تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم به مسواك نمودن بسیار اهمیت مى داد، بگونه اى كه در این باره فرمود: اگر بیم آن نمى رفت كه براى امت من سخت باشد، دستور مى دادم، روزى پنج بار مسواك كنند. مسواك را از چوب (اراك ) تهیه نموده، و او خود همیشه از این نوع مسواك
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین درس پیامبر(ص)

حضرت محمد ص

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم به مسواك نمودن بسیار اهمیت مى داد، بگونه اى كه در این باره فرمود: اگر بیم آن نمى رفت كه براى امت من سخت باشد، دستور مى دادم، روزى پنج بار مسواك كنند. مسواك را از چوب (اراك ) تهیه نموده، و او خود همیشه از این نوع مسواك استفاده مى كرد. زیرا این مسواك، دندان را تمیز كرده، و نیز مواد غذائى جا مانده، در لاى دندان را پاك مى كند، و لثه هاى دندان را تقویت مى نماید.

و در روایتى است كه جبرئیل دستور مسواك و خلال كردن دندان و حجامت را از جانب خداوند به پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم نازل نمود(1) پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به حدى به این موضوع اهمیت مى داد كه حتى در آخرین لحظات زندگى آن را فراموش نكرد. او در بستر بیمارى افتاده، و شاید لحظاتى دیگر زندگى را وداع گوید. اما در این لحظه نیز مسواك مى زند.

ابن اثیر مى نویسد: عایشه گفت: رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم را دیدم كه مى فرماید: خداوندا، مرا در سختى هاى مرگ یارى ده ، در این حال بعضى از فرزندان ابى بكر وارد شد، در حالى كه چوب مسواكى در دست داشت.(2)

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به او نظر افكند، از نگاه پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم دریافت كه او مسواك را مى خواهد، به همین جهت مسواك را نرم نموده، در اختیار پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم قرار دادم ، و جنابش مسواك نمودند، و آن را بر زمین گذاردند، و پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم بعد از لحظاتى از دنیا مى رود.(3)

گروه دین و اندیشه - شکوری


1- و سائل الشیعه، كتاب الاطمهة و الاشربة، با 104 حدیث 3

2- گویند: مسواك تر و تازه سبزى در دست داشت.

3- ابن اثیر، ج 2، ص 322 + سیره نبویه ابن هشام ، ج 4، ص 6541 + البدایه ، ج 5، ص 226 شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، 13 / 35 + حیاة محمد، ص 477 + بخارى ، ج 3، (5 - 6) ص 139 - 141 + طبرى ، ج 2، ص 231 و غیره ...

منبع: سیاهترین هفته تاریخ، على محدث (بندرریگى )

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.