تبیان، دستیار زندگی
یك آكواریوم كوچك و جمع و جور كه برای مصرف خانگی مفید باشد در حدود 3 گالن (11.3 لیتر) آب در خود جای می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای علاقمندان به زندگی زیر دریا

آکواریوم

آكواریوم یا آبزیدان، فضایی مصنوعی برای زندگی آبزیان را فراهم می آورد كه در آن انواع ماهی، جانوران دو زیست، پستانداران دریایی و گیاهان مختلف آبزی را نگهداری می كنند. این روزها علاقه افراد به آكواریوم افزایش بحدی افزایش پیدا كرده در كشورهای مختلف آكواریوم های بزرگی ساخته می شوند كه رنج وسیعی از اكوسیستم زیر آب را در خود جای می دهند. این آكواریوم ها سپس به لیست جاذبه های توریستی آن كشور افزوده می شوند.مردم آنقدر به آكواریوم ها علاقمند شده اند كه حتی شاهد آكواریوم های مجازی كامپیوتری با استفاده از تصاویر شبیه سازی شده هستیم.  در این آكواریوم های كامپیوتری می توانید ستاره دریایی، اسب آبی، و لاكپشت را در یك جا و در یك فضای 3D مشاهده كنید. در برخی از نسخه های این آكواریوم های كامپیوتری غواص و صندوقچه گنج هم پیدا می شود. اما اگر شما جزء علاقمندان به زندگی زیر دریایی هستید و از مشاهده ماهی ها لذت می برید، می توانید یك آكواریوم خانگی داشته باشید. جالب است بدانید كه بیش از 60 میلیون نفر در سراسر دنیا در خانه های خود آكوریوم نگه می دارند و بیش از 40% این افراد بیش از یك آكواریوم دارند.

آكواریوم های مستطیلی از آنجایی كه آب سطحی بیشتری در خود جای می دهند، برای خانه ها مناسب تر هستند.

جنس آكواریوم

آكواریوم های خانگی اصولاً از پنل های شیشه ای كه با سیلیكون بهم وصل می شوند، درست می شوند. طی چند سال اخیر انواع آكرلیك و شیشه های لمینت نیز به بازارها عرضه شده اند و از آنجاییكه جنس مواد آنها بادوام تر و سبك تر است از محبوبیت بالایی برخوردار شده اند.

آكواریوم شیشه ای – در این نوع آكواریوم پنل های شیشه ای به وسیله سیلیكون بهم چسبیده می شوند. بیشترین ظرفیت ذخیره آن 1000 لیتر معادل 250 گالن است. در شكل های مختلف مستطیل، L شكل، و شش ضلعی موجود است.

آکواریوم

آكواریوم آكلریك– اولین رقیب آكواریوم های شیشه ای است كه بادوام و سبك است. به دلیل انعطاف پذیری بالا به هر شكلی حتی چند وجهی و U شكل نیز موجود می باشد. تنها ایراد آنها این است كه خیلی سریع روی آنها خراش ایجاد می شود.

اكواریوم لمینت – این نوع آكواریوم از شیشه های مخصوص لمینت ساخته می شود و دارای مزایای هر دو نمونه شیشه ای و آكلریك می باشد.

آكواریوم های غول پیكر – آكواریوم های بزرگ باید از مواد مقاوم تر مانند فایبر گلاس و پلاستیك فشرده ساخته شوند كه البته این مواد شفاف و نورگذر نیستند. در جاهایی كه میزان فضا و وزن زیاد مهم نباشد از نوعی بتون فشرده و شفاف استفاده می كنند. البته در این حالت بتون باید با یك لایه روكش ضد آب عایق كاری شود تا نه در آن سوراخ ایجاد شود و نه به مرور زمان ناخالصی های بتون وارد آب شود.

آکواریوم

سایز

هر چقدر آكواریوم بزرگتر باشد، امكان نگهداری تعداد ماهی های بیشتری را به شما می دهد. یك آكواریوم كوچك و جمع و جور كه برای مصرف خانگی مفید باشد در حدود 3 گالن (11.3 لیتر) آب در خود جای می دهد. البته اگر به اندازه كافی فضا در اختیار دارید می توانید آكواریوم بزرگتری را خریداری نمایید. مناسب ترین اندازه یك آكواریوم خانگی20 تا 30 گالن است. البته شاید با دیدن مخزن های كوچك نگهداری ماهی كه بیش از 2 ماهی در خود جای نمی دهند، قدری هیجان زده شوید، اما مطمئن باشید كه ماهی برای مدت زمان زیادی در این مخزن ها زنده باقی نمی مانند و چون فیلتر ندارند باید دائماً مراقب كیفیت آب داخل آن باشید.

شكل

علاوه بر سایز آكواریوم ها باید به شكل آكواریوم مورد نظر خود نیز توجه كنید. اشكال گوناگونی برای آكواریوم ها وجود دارد كه از جمله رایج ترین آنها آكواریوم های مستطیلی و چند ضلعی هستند. اخیراً آكواریوم هایی به شكل گرد و آكواریوم هایی كه داخل میز و حتی داخل دیوار نصب می شوند نیز روانه بازار شده اند. زمان انتخاب شكل و سایز باید ابتدا معین كنید كه می خواهید آكواریوم را در كجای خانه خود جای بدهید. آكواریوم های مستطیلی از آنجایی كه آب سطحی بیشتری در خود جای می دهند، برای خانه ها مناسب تر هستند. اگر محدودیت مكانی ندارید بزرگترین آكواریومی را كه می توانید انتخاب كنید، چراكه آب آن برای مدت زمان زیادی با كیفیت باقی می ماند و می توانید تعداد ماهی های بیشتری را در آن جای دهید.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

طراحی متفاوت

قوطی های خوشمزه یا خطرناک!؟

لباس های زمستانی در فر!

یادگاری را کجا نگهداریم؟

چشم همه را متحیر کنید

طبیعت را احساس کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.