تبیان، دستیار زندگی
ماهی و گیاهان داخل آكواریوم در حدود 12 ساعت از روز نیاز به روشنایی و نور طبیعی دارند. به همین دلیل برای لامپ های آكواریوم تایمر بگذارید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهی ها از ما چه می خواهند ؟

ماهی

آیا شما هم از جمله علاقمندان به ماهی و آکواریوم هستید ؟ و آیا تمایل دارید که یک زندگی زیر دریایی را در منزل ترتیب دهید؟ پس با مجموعه مقالات ما همراه باشید. در مقاله قبل تحت عنوان "برای علاقمندان به زندگی زیر دریا "مطالبی را راجع به اندازه و شکل مناسب برای آکواریوم در مکان های مختلف شرح دادیم و انواع آکواریوم را معرفی نمودیم و در این مطلب می خواهیم اطلاعات جدیدی را به شما ارائه دهیم.

 موقعیت و محل قرار دادن آكواریوم

در زمان انتخاب باید به مكان قرار دادن آن در داخل خانه خود توجه داشته باشید. اگر می خواهید با آكواریوم گوشه ای از اتاقتان را كه خالی افتاده پر كنید، یك آكواریوم چند وجهی بهترین گزینه به شمار می رود. از طرفی یك آكواریوم مستطیلی شكل به موازات دیوار یك هسته مركزی زیبا و جذاب را در اتاق ایجاد كند. فقط وزن آكوایوم را نیز مد نظر بگیرید. به عنوان مثال وزن یك آكواریوم 20 گالنی چیزی در حدود 40 كیلو گرم می باشد.

توجه داشته باشید كه هیچ یك از نورهای فرعی و تزئینی را هیچ گاه به طور كامل جایگزین نورهای اصلی آكواریوم نكنید.

نور

دو نوع روشنایی برای محیط آكواریوم مورد استفاده قرار می گیرد: لامپ های آفتابی و لامپ های مهتابی. لامپ های آفتابی هزینه خریداری كمتری دارند، اما نگهداری آنها پر هزینه تر است. لامپ های مهتابی یا فلورسنت خنك تر هستند و الكتریسیته كمتری مصرف می كنند و هزینه نگهداری آنها پایین تر است.  البته اكثر ماهی ها نیازی به نور اضافی ندارند و همان نور اتاق برایشان كافی است اما مردم آكوریوم های روشن و نورانی را دوست دارند. البته ماهی های آب شور نیاز به روشنایی قویتر برای مدت زمان بیشتری دارند، اما بهتر است چراغ ها را برای ماهی های آب شیرین خاموش كنید؛ این كار از رویش  خزه و جلبك نیز جلوگیری بعمل می آورد.

آکواریوم

نورپردازی تزئینی

ماهی و گیاهان داخل آكواریوم در حدود 12 ساعت از روز نیاز به روشنایی و نور طبیعی دارند. به همین دلیل برای لامپ های آكواریوم تایمر بگذارید تا در زمان معین خاموش شوند. البته برخی از افراد با ذوق و سلیقه برای آكواریوم خود از نورهای لیزیك در رنگ های مختلف هم استفاده می كنند. نورهای لیزیك را می توانید در جاهای مختلف آكواریوم نصب كنید. همچنین انواعی از مرجان های مصنوعی نیز وجود دارند كه با تركیب های رنگی متنوع فضای آكواریوم را زیباتر می كنند.

دكوراسیون آكواریوم

وقتی نوبت خرید وسایل زینتی برای آكواریوم می شود، به برچسب مخصوص استفاده در آب توجه كنید. مدل های مختلفی از سنگ های آكواریومی، گیاهان پلاستیكی، چوب ها و سرامیك های تزئینی مخصوص آكواریوم موجود است كه با توجه به سلیقه شخصی می توانید در آكواریوم از آنها استفاده كنید. ممكن است سنگ باغچه آلوده به سم حشره كش ها و سایر مواد شیمیایی باشد كه منجر به مسمومیت ماهی ها شود بنابراین هر چیزی كه دستتان می آید را داخل آكواریوم نیندازید.

بخش های مختلف یك آكواریوم

آكواریوم های خانگی عموماً شامل سیستم تصفیه آب، گرم كن، دماسنج، و نور مصنوعی هستند. اغلب آنها دارای درپوشی به منظور جلوگیری از تبخیر آب داخلی و ورود غبار و ذرات ریز به داخل مخزن نیز می باشند.

اگر تصمیم دارید كه آكواریومی با آب گرم داشته باشید و در آن ماهی های گرمسیری را نگهداری كنید، هم به گرم كن نیاز دارید و هم به دما سنج.

گرم كن

اگر می خواهید كه آكواریومی با آب سرد داشته باشید، نیازی به گرم كن و دماسنج ندارید، اما اگر تصمیم دارید كه آكواریومی با آب گرم داشته باشید و در آن ماهی های گرمسیری را نگهداری كنید، هم به گرم كن نیاز دارید و هم به دما سنج. گرم كن ها سایز های مختلفی دارند و معیار سنجش آنها "وات" است. برای انتخاب گرم كن مناسب تعداد گالن های آب موجود در مخزن را در عدد 5 ضرب كنید تا سایز هیتری كه باید بخرید در بیاید. به عنوان مثال یك آكواریوم با حجم 10 گالن نیاز به 50 = 10 * 5  یك هیتر 50 واتی دارد.  هیچ گاه یك هیتر داغ را یكمرتبه از آكواریوم خارج نكنید، چرا كه ممكن است بشكند یا مجدداً كه خواستید آنرا در آب قرار دهید ترك بردارد. به این منظور ابتدا هیتر را از برق كشیده، 15 دقیقه صبر كنید و سپس آنرا از آب خارج نمایید.

آکواریوم

دماسنج

دماسنج درجه حرارت آب را نشان می دهد و باید در منطقه ی دورتر از گرم كن قرار بگیرد. برخی از دماسنج های نامرغوبی كه در داخل آكواریوم قرار می گیرند به مرو زمان رطوبت را به خود جذب می كنند و خواندن درجه حرارت آنها سخت می شود. در این میان مدل های استنلس استیل از جمله بهترین نوع دماسنج ها محصوب می شوند كه بسیار با دوام بوده و برای سالیان دراز عمر می كنند. از این گذشته دارای منطقه سبزی هستند كه نشانگر دمای مساعد برای ماهی هاست.

نشریه منزل همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

آنچه از سفره نمی دانستید

کاربرد دیگر آینه

به دیوار ها روح دهید

پرده حریر، فضای خصوصی!

نگاهی به زیر پاهای مبارک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.