تبیان، دستیار زندگی
در تغییرات شیمیایی، خواص شیمیایی اجسام تغییر می کند.تغییرات شیمیایی به تغییراتی گفته می شود که در اثر آن، مواد به مواد جدید یا مواد متفاوت تبدیل می شوند. ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذوب شمع

طرح درس

تغییرات شیمیایی به تغییراتی گفته می شود که در اثر آن، مواد به مواد جدید یا مواد متفاوت تبدیل می شوند. برای مثال، در آتش بازی شب های عید، فلزاتی مانند منیزیم و مس در واکنش های شیمیایی از خود نور ساطع می کنند.

اهداف

آشنایی با تغییرات شیمیایی و فیزیکی

وسایل لازم

یک شمع

عینک ایمنی

طرح درس

برای مشاهده و آزمایش تغییرات فیزیکی به یک شمع و کبریت نیاز دارید. ابتدا از دانش آموزان بخواهید عینک ایمنی را به چشم زده و سپس شمع را روشن کنند. از آن ها بپرسید: چه شواهدی برای انجام تغییر شیمیایی را مشاهده می کنید؟ 4 مورد از مشاهدات خود را بنویسید. برای آن ها شرح دهید که باید برای تشخیص تغییر شیمیایی، به دنبال علامت های قابل مشاهده ای مانند تغییر رنگ، آزاد شدن گاز یا حباب، تولید نور، دود یا گرما باشید.

شمع

1-

2-

3-

4-

ه نظر شما چه اتفاقی برای پارافینی که قطره قطره در یک طرف شمع می چکد می افتد؟ به نظرتان، پارافین در این حالت دچار تغییر فیزیکی شده یا شیمیایی؟ به نظرتان آیا پارافین واقعا از نظر شیمیایی تغییر کرده یا با ذوب شدن و دوباره جامد شدن تنها دستخوش تغییر فیزیکی شده است؟ با تبدیل شدن پارافین از حالت جامد به مایع، ابتدا شمع ذوب می شود و با تغییر حالت از مایع به جامد، پارافین منجمد می شود.

این جا کلیک کنید و فیلمی از سوختن شمع را دانلود و مشاهده نمایید.

مترجم: راضیه کریمی