تبیان، دستیار زندگی
ران، لغزش فاجعه‌آمیز است یاران برانكو در سراشیبی پیروزی در دو دیدار آینده ایران پرامیدترین تیم گروه B در آوردگاه بزرگ فوتبال «ایران، صدرنشین گروه B رقابت‌های مقدماتی جام جهانی اطمینان كامل دارد كه در دو دیدار آینده در خاك این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش ویژه‌ی فیفا؛ برای ایران، لغزش فاجعه‌آمیز است

یاران برانكو در سراشیبی پیروزی در دو دیدار آینده ایران پرامیدترین تیم گروه B در آوردگاه بزرگ فوتبال

«ایران، صدرنشین گروه B رقابت‌های مقدماتی جام جهانی اطمینان كامل دارد كه در دو دیدار آینده در خاك این كشور می‌تواند به صدرنشینی ادامه دهد.»

سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) برای چندمین بار در طول رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با چاپ مقاله‌ای درباره‌ی تیم ملی فوتبال ایران، وضعیت این تیم در راه صعود به جام جهانی را ارزیابی كرد و همچنان ایران را پرامیدترین تیم گروه B برای صعود به این آوردگاه بزرگ فوتبال نامید.

در این مقاله آمده است:« در ابتدا ایران باید رو در روی كره‌ی شمالی قرار گیرد كه در آخرین دیدار این مرحله موفق به شكست این تیم در پیونگ یانگ شده بود و پس از آن پنج روز بعد در تهران باید مقابل بحرین قرار گیرد. برای سرمربی این تیم، برانكو ایوانكوویچ كه تیمش در آخرین رده‌بندی فیفا در رده‌ی هجدهم و بالاتر از آلمان قرار گرفته شانس مسلمی برای صعود خودكار به جام جهانی است. برانكو پیش از پیروزی دو بر صفر ایران برابر كره‌ی شمالی به سایت فیفا گفته بود كه ایران برای صعود به جام جهانی به یازده امتیاز نیاز دارد. هم اكنون این تیم با كسب هفت امتیاز از سه بازی، نیمی از راه صعود را پیموده است. ایران برای قطعی شدن صعودش به كسب چهار امتیاز از سه بازی آینده‌اش نیاز دارد. ایران سطح بالای بازی‌اش را در دیدارهای پیشین، به ویژه در دیداری كه با نتیجه‌ی دو بر یك ژاپن ـ قهرمان آسیا را شكست داد، نشان داده بود.

هم اكنون بازیكنان برانكو در سراشیبی پیروزی در دو دیدار آینده قرار گرفته‌اند و اگر چنین اتفاقی عملی شود آنها در موقعیتی بسیار خوب قرار می‌گیرند و سفر به ژاپن برای انجام آخرین دیدار مرحله‌ی مقدماتی دیداری بی‌دردسر و بدون فشار برای آنها خواهد بود. اما همچنان علامت سوال باقی است كه آیا ایران می‌تواند این شكل خوب خود را حفظ كند. چهار سال پیش تیم ملی بحرین با گرفتن چهار امتیاز از ایران، این تیم را برای صعود به جام جهانی ناامید كرده بود. دیگر حریف ایران، كره‌ی شمالی چیزی برای از دست دادن ندارد، به همین دلیل با آزادی عمل بیشتری بازی خواهد كرد و ایران باید از هر لغزشی كه فاجعه‌ای به دنبال داشته باشد، مراقبت كند.

ایوانكوویچ با تجربه‌ای كه از سال 2002 در كادر فنی ایران فعالیت می‌كند كاملا به این هشدار، فشارها و اهمیت‌ این دو دیدار واقف است.

ایوانكوویچ در این باره می‌گوید:« ما پیش از این دو دیدار برای آماده‌سازی دو هفته تمرین خواهیم داشت، دو دیداری كه برای ما بسیار مهم است.»

** فرم بازیكنان لژیونرهای خارج از كشور

« بازی‌های اخیر ایران نشان داد كه بخش زیادی از بار تیم بر دوش بازیكنان لژیونر این تیم است. جایی كه برخی نگرانی‌ها در میان مردم و رسانه‌ها در حال افزایش است. به ویژه در مورد تاثیرات حضور طولانی مدت این بازیكنان در لیگ فوتبال اروپا.

چه قدر آنها می‌توانند با مشكلات ناشی از خستگی دست و پنجه نرم كنند؟

ایوانكوویچ در این باره می‌گوید:« ما برای حل این مشكل برنامه‌ی خاصی نداریم. هر تیمی مشكلاتی نظیر مشكل ما را دارد. من بازیكنان لژیونر را از نزدیك مشاهده كردم و به طور كامل درباره‌ی شرایط آنها اطلاعات دارم.

مربی كروات تیم ملی فوتبال ایران، آمادگی مهدی مهدوی‌كیا، بازی‌ساز هامبورگ و رحمان رضایی، مدافع مسینا را كه از بازیكنان تاثیرگذار خود در باشگاه‌هایشان هستند را مورد ستایش قرار می‌دهد. وحید هاشمیان كه فصل بعد در هانوفر بازی خواهد كرد به رغم حضور اندك در بایرن در حال پیشرفت است. تنها استثنا، فریدون زندی است كه پس از تغییر مربی جایگاه‌ اصلی‌اش را در كایزرسلاترن از دست داده است.

همچنین ایوانكوویچ با بیان كلماتی كریمی را ستایش می‌كند. بازیكن سال آسیا كه اخیرا به قهرمان بوندس‌لیگا ـ بایرن پیوسته است:«او همیشه در حال پیشرفت است.»

** «نه» به پیشنهاد عربستان

سران فوتبال ایران پیشنهاد 200 هزار دلاری عربستان را برای دیدار دوستانه این كشور حاشیه خلیج فارس را نپذیرفتند. ایوانكوویچ در این باره می‌گوید:« حرفه‌ی من در اوج نگه داشتن تیم است. عربستان می‌خواست این بازی در كشورش برگزار شود. هوا و شرایط تغییر می‌كرد. بنابراین فكر كردم كه ممكن است به تیمم ضربه بزند.»

پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای بود، اما ایوانكوویچ می‌داند پاداش بزرگ‌تر در پیروزی‌های ایران در دیدارهای مقدماتی جام جهانی در ماه جون است.

آخرین وضعیت تیم ملی از زبان برانکو