تبیان، دستیار زندگی
مقاومت نوری یک قطعه الکترونیکی است که با تابش نور به آن مقاومتش تغییر می کند. هنگامی که هیچ نوری به مقاومت نوری تابیده نشود، مقاومت آن حداکثر مقدار خود را داشته و با تابش نور مقاومت آن کاهش می یابد. هر چه شدت نور تابیده شده بیشتر باشد، میزان افت مقاومت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقاومت نوری یا LDR

( Light Dependent Resistor)

مقاومت نوری یا ldr

دانش پژوهان عزیز، یکی از قطعه های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد مقاومت نوری یا LDR است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود

مقاومت نوری یک قطعه الکترونیکی است که با تابش نور به آن مقاومتش تغییر می کند. هنگامی که هیچ نوری به مقاومت نوری تابیده نشود، مقاومت آن حداکثر مقدار خود را داشته و با تابش نور مقاومت آن کاهش می یابد. هر چه شدت نور تابیده شده بیشتر باشد، میزان افت مقاومت نیز بیشتر خواهد شد، در واقع مقدار مقاومت این قطعه با تابش نور رابطه عکس دارد.

مقاومت نوری یا ldr

مقاومت نوری را می توان به پتانسیومتر تشبیه نمود با این تفاوت که در پتانسیومتر چرخش شاسی مقاومت را تنظیم می نماید ولی در مقاومت نوری شدت نور تابیده شده مقدار مقاومت را تنظیم می نماید.

مقاومت نوری یا ldr
مقاومت نوری یا ldr

با توجه به این خاصیت مقاومت های نوری، می توان از آنها برای مقاصد گوناگونی استفاده نمود. از مهم ترین کاربردهای مقاومت های نوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- روبات های مسیر یاب

مقاومت نوری یا ldr

- صفحات دنبال کننده مسیر نور

مقاومت نوری یا ldr

- سیستم های روشن و خاموش نمودن خودکار لامپ های خیابان ها

مقاومت نوری یا ldr

- سیستم تنظیم نور صفحه نمایش موبایل و لپ تاب

مقاومت نوری یا ldr
مقاومت نوری یا ldr

برای تهیه مقاومت نوری باید به فروشگاه های لوازم الکترونیکی مراجعه نمایید. مرکز فروش لوازم الکترونیکی در تهران خیابان جمهوری اطراف پل حافظ می باشد. که در نقشه زیر مشخص شده است.

مقاومت نوری یا ldr

تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی