تبیان، دستیار زندگی
سیگاری ‏ها 10 برابر بیشتر از دیگران دچار مشکلات قلبی عروقی می ‏شوند، سیگار کشیدن احتمال....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دود سیگار شما به چشم من هم می ‌رود

سیگار

"سیگاری ‏ها 10 برابر بیشتر از دیگران دچار مشکلات قلبی عروقی می ‏شوند"، "سیگار کشیدن احتمال سکته قلبی را دو برابر می ‏کند"، "خطر ابتلا به مشکلات و بیماری ‏های تنفسی در افراد سیگاری بیشتر است"، "سیگار احتمال ابتلا به سرطان‏ هایی مانند دهان، ریه، مری، معده و کلیه را افزایش می ‏دهد." این ها نمونه ‏هایی از خطراتی است که سلامت سیگاری ‏ها را تهدید می ‏کند اما مضرات سیگار تنها برای خود فرد سیگاری نیست و دود سیگار در چشم دیگران هم می ‏رود.

اگر سیگاری هستید، توصیه اول این است که هر چه زودتر تصمیم بگیرید و سیگار را کنار بگذارید اما اگر هنوز تصمیم قطعی برای ترک سیگار نگرفته ‎اید، برای سلامت خانواده‏ تان هم که شده در خانه سیگار نکشید. دود سیگار سلامت سایر افراد خانواده و هم ‏خانه ‏ای‏ های تان را هم به خطر می ‏اندازد. آشنایی با خطرات سیگار کشیدن در خانه اگر سیگاری‏ ها را به فکر ترک نیندازد، به این فکر وا می ‏دارد که برای پیشگیری از این خطرات حداقل در خانه سیگار نکشند.

دود سیگار مخلوطی است از دود ناشی از سوختن توتون، کاغذ سیگار و دودی است که از ریه فرد سیگاری خارج می‏ شود. در این ترکیب 250 ماده شیمیایی سمی و سرطان ‏زا است که فرمالدئید، بنزن، کلرید وینیل ، آمونیاک و سیانید هیدروژن نمونه ‏ای از آن ها است. افراد غیرسیگاری بدون این که بخواهند در معرض این دود قرار می‏ گیرند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار می ‏تواند موجب تحریک چشم، بینی و گلو، سرفه، تنگی نفس، بیماری ‏های قلبی، مشکلات تنفسی و حتی سرطان ریه شود.

سیگار

دود سیگار در چشم کودکان

اگر در خانه کودک دارید، تمام تلاش ‏تان را بکنید که در خانه سیگار نکشید چون کودکان آسیب ‏پذیرتر هستند و دود سیگار می ‏تواند مشکلات جدی برای شان در پی داشته باشد. کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند در مقایسه با سایر کودکان بیشتر به بیماری ‏های ریوی دچار می ‏شوند.

همچنین عفونت گوش نیز در این کودکان بیشتر است.

کودکان آسمی در صورت قرار گرفتن در معرض دود سیگار بیشتر دچار حملات آسمی می ‏شوند.

مرگ ناگهانی در نوزادانی که در معرض دود سیگار قرار می‏ گیرند بیشتر است.

کودکانی که در خانه سیگار کشیدن والدین ‌شان را می‏ بینند، احتمال بیشتری دارد که در آینده خودشان هم سیگاری شوند.

همسایه‏ ها را فراموش نکنید

برخی افراد وقتی می ‏خواهند افراد خانواده‏ شان در معرض دود سیگار قرار نگیرند، فضاهایی مانند بالکن، حیاط خلوت، راه‏پله و راهرو، سرویس ‏های بهداشتی و پشت ‌بام را برای سیگار کشیدن انتخاب می‏ کنند غافل از این که این فضاها راه‏های هوایی مشترکی با خانه همسایه ‏ها دارد و در این صورت دود سیگار آن ها را آزار خواهد داد. بنابراین لازم است موقع روشن کردن سیگار علاوه بر افراد خانواده ‏تان، همسایه را هم در نظر بگیرید و طوری سیگار بکشید که دودش در چشم دیگران نرود.

سیگاری ‌هایی که در خانه سیگار می‌ کشند سلامت فرزندان خود را به خطر می‌ اندازند.

توصیه‌ های ضدحریق

سیگار یکی از علل آتش ‏سوزی‏ های خانگی است. کافی است خاکستر سیگار یا پیپ به طور تصادفی روی مبلمان، فرش، تخت‏خواب و سایر لوازم و وسایل آتش ‏گیر خانه بیفتد تا ظرف چند ثانیه آتش ‏سوزی و حریق بزرگی اتفاق بیفتد و خسارات جانی و مالی به جا بگذارد. طبق آمار سازمان آتش نشانی آمریکا سالانه 1000 فرد سیگاری و غیرسیگاری در حریق ‏های ناشی از سیگار جان‌ شان را از دست می ‏دهند. این درحالی است که حریق ‏هایی که در اثر سیگار رخ می‏ دهد قابل پیشگیری‏ هستند.

به یاد داشته باشید که خانه جای مناسبی برای سیگار کشیدن نیست اما اگر سیگاری هستید یا با یک فرد سیگاری زندگی می ‏کنید، برای پیشگیری از حریق این نکات را به یاد داشته باشید:

سیگار

* همیشه مراقب ته سیگار باشید. ته سیگار اگر خوب خاموش نشده باشد می ‏تواند ایجاد حریق کند. خاموش کردن و دور انداختن ته سیگار وقت زیادی نمی ‏گیرد. ته سیگار باید قبل از دورانداختن خیس شود. هیچ‌ وقت ته سیگار داغ را که به‌ طور کامل خاموش نشده است، در سطل زباله نیندازید.

* برای جمع کردن خاکسترها از زیرسیگاری محکم و بزرگ که تعادلش را از دست ندهد یا یک قوطی پُر از شن استفاه کنید.

* زیرسیگاری باید روی سطحی باشد که زود آتش نگیرد. زیرسیگاری را روی صندلی‏ ها و مبلمان که زود آتش می ‏گیرند، قرار ندهید.

* هر وقت خسته و خواب آلود بودید، سیگار را کنار بگذارید. به هیچ وجه در رختخواب سیگار نکشید.

* در قسمت ‏های مختلف خانه شناساگر دود نصب کنید. انواعی را انتخاب کنید که هم در صورت وجود دود همراه شعله و هم هنگام حریق‏ های بدون شعله هشدار داده و به صدا در بیاید.

* ‏نقشه ‏ای از راه‏ های فرار در خانه تهیه کنید. در صورت امکان برای هر اتاق دو راه فرار در نظر بگیرید. دو بار در سال همراه سایر افراد خانه این راه‏ ها را تمرین کنید.

فرزانه فولادبند – سلامتیران

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

سیگار با قلبتان نمی سازد

سیگار باعث نازایی زن می‌شود

تاثیر سیگار بر ریه ها و سایر اندام های بدن

تاثیر سیگار بر دستگاه قلب و عروق

سیگار قند خون را افزایش می دهد

افزایش خطر نابینایی با سیگار

هدیه سیگار به سیگاریها !

چطور سیگار را ترک کنم؟

دنیای شیرین بعد از ترک سیگار

زندگی بدون سیگار

طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است

مواد غذایی مفید برای ترک سیگار 

تغذیه در افراد سیگاری، چگونه باید باشد؟

ترک سیگار، یک موضوع همیشه مهم 

شما را به جان مادرتان، به این 22 دلیل سیگار نکشید!

سیگار كشیدن را ترك كنید

لذات ترك سیگار (قسمت اول) و (قسمت دوم)

سیگار کشیدن اجباری

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.