمان یك میلیون یورو برآورد شده است ولى بر اساس شنیده ها میزان دریافتى او كمتر از این مبلغ است. به طور كلى باشگاه كایزرسلاترن جزو باشگاه هاى متمول و پردرآمد آلمان است اما میزان دریافتى سالانه بازیكنان این تیم در مقایسه با سایر باشگاه ها چندان جالب نیست. شاید فریدون زندى هم به همین علت به جدایى در سال آینده فكر مى كند.

وحید بیستمین مهاجم بوندس لیگا!

وحید هاشمیان با شهرت و آوازه یى كه در فوتبال آلمان دارد هنوز نتوانسته خودش را در بوندس لیگا به اندازه توانایى هایش بالا ببرد. شاید علت این موضوع به سابقه كم او در فوتبال اروپا برگردد. بنا بر این گزارش، وحید هاشمیان با ارزشى معادل 5/3 میلیون یورو در بازار، بیستمین مهاجم گرانقیمت بوندس لیگا است. روى ماكاى موتور گلزنى بایرن با 20 میلیون یورو عنوان گرانقیمت ترین مهاجم بوندس لیگا را به خود اختصاص داده است و بعد از او اورتون مهاجم كنونى بوروسیا دورتموند و میروسلاو كلوزه ملى پوش تیم وردربرمن با 5/12 و 12 میلیون یورو در رده دوم و سوم جاى دارند. این سایت مهدى مهدوى كیا را هم در ردیف مهاجمان قرار داده اما نام او با ارزشى معادل 5/2 میلیون یورو در جمع 20 مهاجم گرانقیمت بوندس لیگا دیده نمى شود.