تبیان، دستیار زندگی
امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) دوستی شوخ طبع داشت او پس از مدتی غیبت، روزی به محضر امام حسن(علیه‌السلام) آمد حضرت به او فرمود حالت چطور است؟ دوست گفت ای پسر رسول خدا روزگار خود را می‌گذرانم برخلاف آنچه خودم می‌خواهم و بر خلاف آنچه خدا می‌خواهد و بر خلاف آنچه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا از مرگ می‌ترسیم؟

ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) دوستی شوخ طبع داشت او پس از مدتی غیبت، روزی به محضر امام حسن (علیه‌السلام) آمد حضرت به او فرمود حالت چطور است؟ دوست گفت ای پسر رسول خدا روزگار خود را می‌گذرانم برخلاف آنچه خودم می‌خواهم و بر خلاف آنچه خدا می‌خواهد و بر خلاف آنچه شیطان می‌خواهد .

امام حسن (علیه‌السلام) خندید و فرمود سخن خود را توضیح بده .

دوست گفت: سخنم بر این اساس است كه خدا می‌خواهد از او اطاعت كنم و هرگز معصیت نكنم و من چنین نیستم. شیطان می‌خواهد معصیت خدا كنم و هرگز از او اطاعت نكنم و من چنین نیستم گاهی اطاعت خدا می‌كنم و گاهی نمی‌كنم .

و من خودم دوست دارم كه هرگز نمیرم ولی چنین نیست چرا كه سرانجام می‌میرم .

در این هنگام یكی از حاضران برخاست و به امام حسن(علیه‌السلام) عرض كرد ای رسول خدا چرا ما مرگ را نمی‌پسندیم و آن برای ما خوشایند است؟ امام حسن(علیه‌السلام) فرمود زیرا شما آخرت خود را ویران كرده‌اید و دنیای خود را آباد نموده‌اید. از این رو برای شما گوارا نیست كه از آبادی به ویرانی سفر كنید.


منبع: معانی الاخبار، ص 389، حدیث 29 .

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.