تبیان، دستیار زندگی
روان‌شناسان معتقدند سنخیت داشتن یا آنچه به آن سازگاری زن و شوهر گفته می‌شود بستگی تام و تمامی با صداقت زوج‌ها با یكدیگر دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشقی با دلی پر از صداقت

ازدواج، عشق

یكی از مهم‌ترین نیازهای عاطفی كه در زندگی مشترك اهمیت بسیار زیادی دارد، صداقت است. زمانی كه زندگی زن و شوهر بر پایه صداقت باشد، احساس عشق و محبت زوجین به همدیگر افزایش می‌یابد و در عوض، بی‌صداقتی یكی از  مخربترین عوامل در عشق و محبت است. نكته دیگری كه در اهمیت صداقت وجود دارد این است كه صداقت تنها راهی است كه شما و همسرتان می‌توانید همدیگر را خوب درك كنید. اما قبل از بحث بیشتر در این زمینه باید ببینیم صداقت یعنی چه.

تعریف صداقت

صداقت در زندگی مشترك یعنی حداكثر اطلاعات صحیحی كه شما درباره خودتان، افكارتان، احساساتتان، عاداتتان، ‌امور مورد علاقه یا عدم علاقه‌تان، سابقه گذشته‌تان، فعالیت‌های روزانه و طرح‌های جاری یا آتی خود در اختیار همسرتان می‌گذارید.  روان‌شناسان معتقدند سنخیت داشتن یا آنچه به آن سازگاری زن و شوهر گفته می‌شود بستگی تام و تمامی با صداقت زوج‌ها با یكدیگر دارد. اطلاعات دروغی كه زن یا شوهر به هم می‌دهند سازگاری موفق یا تطبیق مناسب آنها را كم می‌كند و به این ترتیب، امكان یافتن یك راه‌حل معقول و اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه در زندگی زناشویی از بین می‌رود و زن و شوهر از اینكه بتوانند در كنار هم شاد و سعادتمند باشند محروم می‌مانند. پس صداقت دو كاركرد مهم در زندگی مشترك دارد: اول، امكان سازگاری زن و شوهر را فراهم می‌آورد و دوم، فرصت شادكامی و سعادتمندی را به زن و شوهر می‌دهد.

صداقت موجب می‌شود در صورتی كه زن یا شوهر در مورد مسئله‌ای تفاهم ندارند با طرح صادقانه آن در پی حل و برطرف ‌كردنش برآیند.

عواقب بی‌صداقتی

بی‌صداقتی با همسر پیامدهای زیادی دارد، ولی می‌توان همه آنها را در دو گروه بزرگ جای داد: الف) موجب می‌شود یافتن راه‌حل برای مسائل زندگی سخت و گاه ناممكن شود. ب) از آنجا كه افراد در تشخیص برخورد غیرصادقانه شمی درونی دارند، بعداز پی بردن به چنین برخوردی، از خود مسائل غافل می‌شوند و بیشتر وقت و فكر و ذكرشان متوجه بی‌صداقتی همسر می‌شود كه این خود بسیار مخرب و فرساینده است.

صداقت موجب می‌شود در صورتی كه زن یا شوهر در مورد مسئله‌ای تفاهم ندارند با طرح صادقانه آن در پی حل و برطرف ‌كردنش برآیند. اما اگر صداقت در زندگی مشترك نباشد، نه تنها مسئله طرح نمی‌شود، بلكه پوشیده می‌ماند و از كنترل خارج می‌شود. صداقت در زندگی مشترك را به واكسن و واكسیناسیون تشبیه كرده‌اند. ممكن است واكسن زدن با درد همراه باشد، ولی عمری سلامتی به همراه دارد. صداقت هم چنین است. شاید رو راست بودن یا گشاده بودن در بعضی موارد با سختی‌هایی همراه باشد، اما باید به خاطر داشت كه صداقت سنگ زیربنای زندگی مشترك است و صادق بودن با همسر بیش از هر چیز نشانه صداقت با خود است.

عدم صداقت

دلایل صداقت

شاید پرسیده شود كه چرا باید صداقت داشته باشیم. در این نوشته چند دلیل آن را خوانده‌اید، اما به علت اهمیت موضوع بر این نكات تأكید می‌كنیم:

1ـ صداقت ستون زندگی مشترك است و می‌دانیم اگر ستونی محكم و استوار نباشد، آن عمارت هر لحظه در معرض ریزش و فروپاشی قرار می‌گیرد.

2ـ صداقت به سازگاری زن و شوهر كمك می‌كند، چرا كه باعث درك آنان از یكدیگر می‌شود.

3ـ صداقت به زندگی ما رنگ و بوی دوستی و محبت می‌بخشد.

اما روان‌شناس‌ها دو دلیل دیگر هم در این مورد ذكر كرده‌اند كه به آنها اشاره می‌كنیم:

الف) صداقت امكان كمك گرفتن و حمایت در مواقعی را كه به یاری دیگران نیاز داریم افزایش می‌دهد. حتماً شما هم داستان چوپان دروغگو را شنیده‌اید. این داستان نمونه بارز بی‌صداقتی و در نتیجه یاری نشدن در زمان بحران و یاری‌خواهی است. اگر زن یا شوهری با همسر خود صادقانه رفتار نكند یا سخن نگوید، نخستین ضربه به شكل بی‌اعتمادی به او وارد می‌شود. بی‌اعتمادی موجب می‌شود زمانی كه فرد به راستی كمك می‌خواهد، صدایش شنیده نشود.

در یك رابطه صادقانه، اعمال غیر عقلانی معمولاً تصحیح می‌شوند و عادات بد و رفتارهای ناصحیح یا انجام نمی‌شوند یا اگر صورت گرفتند به سرعت اصلاح یا حذف می‌شوند.

ب) صداقت موجب می‌شود تا رفتار همسران بیشتر از روی تعقل و تدبر صورت گیرد. در حقیقت، صداقت سبب می‌شود كه رفتار عاقلانه‌تری داشته باشیم. اگر بدانیم هر كاری كه می‌كنیم یا هر حرفی كه می‌زنیم زن یا شوهرمان به یاد خواهد سپرد، كمتر احتمال دارد دست به اعمال غیرمنطقی بزنیم. صداقت مثل دوربین فیلمبرداری در زندگی ماست. اگر صداقت داشته باشیم می‌دانیم كه می‌خواهیم چه عملی بكنیم و بنابراین، با آگاهی و تعقل بیشتری كار انجام می‌دهیم. در یك رابطه صادقانه، اعمال غیر عقلانی معمولاً تصحیح می‌شوند و عادات بد و رفتارهای ناصحیح یا انجام نمی‌شوند یا اگر صورت گرفتند به سرعت اصلاح یا حذف می‌شوند.

پس صداقت در زندگی و در رابطه با دیگران، به ویژه در زندگی خانوادگی، یكی از اصلی‌ترین نیازهای آدمی است و نبودش چون موریانه‌ای بنای زندگی را تهی و آماده فروریزی می‌كند.

کتاب شیوه های کاهش ناسازگاری و تنش درمنزل در کتابخانه تبیان برای مطالعه شما موجود است.

در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوره در سایت استفاده نمایید.

سپیده دانایی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

معجزه ای به نام صمیمیت

دوباره با هم می سازیم

ازدواج خانه پدری نیست

زندگی با بمب ساعتی

فاصله ، بین من و تو ؟

تنها عشق واقعی می ماند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.