تبیان، دستیار زندگی
ورزش، بخش بسیار مهمی از برنامه کنترل وزن است. با انجام ورزش هایی با ریتم آرام مثل شنا، بدن با استفاده از اکسیژن، شروع به سوزاندن چربی ذخیره شده خود می کند. ورزش کردن برای بدن فواید بسیاری دارد . از آن جمله، افزایش استحکام عروق و در نتیجه کاهش ابتلا به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان چاقی موضعی (3)

ورزش، بخش بسیار مهمی از برنامه کنترل وزن است. با انجام ورزش هایی با ریتم آرام مثل شنا، بدن با استفاده از اکسیژن، شروع به سوزاندن چربی ذخیره شده خود می کند. ورزش کردن برای بدن فواید بسیاری دارد . از آن جمله، افزایش استحکام عروق و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. ضمنا در اثر انجام تمرینات ورزشی، توان بدن در استفاده از قندها افزایش یافته و احتمال ابتلا به دیابت کمتر می شود.

بافت های بدن، به مرور زمان، سفتی و فرم طبیعی خود را از دست می دهند. با انجام ورزش از شل شدن و دفرمه شدن عضلات جلوگیری می کنیم، همچنین اراده قوی تری برای ادامه رژیم غذایی در ما به وجود می آید. با ورزش احساس نشاط و اعتماد به نفس بیشتری می کنیم.

بهترین نوع ورزش برای لاغری انجام حرکات استقامتی و ورزش های ملایم با هم است .

با انجام نرمش های ملایم در ابتدا و سپس انجام ورزش های استقامتی، مثل دویدن با ریتم آرام و شنا کردن، حتی بدون رژیم، 2 تا 3 کیلوگرم از وزن بدن شما پس از مدتی کاهش می یابد و این بهترین راه برای کاهش چند کیلوگرم اضافه وزن است. ولی در افرادی که بیشتر چاق هستند،  ورزش و رژیم غذایی توأم مفید است.

شاید در ابتدای شروع ورزش، وزن شما کاهش نیابد که دلیل آن جایگزینی بافت ماهیچه ای به جای چربی است، ولی پس از مدتی با افزایش حجم ماهیچه ها، اکسیداسیون بافتی افزایش یافته، با انجام ورزش گردش خون ماهیچه بیشتر می شود و بدن از ذخائر چربی برای تأمین انرژی استفاده می کند. بدین ترتیب حتی درحالت عادی، سوخت انرژی در بدن یک ورزشکار 8 تا 14 درصد بیشتر از یک فرد عادی است.

با انجام ورزش با ریتم منظم ، عضلات شما خسته نخواهد شد،  چون خستگی عضلات ، به دلیل تجمع مواد زائد حاصل از سوخت چربی هاست و با درست نفس کشیدن و تأمین اکسیژن کافی برای عضلات، این مواد تجمع نمی یابند.

انجام حرکات نرمشی هر صبح به مدت 15 دقیقه بهترین نوع ورزش است .

مدت زمانی که برای ورزش روزانه توصیه می شود ، 15 دقیقه است ؛ یا 60 دقیقه ورزش ملایم و یا سه بار ورزش سنگین در هفته که البته انجام ورزش روزانه مفید تر می باشد.

لازم نیست برای ورزش کردن مکان خاصی داشته باشید، شما می توانید در منزل با انجام حرکات نرمشی و پیاده روی، روزانه به مدت 30 دقیقه ، حدود 300 کالری انرژی بسوزانید.

نکاتی که باید درباره ورزش کردن بدانید:

1-ورزشی را انتخاب کنید که دوست داشته باشید و بتوانید برای مدت زمان طولانی هزینه آن را بپردازید ، ضمنا دسترسی به آن نیز برای شما آسان باشد تا بتوانید برای مدتی آن را ادامه دهید و یک ورزش مقطعی برای شما نباشد .

2-هرگز خود را مجبور به ورزشی نکنید که مناسب شما نمی باشد .

3-در هنگام ورزش ، به انجام حرکات ورزشی فکر کنید و آنها را با دقت و درست انجام دهید .

4-در شروع با انجام حرکات سنگین و طولانی بدنتان را خسته نکنید ، بلکه ورزش را به مرور زیاد کنید .

چند ورزش مفید برای برطرف کردن چربی های اضافه ران ها :

1- روی زمین بنشینید کف دو پا را به هم بچسبانید. کف دست ها را روی زانوها قرار دهید حالا مثل پاندول ساعت تمام بدن خود را به همان وضعی که دارید به راست و چپ و تا آنجائی که می شود به زمین نزدیک کرده حرکت دهید و از یک تا چهل بشمارید . می توانید جای زانو با دست های خود شست پاها را بگیرید (مانند تصویر پایین) .

2- روی زمین بنشینید. کف هر دو دست را در قسمت عقب بدن ، روی زمین بگذارید. در حالیکه زانوها به حال نیمه خمیده در آمده و به هم چسبیده اند، زانوها را در طرف راست به روی زمین بیاورید و بعد به همان صورتی که هست از طرف راست به طرف چپ باز تا روی زمین بیاورید. این عمل به راست و چپ را20 مرتبه تکرار کنید(مانند تصویر پایین) .

3- روی زمین بنشینید. دست ها در عقب بدن روی زمین، زانوها را خم کنید. اکنون دو زانوی به هم چسبیده را به طرف راست تا نزدیک زمین ببرید و در همین حال پاها را دراز کرده ، دوباره به حالت اول بازگردانید و در حالیکه زانوها مجدداً خم شده به طرف چپ تا نزدیک زمین ببرید. سپس مجددا پاهارا دراز کرده و به حالت اول برگردانید . این عمل را 10 تا 15 بار برای هر طرف ( راست و چپ ) انجام دهید(مانند تصویر پایین) .

4- به پشت روی زمین بخوابید. دست راست خود را دراز کرده، بالای سر خود روی زمین بگذارید. حالا با تمام بدن و دست و پاها ، به همان شکلی که بوده تا آنجا که می توانید به راست  پیچید و دوباره به حال اول یعنی خوابیده طاق باز برگردید. این عمل را 15 تا20 بار تکرار کنید . سپس به همین  نحو با دست چپ بالای سر و طرف چپ انجام دهید (مانند تصویر پایین) .

چهار نوع ورزشی که گفته شد ، مانند  یک ماساژ قوی عمل می کنند و کمک می نمایند که گره های سلولیت در بالای ناحیه ران ها پاره شده و دفع مواد زائد موجود در آنها مقدور و میسر گردد.

در آغاز این چهار نوع ورزش را که گفته شد 15 تا 20 بار انجام دهید .سپس به تدریج تعداد دفعات را تا آنجا که می توانید زیاد کنید( حدود50 تا 100 بار)

عاتکه موسوی- کارشناس تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.