تبیان، دستیار زندگی
امروزه یکی از اعمال جراحی زیبایی که رشد چشمگیری در بین زنان داشته جراحی زیبایی پروتز سینه.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته ‌های پروتز سینه (1)

پروتز سینه

قبل از عمل به همه چیز خوب فکرکنید

امروزه یکی از اعمال جراحی زیبایی که رشد چشمگیری در بین زنان داشته جراحی زیبایی پروتز سینه است. آمارها نشان می‌ دهد که بیش از 3 میلیون زن در سراسر دنیا در 35 سال اخیر پروتز سینه گذاشته ‌اند و این آمار هر ساله افزایش می ‌یابد.

برخی از زنان بر این باورند که سینه‌ های شان بسیار کوچک است و یا اندازه و شکلش ناموزون و نامتوازن است و یا در برخی از زنان سینه‌ های شان کاملا رشد نکرده است یا بعد از حاملگی یا تغییر وزن یا پیر شدن به میزان قابل توجهی اندازه و شکلش را از دست داده و تغییر کرده‌اند.

اما بد نیست بدانید گذاشتن پروتز سینه هم مانند بسیاری از اعمال جراحی زیبایی دیگر، متاسفانه به مُد تبدیل شده است در صورتی که برای خیلی از افرادی که این عمل را انجام می ‌دهند ضرورتی ندارد یا حتی برای چنین کاری منع پزشکی دارند.

ساختمان پستان از لوبول‌ها و مجاری شیری به همراه چربی و بافت همبند تشکیل شده است. ساختار اصلی پستان، بافت چربی و بافت متشکل از رشته‌های الاستیک می ‌باشد. بافت پستان از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده و هر لوب نیز از لوبول ‌های کوچک ‌تر و در نهایت از هزاران لوبول ریز تشکیل شده که در آن ها  شیر تولید می ‌شود. در بین این اجزاء شیارهایی به نام مجرا وجود دارد که به نوک پستان منتهی می ‌شود. فضای باقیمانده میان مجراها و لوبول‌ ها را چربی پُر می‌ کند. هر کدام از این غدد مولد در سطح رویی قفسه سینه و  روی ماهیچه پکتورالیس قرار دارند. داخل پستان ‌ها هیچ ماهیچه ‌ای وجود ندارد بلکه ماهیچه پکتورالیس درست زیر آن ها  قرار گرفته و دنده ‌ها را می پوشاند. علاوه بر بافت چربی و فیبرهای الاستیک می ‌توان به رگ‌ های خونی و همچنین رگ‌ های لنفاوی در سینه اشاره کرد. رگ‌ های لنفاوی در مسیر خود به اجزاء لوبیا مانندی به نام غدد لنفاوی که معمولا زیر بغل و کشاله ران‌ ها یافت می ‌شود، می ‌پیوندد. هورمون‌های جنسی در رشد و تکامل پستان‌ ها در دوره بلوغ و تولید شیر از اهمیت به سزایی برخوردار است. استروژن در رشد و نمو غدد و مجاری پستان نقش داشته و پروژسترون در تغییر و تکامل سلول‌ های سازنده بیشتر نقش دارد.

عواملی که باعث کوچکی سینه ‌ها می ‌شود

از مهمترین دلایلی که باعث کوچکی پستان می ‌شود می‌ توان به عامل ژنتیک که مهم ‌ترین دلیل می ‌باشد، همچنین کم ‌کاری تیروئید و هیپوفیز و کم ‌کاری هورمون ‌های تخمدان اشاره کرد.

لاغری مفرط از عوامل دیگری است که باعث کوچک ‌شدن سینه‌ ها می‌ شود چرا که بافت چربی در بدن این افراد بسیار کم است و چون چربی از اجزاء قابل ملاحظه پستان‌ ها است در نتیجه پستان ‌ها کوچک می شوند. هورمون‌های جنسی معمولا در این افراد نسبت به افراد عادی کمتر است که این نیز یکی دیگر از دلایل کوچکی سینه ‌ها در این افراد است.

رژیم ‌های لاغری شدید و سوء تغذیه نیز باعث کوچکی سینه می ‌شود. در این افراد چون کوچکی پستان به دنبال رژیم غذایی بوده است بنابراین با توقف رژیم غذایی و برگشت به حالت عادی و استفاده از رژیم پُرپروتئین، مشکل برطرف می‌ شود و البته ممکن است افتادگی در پستان‌ ها باقی بماند.

از عواملی که باعث تغییر در حجم سینه‌ ها در طول زندگی می‌ شود می ‌توان به افزایش وزن و به دنبال آن افزایش بافت چربی در کل بدن و همچنین سینه‌ ها و برعکس لاغری و کاهش وزن و به دنبال آن کاهش چربی و کوچکی سینه‌ ها، حاملگی و افزایش حجم سینه‌ ها و کوچک و جمع و چروکیده شدن سینه بعد از پایان دوران شیردهی اشاره نمود.

مکمل استروژن و پروژسترون، دارو، اختلالات هورمونی، یائسگی و در نهایت پیری از عوامل دیگری هستند که روی حجم سینه ‌ها تاثیر می‌ گذارد. به همین دلایل بزرگ کردن سینه یکی از شایع‌ ترین عمل‌های جراحی زیبایی مورد درخواست بانوان در جهان است. این فرآیند شامل عمل جراحی است که پروتزهای مصنوعی را برای افزایش اندازه و بهبود شکل سینه ‌ها مورد استفاده قرار می ‌دهند. انجام عمل بزرگ کردن سینه‌ ها باعث بهبود و بهتر شدن اندازه و شکل سینه به خصوص در افرادی که سینه ‌هایی ناموزون و نامتوازن و یا کاملا رشد نکرده دارند می ‌شود.

مشاوره قبل از عمل

تصمیم برای بزرگ کردن سینه‌ ها باید کاملا آگاهانه باشد؛ پس لازم است که قبل از عمل، فرد با پزشک جراح پلاستیک درباره نوع عمل جراحی مشورت کند و بدین طریق می ‌تواند از نمای ظاهری و نتیجه مورد نظر بعد از عمل آگاه شود. فردی که می‌ خواهد عمل زیبایی انجام دهد باید اطلاعات مناسبی از نوع، اندازه، محل قرارگیری و برش ایجاد شده و همچنین جهت جاگذاری پروتز سینه و فواید و مضراتی که هر نوع از پروتزها دارند از پزشک خود کسب کند تا بتواند تصمیم بگیرد که از کدام روش استفاده کند که به نتیجه دلخواهش برسد.

بزرگ کردن سینه و تشخیص سرطان سینه

یکی از اشکالات پروتزهای سینه به خصوص پروتز سیلیکون و آب نمک این است که هر دوی آن ها حاجب هستند و اشعه و پرتوها را از خود عبور نمی ‌دهند و مانع دیدن بافت اصلی سینه در درجات مختلف ماموگرافی می ‌شوند که همین امر باعث به تاخیر افتادن در تشخیص سرطان سینه می ‌شود. اگرچه تکنیک ‌های ماموگرافی در این چند سال اخیر پیشرفت کرده ‌اند و رادیوگراف می ‌تواند تا جایی که ممکن است قسمت‌ هایی از سینه اصلی که زیر پروتز سینه پنهان است را ببیند.

زنی که پروتز سینه دارد باید مانند زنان دیگر برنامه ماموگرافی منظم را داشته باشد و به رادیوگراف اطلاع دهد که دارای پروتز سینه است تا نماهای خاص که برای رادیولوژی مناسب است را بگیرد. همچنین خانمی که پروتز سینه دارد می ‌تواند به راحتی با معاینات فیزیکی منظم که توسط پزشک صورت می ‌گیرد از وجود یا عدم وجود سرطان سینه اطلاع پیدا کند.

دکتر عبدالمحمد یوسف‌پور - متخصص جراحی عمومی

جام جم

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

ماستالژی یا درد سینه در زنان

چه کسانی نباید جراحی‌ زیبایی کنند؟

چه کسانی نیاز به جراحی بینی دارند؟

سوالاتی درباره جراحی زیبایی

آشفته بازار جراحی پلاستیك

ترمیم سوختگی با جراحی پلاستیک

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.