تبیان، دستیار زندگی
نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است: مصرف نوشیدنی ‌های شیرین خطر ابتلا به سرطان پانکراس(لوزالمعده) را تا....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشیدنی های شیرین و سرطان پانکراس

نوشیدنی ‌های شیرین

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است: مصرف نوشیدنی ‌های شیرین خطر ابتلا به سرطان پانکراس(لوزالمعده) را تا دو برابر افزایش می‌ دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این تحقیق حاکی از این است؛ نوشیدن دو بطری یا بیشتر از نوشابه‌ های شیرین بدون الکل در طول یک هفته احتمال بروز این سرطان را تشدید می ‌کند.

به گفته متخصصان؛ سرطان پانکراس هرچند که بسیار نادر است اما یکی از کشنده‌ ترین انواع سرطان است و فقط پنج درصد از افرادی که این سرطان در آن ها تشخیص داده می ‌شود، می ‌توانند تا پنج سال پس از تشخیص بیماری ‌شان زنده بمانند.

دکتر مارک پریرا محقق اصلی این پژوهش و استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه مینسوتای امریکا در این باره خاطرنشان کرد: افرادی که به طور منظم از این نوشیدنی‌ ها استفاده می ‌کنند به طور کلی سابقه رفتاری رضایت‌ بخشی ندارند اما در این تحقیق جدید معلوم شد که تاثیر این نوشیدنی‌ ها در بروز سرطان پانکراس می ‌تواند منحصر به فرد باشد.

دکتر پریرا در این باره تاکید کرد: براساس نتایج این تحقیق، سطح بالای نوشیدنی‌ های کربوهیدراتی شیرین می ‌تواند میزان انسولین را در بدن افزایش دهد که نتیجه این فرایند غیرطبیعی، افزایش رشد سلول‌ های سرطانی غده پانکراس است.

در این تحقیق پریرا و دستیارانش روی 60 هزار و 524 زن و مرد داوطلب در سنگاپور مطالعه و آزمایش انجام دادند. این بررسی ‌ها تحت عنوان "پژوهش سلامت چین" و طی یک دوره 14 ساله انجام گرفت.

پریرا تاکید کرد: این نتایج که حاصل تحقیقات در سنگاپور است، می‌ تواند در مورد آمریکایی‌ ها نیز صدق کند.

پانکراس

به گزارش ایسنا، لوزالمعده یا پانکراس، غده ی بزرگ سرخ رنگ خوشه مانندی است که نزدیک معده قرار دارد و سرطان آن یکی از کشنده‌ ترین انواع سرطان‌ ها است. از آن جا که به سختی می ‌توان این سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد، در زمان تشخیص آن دیگر به ادامه زندگی بیمار امید چندانی نخواهد بود. بنابراین باید عوامل بروز بیماری را شناخت و به پیشگیری از آن اهمیت داد. گفتنی است، دو هورمون انسولین و بیکربنات از این غده ترشح می ‌شوند.

به گفته متخصصان؛ مهمترین علت ‌های بروز سرطان پانکراس عبارتند از استعمال دخانیات، دیابت قندی، افزایش سن، مصرف زیاد پروتئین ‌های حیوانی و چرب، مصرف زیاد قهوه و سابقه مزمن عفونت پانکراس.

همچنین شایع ‌ترین علائم بالینی این سرطان عبارتند از درد و سوزش سردل، کاهش وزن، درد پشت، بی ‌اشتهایی ، تهوع، استفراغ، یرقان و البته آشفتگی ‌های هیجانی.

این یافته در مجله "اپیدمیولوژی، نشانگرهای زیستی و پیشگیری از سرطان" که وابسته به انجمن تحقیقات سرطان آمریکا است، منتشر شده است.

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

سرطان لوزالمعده، سرطان تندرو

لوزالمعده و بیماری آن

التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)

اثر نوشیدنی شیرین در چاقی کودک

نوشیدنی‌های مصنوعی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.