تبیان، دستیار زندگی
آیا شما هم برای سال نو و مراسم نوروز خودتان شیرینی می‌ پزید؟ معمولا در عید، از شیرینی‌های خشك و كوچك برای پذیرایی از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرینی های عید را سالم تر کنید

انواع شیرینی

آیا شما هم برای سال نو و مراسم نوروز خودتان شیرینی می‌ پزید؟ معمولا در عید، از شیرینی ‌های خشک و كوچک برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌ شود و در برخی از خانواده ‌ها، این شیرینی ‌ها در خانه پخته می ‌شوند. شما هم در این باره با ما هم عقیده هستید كه شیرینی ‌های خانگی در مقایسه با شیرینی‌ هایی كه از قنادی خریداری می ‌شوند، طعم بهتری دارند و كمتر كسی می ‌تواند خود را در برابر یک بشقاب پُر از آن ها كنترل كند.

هر وقت شروع به پختن شیرینی و یا كیک می ‌كنید، با خود فكر كرده‌اید كه رعایت چه نكاتی می ‌تواند در بهبود كیفیت محصول ‌تان موثر باشد؟

ما برای شیرینی ‌های امسال شما پیشنهاداتی داریم تا  شیرینی ‌های تان خوشمزه ‌تر از همیشه شوند:

درست کردن شیرینی

1- با این كه آرد شیرینی ‌پزی معمولا آرد بسیار سفید است اما ما به شما توصیه می ‌كنیم از آرد كامل و سبوس‌دار استفاده كنید ولی بدانید كه شیرینی‌ ها كمی تیره ‌تر می ‌شوند. این شیرینی ‌ها برای كسانی كه از یبوست رنج می ‌برند و یا حتی برای بچه ‌ها در هر سنی، به خصوص به عنوان میان وعده به همراه شیر یا یک لیوان آب میوه تازه بسیار مفید هستند.

2- به جای شكر، از قند رژیمی استفاده كنید تا میزان كالری شیرینی ‌های تان كاهش پیدا كند. به علاوه، می ‌توانید به عنوان شیرین كننده، از عسل طبیعی استفاده كنید البته اشتباه نكنید، عسل به اندازه شكر كالری دارد اما به غیر از آن، دارای خواص مفید فراوان دیگری هم است.

3- به جای تخم‌ مرغ معمولی از تخم ‌مرغ‌ هایی كه امگا 3 دارند استفاده كنید تا به جای كلسترول، امگا 3 مورد نیاز بدن تان تامین شود و با خوردن شیرینی‌ ها، از خواص بی‌ نظیر اسیدهای چرب امگا 3 بهره ببرید. استفاده از این تخم مرغ‌ ها فقط برای افرادی كه چربی خون دارند، توصیه نمی ‌شود بلكه امگا 3 برای هر سنی خصوصا كوكان نیز مفید است.

شیرینی خانگی

4- سعی كنید شیری را كه به كار می ‌برید، شیر بدون چربی باشد. بسیاری از افراد به غلط تصور می‌ كنند كه شیر بدون چربی هیچ‌ گونه خاصیتی ندارد، در حالی كه فقط تفاوت این شیرها در میزان چربی آن ها است و از نظر مواد مغذی دیگر هیچ تفاوتی ندارند.

5- حتی می‌ توانید به جای شیر، از ماست استفاده کنید. استفاده كردن از ماست، تردی بیشتری را به شیرینی ‌های تان می‌ دهد البته سعی كنید از نوع كم چرب آن استفاده كنید.

6- به جای كره از روغن مایع استفاده كنید البته به مقدار كم تا از این طریق سطح كلسترول موجود در شیرینی ‌های تان كاهش پیدا كند.

تارت توت فرنگی

7- برای تزئین شیرینی‌ های تان، به جای خامه از انواع میوه ‌های تازه و ژله استفاده كنید تا از این طریق انواع ویتامین و پروتئین را نیز دریافت كنید.

اما اگر شیرینی ‌های تان از نوع خشک هستند مغز ‌هایی نظیر پسته، بادام و فندق از بهترین موادغذایی برای تزئین به حساب می ‌آیند به علاوه می‌ توانید از آن ها در داخل شیرینی ‌ها نیز استفاده كنید تا ارزش تغذیه ‌ای آن ها چند برابر شود.

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

اگر می خواهید با فوت و فن آشپزی آشنا شوید، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

کیک ها خوشمزه هستند ولی ...

نكات مهم و ضروری در آشپزی و شیرینی پزی

نکا ت لازم در مورد تهیه شیرینی ها

طرز تهیه انواع کیک و نان

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

هفت سین سلامتی

تغذیه در ایام نوروز

در هنگام خرید و مصرف آجیل شب عید مراقب باشید تا ...

ارزش غذایی هفت سین

"سلامت" مهم ترین"سین" هفت‌سین

نوروز و سلامت

پرسش هایی درباره تغذیه در ایام نوروز

تعطیلات عید و رژیم غذایی

عید و نکات لازم برای لاغر شدن

نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب(1) و (2)

میوه را جایگزین شیرینی و تنقلات كنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.