تبیان، دستیار زندگی
استرس ناشی از عدم توانایی در جدا کردن کار از بقیه زندگی، قابل پیش بینی است. منظور این نیست که نباید در خانه کار کنید بلکه باید سعی کنید کار خود را از بقیه امور زندگی جدا نمایید . در صورت جدا کردن کار از سایر امور زندگی به «س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کار را از سایر امور جدا کنید

کار را از سایر امور جدا کنید

استرس  ناشی از عدم توانایی در جدا کردن کار از بقیه زندگی، قابل پیش بینی است. منظور این نیست که نباید در خانه کار کنید بلکه باید سعی کنید کار خود را از بقیه امور زندگی جدا نمایید .

در صورت جدا کردن کار از سایر امور زندگی به «سازمان دهی امور» می رسیم. احتمال گم کردن یا قرار دادن وسایل در محل اشتباه کاهش می یابد.

اگر قرار است در محیط خانه کار کنید، در صورت امکان یک خط تلفن جداگانه و دفترکار داشته باشید. بسیاری از مردم می گویند: «صرف هزینه ای اضافه برای خط تلفن جداگانه ارزشی ندارد». این گونه افراد این حقیقت را مد نظر قرار نمی دهند که بسیاری از مردم ، در رابطه با شغل کسی که افراد خانواده او پاسخ تلفن را بدهند احساس ناراحتی می کنند. مثلاً هنگامی که با شخصی کاری دارید ( و قرار است هزینه ای را صرف آن کار کنید)، اگر کودک یا همسر او

پاسخ تلفن  را بدهد که اطلاع کم یا به طور کلی هیچ اطلاعی از چهارچوب های کاری او نداشته باشد، دچار تشویش می شوید. معمولاً فکر می کنید آیا آن شخص واقعاً پیام مرا دریافت نموده است؟! گاهی اوقات، خیلی بهتر است شخص دیگری که کار مرا (به عنوان مراجع یا مشتری) راحت تر می کند پیدا کنید. احتمال زیادی دارد که با ادغام تلفن شخصی و شغلی، مشتری ها یا مراجعین بعدی خود را از دست بدهید. در اکثر موارد، یک مشتری که به این دلیل از دست می دهید بیش از هزینه آبونمان شرکت مخابرات ارزش دارد.

کار را از سایر امور جدا کنید

در صورت جدا کردن کار از سایر امور زندگی به «سازمان دهی امور» می رسیم. احتمال گم کردن یا قرار دادن وسایل در محل اشتباه کاهش می یابد. شما می دانید دفترچه قرار ملاقات ها، پروژه ها، شماره های تلفن و سایر اطلاعات مهم را کجا پیدا کنید. بدین ترتیب درهم شدن امور کاهش می یابد. بدین ترتیب فضای کاری برای کار خواهد بود و خانه شما هم متعلق به شماست تا از آن لذت ببرید. نظم بیشتری را احساس خواهید کرد و در نتیجه کمتر عصبی می شوید. هنگامی که فضای کاری با فضای زندگی ادغام گردد (خط تلفن مشترک دارید، اوراق را با خود در منزل می چرخانید، در اتاق های مختلف کار می کنید) تمایل بیشتری پیدا می کنید که در کنار آن تماس های اجتماعی و فعالیت های متفرقه خود را نیز داشته باشید. دلیل آن واضح است. عادت می کنید تا به دوستان خود از داخل اتاق نشیمن یا هنگام مرتب کردن آشپزخانه، تلفن کنید. با جدا کردن همه امور، کارهای شما نتیجه بخش تر خواهد و اتلاف وقت شما کاهش خواهد یافت.

بیاموزید کار خود را از هر امر دیگری جدا نگه دارید

. فرزندانتان اجازه بازی با کامپیوتر، پرونده ها و دستگاه فاکس شما را ندارند. نتیجه این تلاش آگاهانه برای جدا نمودن امور، نه تنها سودمندتر بودن کار است، بلکه اساساً نسبت به گذشته که اجازه ادغام زندگی شغلی و خانوادگی را می دهید، کمتر عصبی می شوید.

حدس می زنم با امتحان این روش تمایل شما به بزرگ کردن مسائل کوچک کاهش می یابد، چون به خاطر عواقب ترکیب کار با زندگی خود کمتر عصبی می شوید. در این فکر هستم پس از اتمام این بخش به طبقه پایین بروم تا ببینم بچه ها چه می کنند!

منبع - از کاه کوه نسازید - سهیلا موسوی رضوی

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش

لینک ها

با اجرای این تمرین ها می توانید بر استرس غلبه كنید

چگونه از به وجود آمدن استرس جلوگیری كنیم؟

راه های كنترل استرس

بررسی علل ایجاد استرس

اگر در محیط كارتان دچار استرس هستید به این نكات عمل كنید...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.