تبیان، دستیار زندگی
ما اغلب اوقات در زندگی‌مان محتاطانه عمل می‌کنیم و نگران هستیم که چه اشتباهی ممکن است رخ دهد. جسور باشید و ریسک کنید.چه چیزی برای از دست دادن دارید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب تنی در حوضچه اکنون

توصیه به آنهایی که می‌خواهند زنده‌تر زندگی کنند

زندگی کردن در لحظه و دم را غنیمت دانستن، آرزوی خیلی‌هاست. به قول سهراب سپهری: «زندگی، آب‌تنی کردن در حوضچه‌ اکنون است.» اگر این آرزو، آرزوی شما هم هست و دل‌تان می‌خواهد در «اکنون» زندگی کنید (نه در غم گذشته و فکر آینده)، این نوشته می‌تواند کمک‌تان کند.

عاشق بشوید: شاید این عامل، مهم‌ترین عامل باشد. عاشق شوید؛ البته اگر نیستید. اگر عاشق بوده‌اید با تمام وجود عاشق بشوید. بی‌خیال احتیاط شوید. بگذارید قلب‌تان بشکند. عاشق اعضای خانواده‌تان و دوستان باشید. لازم نیست عشق‌تان رمانتیک باشد. حتی می‌توانید عاشق بشریت باشید. ولی عاشق باشید.

آب تنی

از غذا خوردن لذت ببرید:فقط غذا نخورید؛ از آن لذت هم ببرید. بافت و مزه‌ غذایتان را احساس کنید. هر ذره‌اش را بچشید. اگر خودتان را به لذت بردن از طعم خاصی محدود کرده‌اید چشیدن غذا‌یتان به شما یاد می‌دهد از طعم‌های مختلف لذت ببرید و هنگامی که چیزی می‌خورید سعی کنید واقعا آن را بچشید و به آرامی بخورید. یعنی آنکه عادت های همیشگی را در غذا خوردن حتی گاهی هم شده کنار بگذارید و بعضی اوقات به چیز هایی توجه کنید که نمی کردید.

زود بیدار شوید: زود از خواب بیدار شوید و به استقبال روز بروید. طلوع خورشید را نظاره‌گر باشید. به خودتان بگویید این روز را از دست نخواهید داد، روزی را که یک هدیه خداوند به شماست. لحظه‌ لحظه روزتان را زندگی کنید.

ریسک کنید: ما اغلب اوقات در زندگی‌مان محتاطانه عمل می‌کنیم و نگران هستیم که چه اشتباهی ممکن است رخ دهد. جسور باشید و ریسک کنید.چه چیزی برای از دست دادن دارید؟

دنبال هیجان باشید: سعی کنید چیزهایی بیابید که به زندگی‌تان هیجان ببخشد و بعد از انجام یک کار هیجا‌ن‌انگیز دنبال هیجان دیگری باشید. البته بین ماجراجویی‌های‌تان زمان‌هایی را به آرامش اختصاص دهید. مثلا یک اتفاق را که همیشه آن را به تعویق می اندازید بطلبید و تمام سعی خود را در بهتر انجام دادن آن بکنید و سپس به خود آفرین بگویید.

باغ

بروید بیرون:خودتان را در خانه حبس نکنید. وقتی هوا بارانی است زیر باران قدم بزنید. در دریاچه‌ یخ‌زده شنا کنید. زیر نور خورشید دراز بکشید. روی چمن بازی کنید و با پای برهنه در چمن قدم بزنید تا به طبیعت نزدیک‌تر شوید. و خلاصه هر کاری که بتواند عادت باز داری های شما  را بشکند و کودک درونتان را نوازش کند.

دلبستگی‌هایتان را پیدا کنید: زندگی‌تان را با علایق‌تان بسازید. اول درباره کاری که واقعا به آن عشق می‌ورزید، فکر کنید. سپس سعی کنید بفهمید چگونه می‌توانید با انجام آن کار ، زندگیتان را بسازید .ممکن است مشکل باشد ولی شما هم فقط یک بار زندگی می‌کنید.

از سلول‌تان بیرون بیایید: آیا همه روز را پشت کامپیوتر و در حال کار و یا چت در اینترنت می‌گذرانید؟ روزتان را این‌گونه هدر ندهید. خودتان را از محیط سلول‌تان آزاد کنید و کارهایتان را با یک لپ‌تاپ در یک فضای سبز یا محیطی با حداکثر امکان تنفس و هوای آزاد انجام دهید. ممکن است برای شکست سلول‌تان احتیاج داشته باشید کارتان را تغییر دهید یا رویه ای  جدید پیدا کنید، ارزشش را دارد.

امام جعفر صادق (ع) : بر دنیا شكیبا باشید كه آن ساعتی است ، زیرا آنچه كه از دنیا گذشته ( اكنون ) نه دردی از آن احساس می كنی و نه شادی و آنچه نیامده ندانی كه چیست ؟ همانا دنیای تو آن ساعتی است كه در آنی . پس در آن یك ساعت بر طاعت خدا صبر كن و از نافرمانی خداوند شكیبا باش ( و خود را نگاهدار ) .

تلویزیون را خاموش کنید: چند ساعت‌مان را جلوی این جعبه سرگرمی از دست می‌دهیم. چند ساعت برای زندگی کردن فرصت داریم؟ زمان استفاده از تلویزیون را کاهش دهید و یک فعالیت با نشاط تر را امتحان کنید. مثلا یک موضوع را برای صحبت کردن با خانواده در نظر بگیرید. زمان می گذرد چه بهتر که با لذت بیشتری باشد.

پی نوشت : اصبروا علی الدنیا فإنما هی ساعة فما مضی منه فلا تجد له ألما و لا سرورا و ما لم یجی ء فلا تدری ما هو و إنما هی ساعتك التی أنت فیها فاصبر فیها علی طاعة الله و اصبر فیها عن معصیة الله . اصول كافی ، ج 4 .

در این رابطه پیشنهاد می کنیم کتاب جوان، شادی  ونشاط ار در کتابخانه تبیان مطالعه نمایید.

سلامت همراه با اضافات

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

طرز پخت احساس خوب

کاری کنید کارستون

همین جا بایستید!

هزارمین راه را امتحان کنید

سرنوشت را از سر بنویسید

باور کنید که خوب هستید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.