تبیان، دستیار زندگی
فوتبال ایران دفاع می کنم مردی كه می‌گویند كم صحبت می‌كند و از مصاحبه كردن فراری است دیروز - حول و حوش ساعت 11 صبح به دفتر خبرگزاری ایپنا و روزنامه پاس جوان آمد. لحظه اول ورودش انگار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسطوره فوتبال ایران :

در بایرن از حیثیت فوتبال ایران دفاع می کنم

مردی كه می‌گویند كم صحبت می‌كند و از مصاحبه كردن فراری است دیروز - حول و حوش ساعت 11 صبح به دفتر خبرگزاری ایپنا و روزنامه پاس جوان آمد. لحظه اول ورودش انگار دچار تردید شده بود محبت و تعجب در چهره‌اش موج می‌زد. « فكر نمی‌كردم باشگاه پاس این قدر امكانات داشته باشد». این را شاید لحظه اول در دلش گفت، اما طاقت نیاورد و در طول مصاحبه به آن اشاره كرد. كریمی با ظاهری ساده و در حالی كه همچون گذشته نسبت به اطرافش بی‌تفاوت بود وارد خبرگزاری شد. «كجا باید بنشینم ؟» این را پرسید و در حالی كه هنوز پاسخ درست و چسابی نگرفته بود، روی صندلی خالی نشست و منتظر ما - خبرنگاران- شد. بیشتر از یك ساعت سرد و بی‌روح روی صندلی نشست. هر سوِالی كه بپرسید، جواب می‌دهم» این را وقتی گفت كه هنوز مصاحبه شروع نشده بود.ابوالفضل جلالی مدیر برنامه‌هایش می‌گوید: «این شاید برای اولین بار باشد كه كریمی شخصاً بیشتر از یك ساعت مصاحبه كرده است همیشه زبان گویایش من بودم.»

- خیلی بی‌سر و صدا به بایرن مونیخ رفتی؟

كریمی:عادت ندارم قبل از آنكه كاری را به پایان برسانم، آن را اعلام كنم به خاطر همین مساله حضورم در بایرن مونیخ غیرمنتظره بود. بعضی‌ها عادت دارند بازارگرمی كنند اما من دوست داشتم كار تمام شود و با آرامش خاطر این موضوع را بیان كنم.

- چند ماه با مسوولان بایرن‌مونیخ در ارتباط بودی؟

كریمی:از 4 ، 5 ماه پیش، صحبت‌های اولیه انجام شد و تقریباً یك ماه قبل بود كه مذاكرات صورت جدی به‌خود گرفت و قرار شد برای عقد قرارداد نهایی به آلمان بروم و در تست پزشكی این تیم شركت كنم.

به همین خاطر منتظر دو روز تعطیلی بودم و در اولین فرصت به آلمان رفتم و پس از آنكه در تست پزشكی قبول شدم، قرارداد رسمی با این تیم امضا كردم.

- پیوستن تو به بایرن‌مونیخ تا چه اندازه به دیدار ایران - آلمان بستگی داشت؟ می‌گفتند بكن‌باوئر كه از سران بایرن‌مونیخ است در آن دیدار تو را پسندیده است.

كریمی:در صحبت‌هایی كه با مسوِولان بایرن انجام دادیم در این مورد بحث نشد. این مسائل را روزنامه‌ها نوشتند ولی ممكن است آن مسابقه هم باعث شده باشد كه مسوِولان این تیم آلمانی برای عقد قرارداد با من پیشنهاداتی را مطرح كنند.

- پس پیشنهاد تیم‌هایی مثل لاكرونیا و ... واقعیت نداشت.

كریمی:نه فقط موناكو همزمان با پیشنهاد مسوِولان بایرن‌مونیخ خواستار به خدمت گرفتن من شد. اما تصمیم گرفتم شانس خودم را در بایرن امتحان كنم. بحث بایرنی‌ها جدی بود و آنها از من خواسته بودند برای قرارداد نهایی به آلمان بروم.

- هفته گذشته لیگ امارات به پایان رسید و تو آخرین بازی‌ات را در لیگ برای این تیم انجام دادی در حالی كه الاهلی در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا هم حضور دارد. امكان دارد باز هم با پیراهن الاهلی بازی كنی؟

كریمی:قراردادم با الاهلی تقریباً تمام شده است و فقط یك بازی در مرحله نیمه نهایی جام حذفی، در 10 ژوئن برگزار می‌شود كه باید برای این تیم بازی كنم.

اگر ببریم و به فینال برویم در بازی پایانی هم برای این تیم به میدان می‌روم ولی اگر ببازیم حذف می‌شویم و آن وقت است كه از الاهلی خداحافظی می‌كنم.

ضمن اینكه هفته آینده الاهلی در لیگ قهرمانان آسیا با تیم نفتچی ازبكستان بازی دارد كه چون این تیم امیدی برای صعود به مرحله بعد ندارد سرمربی تیم به من اجازه داد به ایران بیایم.

- واكنش مسوِولان الاهلی نسبت به عقد قرارداد تو با بایرن‌مونیخ چه بود؟

كریمی: مسوولان الاهلی به من لطف داشتند و از حضورم در بایرن‌مونیخ خوشحال شدند ولی از اینكه من باید این تیم را ترك كنم ناراحت بودند. آنها وقتی این خبر را شنیدند، برای من آرزوی موفقیت كردند. چهار سال در این تیم بودم و هیچ مشكلی نداشتم. مسوِولان و مردم این شهر خیلی به من محبت كردند و باید بگویم سال‌های خوبی را در امارات سپری كردم.

- اگر پیشنهاد خوبی نداشتی، امسال هم در الاهلی می‌ماندی؟

كریمی: در مورد رفتنم از الاهلی تصمیم خاصی نگرفته بودم و منتظر بودم قراردادم به پایان برسد و پس از آن در مورد ماندن یا ترك الاهلی فكر كنم.

- گفته می‌شد مسوِولان الاهلی وقتی پیشنهاد بایرن‌مونیخ را دریافت كردند به تو پیشنهاد چهار میلیون دلاری دادند تا از رفتن به آلمان منصرف شوی.

كریمی: چنین چیزی صحت ندارد. پیشنهاد جدید آنها بالاتر از قرارداد قبلی‌ام بود ولی نه تا این حد. این رقم‌هایی كه سایت‌های عربی اعلام كردند اصلاً صحت نداشت.

این مسائل بعد از بازگشتم از بایرن‌مونیخ مطرح شد. من قبل از آن تصمیم گرفته بودم به بایرن بروم و در این رابطه مدیر برنامه‌هایم صحبت‌های مقدماتی را هم انجام داده بود. فقط باید می‌رفتم و در تست پزشكی این باشگاه شركت می‌كردم و شركت در تست پزشكی یعنی امضای قرارداد نهایی.

- فكر می‌كنی به عنوان سومین بازیكن ایرانی بایرن‌مونیخ بتوانی در تركیب اصلی این تیم جای بگیری با توجه به اینكه پیش از تو دایی و هاشمیان چندان عملكرد موفقی نداشتند.

كریمی: یكی از دلایلم برای حضور در بایرن‌مونیخ همین مساله بود. دایی و هاشمیان جزو بهترین بازیكنان ایران هستند كه به این تیم پیوستند اما نتوانستند موفق شوند در این بین بعضی‌ها مسائل مختلفی را برای عدم موفقیت این دو بازیكن مطرح كردند كه صحیح نیست. هاشمیان سال قبل جزو بهترین گلزنان بوندس‌لیگا بود ولی برای حضور در تركیب بایرن شانسی پیدا نكرد.

یك بازیكن برای حضور در تركیب اصلی تیم‌هایی مثل بایرن باید شانس داشته باشد. من می‌خواهم در بایرن مونیخ فیكس باشم تا بتوانم از حیثیت بازیكنان ایرانی دفاع كنم. فوتبالیست باید بازی كند تا بتواند شایستگی‌هایش را به نمایش بگذارد برای موفقیت در بایرن تمام تلاشم را به كار می‌گیرم ولی شاید من هم موفق نباشم ولی دست از تلاش بر نمی‌دارم.

- به نظرت اینكه می‌گویند آلمانی‌ها برای لژیونرهای ایرانی مشكل ایجاد می‌كنند، درست است؟

كریمی: نه اصلاً چنین مسائلی در فوتبال آلمان وجود ندارد. مهدوی‌كیا بازیكن بزرگی است و شاید از هامبورگ به تیم‌های بزرگ‌تر برود. شما نگاه كنید فیگو جزو 5 فوتبالیست برتر جهان است اما در رئال روی نیمكت می‌نشیند.

بازی كردن یا ذخیره بودن یك بازیكن به نظر شخص سرمربی تیم بستگی دارد و هر بازیكنی این موضوع را می‌داند. با توجه به این مسائل می‌خواهم شانسم را در فوتبال آلمان و تیم بایرن‌مونیخ امتحان كنم.

- فكر نمی‌كنی به سرنوشت هاشمیان دچار شوی؟

كریمی: اگر هاشمیان بازی می‌كرد شاید بیشتر از سال گذشته گل می‌زد، باز هم می‌گویم، وحید فصل قبل جزو بهترین گلزنان بوندس‌لیگا بود. اما تمام بازیكنان برای حضور در تركیب اصلی تیم باید سعی و تلاش كنند زیرا حضور در تركیب اصلی تیم بزرگی مثل بایرن‌مونیخ بسیار سخت است.

- با سرمربی بایرن صحبت كرده‌ای؟

كریمی: بعد از عقد قرارداد با ماگات صحبت كردم او نظرش در مورد من خیلی مثبت بود. اما بازیكن باید خودش تلاش بكند تا به جایگاه خوبی در تیم دست پیدا كند.

- اولی هوینس در بایرن نفوذ زیادی دارد. در مورد تو چه نظری داشت؟

كریمی: در هنگام عقد قرارداد اولی هوینس هم حضور داشت. هوینس یكی از اركان اصلی باشگاه بایرن است و از قبل می‌خواست كه من با این تیم قرارداد امضا كنم. ضمن اینكه طبق توافق طرفین قرار شد بحت‌های مالی مخفی بماند.

-پیتر نویرور سرمربی بوخوم در مورد هاشمیان گفته بود او بازیكنی است كه از درگیر شدن پرهیز می‌كند و به همین دلیل در بایرن موفق نبود.

كریمی: این موضوع را اصلاً قبول ندارم زیرا یكی از ویژگی‌های خوب هاشمیان بازی فیزیكی است و با دوندگی زیاد در خط حمله موقعیت‌های خوبی را برای خود ایجاد می‌كند.

- می‌توانی خودت را با فوتبال خشن و ماشینی آلمان تطبیق دهی؟

كریمی: من هم می‌دانم فوتبال آلمان، فوتبالی ماشینی است. البته بازیكنان تكنیكی زیادی نیز در این لیگ حضور دارند. می‌دانم باید برای موفقیتم در بوندس‌لیگا نحوه باز‌ی‌ام را عوض كنم و خودم را با شرایط آنجا وقف دهم. این هم تجربه بزرگی است كه بازی به سبك آلمانی‌ها را یاد می‌گیرم.

مطمئناً این شیوه بازی تاثیر زیادی در نوع عملكردم خواهد گذاشت و نحوه بازی‌ام را تغییر می‌دهد.

- حضور بازیكنان بزرگ در بایرن تو را به وحشت نمی‌اندازد؟

كریمی: رقابت مهم‌ترین اصل در یك تیم است. اما من فقط تمرین خودم را به نحو احسن انجام می‌دهم و این نظر مربی است كه بخواهد از من در چه پستی استفاده كند.

- گفته بودی به امارات بر می‌گردی. واقعاً این تصمیم را داری كه باز هم به فوتبال امارات باز گردی؟

كریمی:كار خداست شاید یك روز برگشتم امارات. علاقه دارم برگردم ولی شاید برای زندگی كردن.

- مهدوی‌كیا گفته بود تو در آلمان موفق می‌شوی.

كریمی: مهدوی‌كیا نسبت به من لطف دارد. مهدی 6-5 سال است در فوتبال آلمان بازی می‌كند و به همین دلیل این مسائل را مطرح كرده است. مطمئناً از تجارب او استفاده خواهم كرد تا به رشد فوتبالم در آلمان كمك بیشتری شود. نظرات دوستانم برایم محترم است با این حال من تمرین می‌كنم تا موفق شوم و پاسخ اعتماد آنها را بدهم.

- از خودت بهتر در ایران دیده‌ای؟

كریمی: در فوتبال ایران بازیكنان گمنام زیادی هستند كه مطمئناً بهتر از من بازی می‌كنند و در آینده هم خیلی از این بازیكنان در فوتبال ایران دیده می‌شوند و اگر به آنها بها داده شود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

- خونسردی تو خیلی برای ما عجیب است. وقتی موفقیتی به دست می‌آوری خیلی راحت از كنار آن می‌گذری؟

كریمی: تمام تلاشم را در زمین مسابقه انجام می‌دهم و سعی می‌كنم در طول نود دقیقه برای تیم خود مفید باشم ولی وقتی از زمین بیرون می‌روم چه تیم بازنده شده باشد چه برنده، دیگر به آن فكر نمی‌كنم.

این مسائل به من فشار می‌آورد به همین خاطر فقط در طول نود دقیقه برای موفقیت تیم تلاش می‌كنم. شاید از ته دل خوشحال بشوم ولی نمی‌توانم بروز دهم.

- و اگر تیم‌ملی به جام جهانی صعود كند، باز هم اظهار خوشحالی نمی‌كنی؟

كریمی: شرایط تیم‌ملی فرق می‌كند. شاید اگر تیم‌ملی به جام جهانی صعود كرد یك كارهایی انجام دهم (باخنده)

- تا به حال به این فكر كرده‌ای كه باید زودتر به اروپا می‌رفتی؟

كریمی: بله! باید زودتر به اروپا می‌رفتم ولی وقتی تیم و پیشنهادی جدی وجود نداشت چكار باید می‌كردم. ساكم را می‌انداختم روی دوشم و می‌رفتنم دنبال تیم می‌گشتم؟ تنها پیشنهادی كه جدی بود پیشنهاد بایرن بود اما سایر پیشنهادها در حد حرف بود.

- ولی در این مدت هر روز نام یك تیم جدید اروپایی كه خواهان تو است را عنوان می‌كردند.

كریمی:آژانس های نقل و انتقالات بازیكن زیادی وجود دارد و در این مدت افراد زیادی آمدند و به من گفتند فلان تیم تو را می‌خواهد اما رفتند و دیگر نیامدند.

اگر تیمی واقعاً بخواهد یك بازیكن را به خدمت بگیرد دعوتنامه رسمی می‌فرستد، بلیت می‌خرد و می‌گوید بیا در تست پزشكی شركت كن و پس از آن عقد قرارداد رسمی. اما در این مدت پیشنهاد جدی نداشتم.

- قراردادت با بایرن یكساله است؟

كریمی: نه چه كسی این حرف را زده؟ قراردادم دو ساله است و مسوِولان باشگاه خواستار این مساله شدند. البته من هم شرایطی گذاشتم كه اگر در تعداد معینی از بازی‌های بایرن در مسابقات مختلف در لیگ آلمان، جام حذفی و لیگ قهرمانان حضور نداشته باشم در پایان سال قراردادم خود به خود لغو می‌شود و به عنوان بازیكن آزاد به تیم دیگری بروم.

این تصمیم را پس از گفت‌وگو با مدیربرنامه و مشاورم گرفتن تا اگر وضعیتم در بایرن خوب نبود بدون مشكلی از این تیم جدا شوم.

- مگر همچنین چیزی می‌شود؟

كریمی: دقیقاً نمی‌دانم به چه نحوی است اما در قراردادم قید شده است، اگر در تعداد مشخصی از مسابقات بایرن در لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان به دلایل مختلف بازی كنم قراردادم به قوت خود باقی است اما اگر این اتفاق نیافتد بازیكن آزاد هستم و می‌توانم خودم تیم بعدی‌ام را انتخاب كنم.

- پس از محرومیت در بازی‌های تیم امید در سال‌های گذشته، چه اتفاقی باعث شد تا رفتارت این قدر تغییر كند؟

كریمی: از آن ابتدا هم خونسرد بودم اما شما بگویید آیا تا به حال برایتان اتفاقی نیفتاده است كه عصبانی شده و متوجه نشوید چكار می‌كنید.

من در طول هشت سال بازی در باشگاه‌های مختلف فقط دو بار كارت قرمز گرفته‌ام و این موضوع نشان می‌دهد كه بازیكن عصبی نیستم.

من خیلی خونسرد هستم ولی بعضی وقت‌ها اتفاقی می‌افتد كه انتظارش را نداری، بعضی‌ها هم كه عقلشان در چشمشان است و می‌توانند هر فكری بكنند ولی من كار خودم را انجام می‌دهم.

- چند وقت پیش گفته می‌شد كه با مشكلات خانوادگی روبرو هستی؟

كریمی: زندگی خصوصی هر كسی به خودش مربوط می‌شود. بعضی‌ها قصد داشتند سم‌پاشی كنند و برای من مشكل ایجاد كنند ولی به مقصودشان نرسیدند.

- در مصاحبه‌ای با یكی از روزنامه‌های آلمان از قول تو نوشته شده بود كه من بهتر از دایی و هاشمیان هستم واقعاً این صحبت را انجام داده بودی؟

كریمی: روزنامه‌ای كه این خبر را چاپ كرده بود مصاحبه‌ام را با روزنامه آلمان انعكاس داده بود ولی كل متن این مصاحبه را می‌خواندید نمی‌توانستید چنین حرفی را پیدا كنید.

البته این مسائل برایم اهمیتی ندارد ولی قصد داشتند من را با دایی و هاشمیان طرف كنند كه جواب آنها را در زمین مسابقه خواهم داد.

- از كی در تمرینات بایرن حاضر خواهی شد؟

كریمی: از دوم جولای (یازدهم تیرماه) تمرینات بایرن شروع می‌شود ولی من یكی دو روز زودتر به آلمان می‌روم.

- دوست داری در چه پستی بازی كنی. با توجه به اینكه ماگات گفته كریمی بازیكن دریبل‌زنی است؟

كریمی: ماگات می‌داند كه در این مدت در چه پستی بازی كرده‌ام و در هر كجا كه مدنظرش باشد از من استفاده می‌كند.

البته مسائلی كه مطرح شده است صحبت‌های مربی بایرن نیست و او به من نمی‌گوید همیشه دریبل بزن ولی سعی خود را خواهم كرد كه به نحو احسن وظیفه‌ام را انجام دهم و برای تیم خود مفید باشم.

- در الاهلی با مربیان بزرگی كار كرده‌ای. نظرت در این باره چیست؟

كریمی: مربیانی كه به لیگ امارات می‌آیند جزو بهترین مربیان دنیا هستند، سیاست مسوولان تیم‌های امارات این است كه بهترین نفرات را به كشورشان بیاورند. در لیگ امارات هم بازیكنان خوبی وجود دارد ولی نه به اندازه بازیكنان حاضر در لیگ ایران، ایرانی‌ها استعداد بالایی در بازی فوتبال دارند.

در این مدت مربیانی كه هدایت تیم الاهلی را به‌دست می گرفتند صحبت‌های زیادی با من انجام دادند كه راهنمایی‌های آنها بیشتر به صورت تئوری بود ولی مربیان حاضر در بوندس‌لیگا در آینده مسائل متفاوتی را به من آموزش می‌دهند.

- شانس صعود ایران به جام جهانی چقدر است؟

كریمی: روی كاغذ صعودمان به جام جهانی صددرصد است ولی فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است. باید از شرایط حال حاضر به خوبی استفاده كنیم تا كارمان به روز آخر كشیده نشود.

- سقف آرزوهایت كجاست؟

كریمی: هدف اول هر بازیكنی پوشیدن پیراهن تیم‌ملی كشورش و حضور در جام جهانی است. در سال‌های قبل فقط دوست داشتم به جام جهانی صعود كنیم و وقتی به جام جهانی می‌رفتیم دیگر آرزویی نداشتم. اما این دفعه اگر به امید خدا جواز صعود در جام جهانی آلمان را به‌دست آوردیم قصد داریم نتیجه خوبی گرفته و حضور موفقیت‌آمیزی را در این جام داشته باشیم.

می‌خواهیم مثل دو تیم كره و ژاپن كه درجام جهانی 2002 بازی‌های مقبولی را از خود ارائه دادند، نتایج خوبی را به‌دست آورده و باعث اعتلای نام فوتبال ایران و آسیا در جهان شویم.

- اگر تیم‌ملی به مراحل نهایی جام جهانی رسید، عكس‌العمل تو چگونه خواهد بود؟

كریمی: من هم مثل سایر بازیكنان خوشحال خواهم شد. هر چیزی كه ملت و مردم ایران را خوشحال كند، باعث خوشحالی من می‌شود. اگر چنین اتفاقی افتاد شاید از خوشحالی زیاد خودكشی كنم، اما در حال حاضر تا همین حد كه فوتبالدوستان ایرانی را خوشحال می‌كنم برایم كافی است.

- زمان بلاژویچ ایران نتوانست به جام جهانی برود چرا؟ باتوجه به اینكه چیرو گفته بود بخشی از عدم موفقیت تیم‌ملی به عملكرد رسانه‌ها برمی‌گشت؟

كریمی: فقط شانس نداشتیم. اگر یك مقدار شانس با ما همراه بود موفق می‌شدیم البته هركس نظری دارد و ایشان نیز به عنوان سرمربی وقت تیم‌ملی نظر خودشان را اعلام كردند.

ولی در مجموع باید بگویم تیم ما بازی‌های بسیار زیبایی را از خود ارائه كرد ولی بدشانس بودیم كه نتوانستیم به جام جهانی صعود كنیم.

- تفاوت برانكو و بلاژویچ چیست؟

كریمی: در زمان بلاژویچ نیز برانكو همه كارها را انجام می‌داد اما فرق برانكو با بلاژویچ در این است كه برانكو از رفتار و اخلاق بازیكنان ایرانی شناخت كاملی به‌دست آورده است.

بلاژویچ زمان كمی در اختیار داشت و نتوانست شناخت كافی از فوتبال ایران و بازیكنان ایران به‌دست آورد و برای موفقیت بیشتر باید زودتر به ایران می‌آمد.

دلیل موفقیت برانكو همین شناختی است كه از فوتبال و بازیكنان ایرانی به‌دست آورده و این مساله كمك زیادی به این مربی جوان كرده است.

- پس اعتقاد داری باید به مربی خارجی فرصت داد؟

كریمی: شما نگاه كنید تیم كره جنوبی در جام ملت‌های 2000 با گاس هیدینگ در مرحله یك‌هشتم حذف شد اما دو سال بعد با همین مربی در رتبه چهارم جهانی قرار گرفت. سال قبل نیز آنها با جوبونفرر در جام ملت‌ها نتایج خوبی را به‌دست نیاوردند اما به مربی تیم وقت دادند تا او شناخت كاملی از وضعیت این كشور به‌دست آورد، فرصت‌دادن به مربی خارجی مهم‌ترین عامل موفقیتش به شمار می‌آید.

- آینده برانكو را چگونه می‌بینی؟

كریمی:برانكو جوان است و در حال حاضر تجربه كسب می‌كند و مطمئناً در آینده موفق خواهد شد. شما تا چند سال قبل مورینیو را می‌شناختید. او یك مترجم ساده بود ولی الان یكی از بهترین مربیان دنیاست.

برانكو هر روز در پی تكمیل‌كردن اطلاعات خود است و برای موفقیت به علم روز توجه خاصی دارد و این مساله می‌تواند كمك بسزایی به او بكند. حفظ برانكو صددرصد كار معقولانه است. اگر یك مربی خارجی دیگر به ایران بیاید نمی‌تواند در این زمان كوتاه كار خاصی انجام دهد.

برانكو 4، 5 سال در ایران بوده است و برای شناخت كافی احتیاج به زمان است. شما بگویید آیا كارلوس آبرتو پریرا مربی كوچكی بود. او برزیل را قهرمان جهان كرد ولی نتوانست در كشورهای عربی موفق شود زیرا او نتوانست در زمان كوتاه شناخت كاملی از وضعیت این كشورها به‌دست آورد.

- حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران را چگونه ارزیابی می‌كنی؟

كریمی: مطمئناً حضور مربیان بزرگ خارجی مثل دنیزلی به نفع فوتبال است. آنها برای رشد بازیكنان ایرانی بسیار مفید هستند و این مساله درنهایت باعث قدرت تیم ایران می‌شود.

اگر بودجه كافی در این زمینه وجود داشته باشد جذب این مربیان بزرگ كار بسیار خوبی است.

- چرا با خبرنگاران رابطه خوبی نداری؟

كریمی: من ذاتاً اهل مصاحبه نیستم. می‌دانم كسی كه زیاد مصاحبه كند وارد حاشیه می‌شود پس خیلی كم مصاحبه می‌كنم.مثلاً اگر شرایطی مثل امروز پیش بیاید مصاحبه می‌كنم. این اخلاق من باعث می‌شود بعضی‌ها ناراحت شوند ولی قصد بی‌احترامی ندارم.

- پس ما باید چگونه از وضعیت تو مطلع شویم؟

كریمی: با ابوالفضل جلالی مدیر برنامه‌هایم صحبت كنید. هر سوِالی دارید از او بپرسید حتی سوِال در مورد زندگی شخصی‌ام. من به او اعتماد كامل دارم و حرف او حرف من است.

- ولی ما دوست داریم از زبان خودتان از مسائل آگاهی پیدا كنیم.

كریمی: شما دوست دارید خبرهای جنجالی بدهم. این طوری راضی می‌شوید؟

- نه! قصد ما این نیست. مردم دوست دارند مصاحبه شما را بخوانند.

كریمی: شما می توانید با جلالی صحبت كنید. حرف جلالی همان حرف من است. من خیلی كم مصاحبه می‌كنم و فقط در تمرینات تیم‌ملی با دوربین‌های تلویزیونی صحبت می‌كنم.

- مطالبی كه در مورد خودت در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسد را می‌خوانی؟

كریمی:من اصلاً به مطالب چاپ‌شده در روزنامه‌ها اهمیت نمی‌دهم. آنها امروز از خوبی‌های من می‌نویسند ولی فردا از من انتقاد می‌كنند.سعی می‌كنم اگر انتقادها سازنده باشد از آنها استفاده كنم و از این مساله ناراحت نمی‌شوم.

- كسی به تو گفته كه مصاحبه نكنی و روزنامه نخوانی؟

كریمی: با افرادی كه مشورت كرده‌ام به من گفته‌اند یكی از راه‌های موفقیت این است كه وارد مسائل حاشیه‌ای نشوم و تا به امروز نیز این تدبیر جواب داده است.

- اگر به گذشته برگردی، كدام اشتباه زندگی‌ات را تكرار نمی‌كنی؟

كریمی: آن اشتباهی كه باعث شد محروم شوم را انجام نمی‌دهم. در شرایطی كه الان در آن هستم از بروز آن حادثه ناراحت نیستم. اگر امروز آن اتفاق برایم رخ می‌داد اسمم خراب می‌شد ولی خوشحالم كه آن واقعه ناگوار در سن نوزده‌سالگی روی داد و از آن توانستم تجربه خوبی برای آینده كسب كنم.

- همان جریانی كه با پا به داور ضربه زدی؟

كریمی: شما واقعاً دیدید كه من با پا داور را زده باشم؟ ولی چنین حركتی را انجام ندادم . هركسی در زندگی دچار عصبانیت می‌شود ولی خوشحالم كه دیگر آن اتفاق در زندگی ورزشی‌ام رخ نخواهد داد.

- الگوی‌ات در فوتبال چه كسی است؟

كریمی: مارادونا

- و خوشحال كه تو را هم مارادونای آسیا می‌دانند.

كریمی: واقعاً این لقب شایسته من نیست. از كودكی مارادونا را دوست داشتم و سر این مساله با دوستانم كه طرفدار پله و بكن‌بائر بودند دعوایم می‌شد. اگر می‌بینید پله به عنوان بازیكن قرن انتخاب شد به دلیل آن بود كه مارادونا در مسائل حاشیه‌ای گرفتار شده است.

باور كنید تا به امروز بازیكنی روی دست او نیامده و نخواهد آمد.

كریمی: از سخت بودن زبان آلمانی اطلاع داری؟

- می‌دانم زبان آلمانی سخت است ولی باید با گرفتن معلم و خواندن كتاب این مشكل را حل كنم.

مطمئناً در مدت زمانی كه در آلمان هستم با مطالعه كتاب و رفت و آمد با بازیكنان ایرانی حاضر در بوندس‌لیگا خیلی چیزها یاد خواهم گرفت.

- فكر می‌كنی كسی بتواند در تیم‌ملی جای تو را بگیرد؟

كریمی: در ایران بازیكنان بزرگ زیادی داریم ولی چون من بازی می‌كنم نمی‌توانیم از بازیكنان فعلی كسی را نام ببرم اما اگر از قدیمی‌ها بخواهید می‌توانم بگویم.

ضمن اینكه در ایران بازیكنان مستعد زیادی وجود دارد كه هنوز كشف نشده‌اند و یا در جایی بازی می‌كنند كه كسی استعداد آنها را نمی‌بیند.در لیگ هم بازیكنانی هستند بهتر از من بازی می‌كنند ولی چون دوستان من هستند نمی‌توانم نامی از آنها ببرم.

آنها جوان هستند و بااستعداد و زمان زیادی دارند كه با تلاش فراوان به قله‌های فوتبال دست پیدا كنند.

-پیتر ولاپان گفته لیگ ایران هم سطح لیگ هند است...

كریمی: ایشان نظر خودشان را گفته‌اند، لیگ ما تغییر و تحول زیادی نسبت به قبل داشته و با رشد چشمگیری مواجه شده است. برای رسیدن به این هدف نیز تلاش‌های زیادی انجام شد و كیفیت لیگ ما در حد خوبی است.

- امكان دارد روزی به لیگ ایران برگردی؟

كریمی: بعید نیست، صددرصد یك روز فوتبالم را در ایران تمام می‌كنم ولی هنوز مشخص نیست در كدام تیم ایرانی، گذشت زمان همه چیز را مشخص می‌كند.

- پیش از آمدن به خبرگزاری ایپنا روزنامه پاس جوان و باشگاه پاس چه تصوری از این مكان داشتی؟

كریمی: واقعاً تعجب كردم. شما فضای بسیار عالی در اختیار دارید. قبلاً كه به روزنامه‌ها می‌رفتم یك ساختمان بود و چند اتاق، اما اینجا فضای بسیار مناسبی را در اختیار دارید و این نشان‌دهنده آن است كه باشگاه پاس امكانات بسیار خوبی دارد.

- راستی تغییر آب‌وهوا روی نحوه بازیت تاثیر نمی‌گذارد؟

كریمی: می‌دانم شرایط زندگی در آلمان سخت‌تر است، از گرمای شدید امارات باید به سرمای آلمان بروم ولی من سرما را بهتر از گرما تحمل می‌كنم.

- فكر می‌كنی در پایان دوره حرفه‌ای فوتبالت، روزی سرمربی تیم‌ملی بشوی؟

كریمی: تا به حال به مربیگری فكر نكرده‌ بودم. در حال حاضر به فوتبال فكر می‌كنم و اینكه برای تیم‌های باشگاهی و ملی مفید باشم و باعث افتخار ایرانی ها شوم و سعی می‌كنم بهترین بازی‌ها را انجام دهم.

شاید بعضی وقت‌ها نتوانسته‌ام انتظارات را برآورده كنم ولی در مجموع تمام تلاشم برای خوشحالی مردم ایران است.

مطمئناً بعدها در این مورد تصمیم‌گیری خواهم كرد و خوشحال خواهم شد كه در آینده هر كاری كه از دستم برمی‌آید برای تیم‌ملی انجام دهم.

- مصاحبه را با یك سوِال ویژه به پایان می‌بریم. اگر جای ما بودی چه سوِالی از علی كریمی می‌پرسیدی؟

كریمی: تا به حال به این موضوع فكر نكرده‌ام. چون مصاحبه‌كردن را دوست ندارم نمی‌توانم بگویم اگر جای شما بودم چه سوِالی از كریمی می‌پرسیدم. جواب دان به این سوال خیلی سخت است.