تبیان، دستیار زندگی
سكته، ناشی از بسته شدن موقت یا دائم عروق خونی است كه به بخش‌های مختلف مغز یا قلب خون‌رسانی می‌كنند. سكته از علل مهم ناتوانی و افزایش بار اجتماعی افراد جامعه در سنین میانسالی و پیری است .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با ورزش به جنگ سکته بروید

تأثیر ورزش بر متغیرهای روان‌‌شناختی

سکته ناشی از بسته شدن موقت یا دائم عروق خونی است كه به بخش‌های مختلف مغز یا قلب خون‌رسانی می‌كنند. سكته از علل مهم ناتوانی و افزایش بار اجتماعی افراد جامعه در سنین میانسالی و پیری است و توجه به علل ایجاد كننده و كاهش عوامل خطر مربوط به آنها می‌تواند چه از بعد افزایش سلامت جامعه و چه از بعد كاهش هزینه‌های سلامت نقش مهمی داشته باشد.

فاكتورهای خطر غیر قابل تغییر

سن : شانس ابتلا به سكته با افزایش سن تغییر یافته و افزایش می‌یابد. دو سوم موارد سكته در افراد بالای 65 سال رخ می‌دهد.

جنس : بروز سكته 25 درصد در مردان شایع‌تر از زنان است.

نژاد : در برخی نژادها به خاطر استعداد ژنتیكی میزان بروز سكته بیشتر است.

سابقه خانوادگی مثبت: در خانواده هایی كه سابقه بیماری‌های عروقی، قلبی یا مغزی یا فشار خون بالا دارند میزان بروز سكته بیشتر است.

فاكتورهای خطر قابل تعدیل

سیگار كشیدن: تحقیقات نشان می‌دهند كه فارغ از سایر علل خطر، سیگار به تنهایی نقش بسیار مهمی در ابتلا به سكته بازی می‌كند.

بیماری‌های قلبی: اختلالات ریتم قلب و اختلالات دریچه‌ای قلب در ابتلا به سكته نقش دارند كه درمان این موارد میزان احتمال ابتلا به سكته را كاهش می‌دهد.

 ورزش کردن

رژیم غذایی: رژیم‌های غذایی پر از چربی، كلسترول و نمك احتمال ابتلا به سكته را افزایش می‌دهند و باید به آنها توجه شود.

فشار خون بالا: فشار خون بالا به تنهایی مهمترین فاكتور خطر برای سكته‌های قلبی و مغزی است و كنترل آن حتی در موارد خفیف نیز در كاهش ابتلا به این بیماری نقش اساسی دارد.

چاقی: اضافه وزن و چاقی با افزایش كار قلب و عروق از علل مهم ابتلا به سكته مغزی و قلبی است.

روش‌های كاهش خطر ابتلا به سكته

ورزش منظم: میزان درصد چربی بدن با افزایش وزن و سن افزایش می‌یابد. ورزش منظم و متعادل سبب كاهش سرعت افزایش چربی بدن در افراد چاق و كاهش درصد كلی چربی بدن می‌شود. از سویی بین میزان پرداختن به ورزش و ابتلا به تصلب شرایین یك رابطه معكوس وجود دارد و هرچه ورزش منظم‌تر باشد ابتلا به سفتی شرایین كمتر می‌شود. لذا لازم است چنانچه ورزشكار نیستید شروع به ورزش كنید به خصوص اگر سابقه خانوادگی مثبت یا عوامل خطر متعدد ابتلا به سكته را دارید، ورزش برای شما ضروری است. بهترین حالت انجام ورزش پرداختن به فعالیت‌های هوازی مورد علاقه به مدت 30 – 20 دقیقه و به تعداد 4- 3 بار در هفته است. پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری و شنا از جمله این ورزش‌ها است.

درمان و كنترل فشار خون بالا: چنانچه مبتلا به فشار خون هستید لازم است با نظر پزشك آن‌ را در حد فشار 120 روی 80 كنترل كنید و به طور منظم فشار خود را كنترل كنید و استرس‌های خود را كاهش دهید.

كنترل و چكاپ پزشكی منظم: لازم است به صورت منظم و ترجیحا سالانه و توسط پزشك بررسی كامل قلبی – عروقی شوید و آزمایشات مربوطه و فشار خون و فاكتورهای خطر احتمال در شما بررسی شود.

كنترل وزن و دیابت: چنانچه مبتلا به دیابت یا افزایش وزن هستید درمان مناسب و كنترل این موارد از علل مهم كاهش خطر در شما خواهد بود.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری