تبیان، دستیار زندگی
چاپ نخست كتاب «ابهام‌زدایی از احكام غیبت» نوشته شهید ثانی (زین‌الدین‌بن علی عاملی) ترجمه سیدابراهیم سیدعلوی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و روانه بازار كتاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهي به كتاب «ابهام‌زدايي از احكام غيبت»

نگاهی به كتاب «ابهام‌زدایی از احكام غیبت

چاپ نخست كتاب «ابهام‌زدايي از احكام غيبت» نوشته شهيد ثاني (زين‌الدين‌بن علي عاملي) ترجمه سيدابراهيم سيدعلوي از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر و روانه بازار كتاب شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه ترجمه كتاب «كشف‌الريبه عن احكام‌الغيبه» شهيد ثاني است، موضوع «غيبت» كه يكي از گناهان كبيره به حساب مي‌آيد را از منظر قرآن و روايات، به روشني براي آگاهي مومنان، تبيين و  نقد و بررسي مي‌كند.

كتاب «ابهام‌زدايي از احكام غيبت» يكي از آثار گران‌بها و پرارج فقيه و دانشمند فرزانه، شهيد راه تشيع، مرحوم زين‌الدين، معروف به شهيد ثاني است. او از جمله فقيهاني است كه فداي تعصب جاهلانه و مغرضانه شد و به ناحق به قتل رسيد و نامش در دفتر جاويدان شهدا به ثبت رسيد.

وي از آن دسته فقهاي پركار و فعال بود كه به راستي عمري با بركت داشت و آثار و تأليفات گران‌قدري در علوم و فنون مختلف از خود به يادگار گذاشت كه ‌اكنون برخي از نوشته‌هاي او در مراكز علمي و ديني تدريس و به آنها مراجعه مي‌شود.

علامه اميني درباره او مي‌نويسد: «او از بزرگ نيكان روزگار است، در علم و دانش همچون دريايي بوده پردامنه، و در بسياري از علوم و دانش‌هاي عصر خود، مانند حكمت، كلام، فقه، اصول، شعر، ادبيات، طبيعيات و رياضيات، سهمي به سزا داشته است.» مولف كتاب روضات‌الجنات گويد: «... از آغاز تاريخ اسلام تا اين زمان كه حدود 1263 سال است، احدي از علما و دانشمندان والا مقام را سراغ ندارم كه در جلالت شان، سعه صدر، ارجمندي، خوش فهمي، نيرومندي تصميم، سليقه نيكو، روش درست، تحصيلات منظم و مرتب، كثرت استاد، خوش طبعي و ظرافت، دقت كار، پرمعنايي كلام، كامل بودن تاليفات و تصنيفات، به پايه اين عالم رباني رسيده باشد؛ بلكه مي‌توان گفت: او در آراستگي به خوي‌هاي پسنديده و اخلاق نيكو، تالي معصوم بوده است!»

انواع غيبت، انگيزه‌هاي غيبت و درمان بيماري غيبت، موارد جواز غيبت، سخن‌چيني، دوررويي و حسد، كفاره غيبت، دوازده حديث در زمينه حقوق برادران ايماني، عناوين شش‌گانه فصول كتاب حاضرند.

در انتهاي اين اثر، فهرستي از آيات و روايات نيز درج شده است.

چاپ نخست كتاب «ابهام‌زدايي از احكام غيبت» در شمارگان 2000 نسخه، 168 صفحه و بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.