تبیان، دستیار زندگی
در این عملیات، رزمندگان اسلام در ابتدا با ورود به جزایر مجنون، از اصل غافل‌گیری و سرعت بهره گرفته و تعدادی از یگان‌های مستقر در جزیره را به هلاكت رساندند. در ادامه با فشار بی‌امان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملیاتی به عظمت سردار شهیدش

عملیات بزرگ خیبر در منطقه هورالهویزه و شمال بصره (1362ش)

شهید همت

عملیات بزرگ خیبر با رمز یارسول‌الله در جبهه جنوب، هورالهویزه و شمال بصره در وسعت تقریبی200 كیلومتر مربع با هدف تصرف و تأمین جزایر مجنون و بخشی از هورالهویزه از سوم اسفند62 آغاز شد و تا بیست و دوم اسفند به طول انجامید.

در این عملیات، رزمندگان اسلام در ابتدا با ورود به جزایر مجنون، از اصل غافل‌گیری و سرعت بهره گرفته و تعدادی از یگان‌های مستقر در جزیره را به هلاكت رساندند. در ادامه با فشار بی‌امان سپاه توحید، دشمن بعثی كیلومترها به عقب رانده شد و نیروهای اسلام با یك حركت حماسی و باور نكردنی برای دشمن، رودخانه دجله را پشت سر گذاشتند.

عملیات خیبر

 در روزهای بعد، رزمندگان اسلام در حالی كه دشمن به شدت از گلوله شیمیایی استفاده می‌كرد، با وارد ساختن ضربات سنگین، موفق به پیشروی شده و بعثیان را به عقب راندند. با گذشت دو هفته از شروع عملیات،  رزمندگان اسـلام موفق شدند تا موقعیت مناطق آزاد شده، از جمله جزایر مجنون را تثبیت كنند و ابتكار عمل را به دست گیرند.

این عملیات سرانجام پس از19 روز نبرد سنگین با نتایج زیر پایان یافت:

تلفات نیروی انسانی دشمن: 1140 نفر اسیر و15000 نفر كشته و زخمی

سایر نتایج: به تصرف درآمدن منطقه‌ای به وسعت بیش از1180 كیلومتر مربع، از جمله جزایر مجنون

عملیات خیبر

تجهیزات و امكانات: تانك و نفربر:330 دستگاه انهدامی،42 دستگاه اغتنامی، هواپیما:6 فروند انهدامی، دستگاه مهندسی:60 دستگاه اغتنامی، خودرو:200 دستگاه انهدامی.

عملیات بزرگ خیبر با دستاوردهای ارزشمند، از جمله عملیات‌های موفق رزمندگان اسلام محسوب می‌شود، به نحوی كه عراق را مجبور به استفاده گسترده از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی كرد. با تصرف جزیره مجنون، یكی از حوزه‌های مهم نفتی در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت و دشمن را در باز پس‌گیری آن ناكام گذاشت.

مطالب مرتبط :

عملیات خیبر

عملیات خیبر


تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی