تبیان، دستیار زندگی
خواهند كشید جایگاه نیكبخت قابل تغییر است؛ پاشازاده كاندیداست آخرین كنفرانس مطبوعاتی برانكو ایوانكوویچ پیش از دیدار برابر كره‌ی شمالی و بحرین بعدازظهر دیروز در آكادمی ملی فوتبال برگزار شد. در ابتدای این جلسه همایون شاهرخی ض...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی هزار تماشاگر جور بقیه را خواهند كشید

جایگاه نیكبخت قابل تغییر است؛ پاشازاده كاندیداست

آخرین كنفرانس مطبوعاتی برانكو ایوانكوویچ پیش از دیدار برابر كره‌ی شمالی و بحرین بعدازظهر دیروز در آكادمی ملی فوتبال برگزار شد.

در ابتدای این جلسه همایون شاهرخی ضمن خیر مقدم به نمایندگان رسانه‌های گروهی آنان را به حمایت بیش از پیش از تیم ملی فراخواند.

پس ازسخنان شاهرخی برانكو، با اشاره به حساسیت دو دیدار تیم ملی برابر بحرین و كره‌ی شمالی این دو بازی را مهم‌ترین دیدارهای چهار سال اخیر تیم ملی در عرصه‌ی بین‌المللی خواند و افزود: برای آمادگی در این دو دیدار تمرینات خود را از عصر امروزیكشنبه در محل كمپ تیم‌های ملی برگزار می‌كنیم كه برای این امر از 25 بازیكن برای شركت در اردوی تیم ملی دعوت كردیم و این بازیكنان به جز دو بازیكن سپاهان و بازیكنان لژیونر (به غیر از كریمی) باید ساعت 16 روز یكشنبه خود را به كادر فنی تیم ملی در هتل المپیك معرفی كنند.

ایوانكوویچ ادامه داد: تمرینات تیم ملی تا پیش از رویارویی با كره‌ی شمالی در دو بخش انجام می‌شود كه در بخش نخست تا یكشنبه‌ی هفته‌ی آینده و دیدار برابر آذربایجان تمرینات خود را انجام خواهیم داد و هر روز تمریناتی را در یك نوبت برگزار خواهیم كرد اما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تمرینات در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. در بخش دوم پس از دیدار برابر آذربایجان به هتل استقلال خواهیم رفت و تا بعد از بازی با بحرین آنجا اقامت خواهیم داشت.

وی درباره‌ی زمان كامل شدن تركیب 25 نفره‌ی تیم ملی گفت: رحمتی و خطیبی به دلیل همراهی تیمشان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا كمی دیرتر به ما ملحق خواهند شد. اما ملی‌پوشان پاس طبق قولی كه مسوولان این باشگاه داده‌اند فردا در تمرینات حضور خواهند داشت. ضمن آن كه حسین كعبی دوشنبه به ما ملحق خواهد شد و كریمی با مساعدت باشگاه الاهلی و شخص وینفرد شفر به عنوان اولین لژیونر در تمرینات حاضر خواهد شد.

برانكو ادامه داد: طبق مذاكراتی كه با باشگاه مسینا انجام داده‌ایم رضایی از دیدار آخر تیمش در لیگ ایتالیا معاف شده و پس از بازی فردا عصر به تیم ملی ملحق خواهد شد. همچنین انتظار دارم سایر بازیكنان شاغل در بوندس‌لیگا تا روز سه‌شنبه به اردوی تیم ملی اضافه شوند. هر چند كه بابت حضور مهدوی‌كیا در تیم ملی با هامبورگ مشكل داریم اما این بازیكن اعلام كرده برای اضافه شدن به تیم ملی دست به هر اقدامی خواهد زد.

پس ازصحبت‌های برانكو ایوانكوویچ نمایندگان رسانه‌های گروهی پرسش‌های خود را از سرمربی تیم ملی مطرح كردند.

ایوانكوویچ در پاسخ به سوال خبرنگاری كه پرسیده بود چقدر از نحوه‌ی عملكرد تیم ملی رضایت دارید گفت: به عنوان مربی از عملكرد تیم ملی رضایت دارم. گواه صحبت من نتایج تیم ملی است و معتقدم كه كادر فنی و بازیكنان بر طبق بررسی‌های انجام شده عملكرد بسیار مثبتی داشتند. ضمن آن كه كادر فنی سعی كرده تا حد ممكن جو خوبی را در تیم ملی بوجود بیاورد.

وی با تشكر از تلاش ملی‌پوشان برای ماندن در فرم مطلوب تصریح كرد: ملی‌پوشان سزاوار این نتایج هستند . ما دور رفت را با بهترین نتایج پشت سر گذاشتیم و جاه طلبی بازیكنان من برای شروع دور برگشت بهترین دلیل برای موفقیت تیم ملی در دور سه دیدار آینده خواهد بود.

خبرنگاری از برانكو پرسید آیا حضور سی هزار تماشاگر می‌تواند باعث كاهش كارایی ملی‌پوشان در دیدار برابر كره‌ی شمالی شود كه برانكو گفت: حادثه‌ی ناگواری پس ازبازی با ژاپن اتفاق افتاد همه‌ی ما امیدواریم كه دیگر چنین حوادثی تكرار نشود. بی‌تردید مطمئن هستم سی هزار تماشاگر حاضر در دیدار برابر كره‌ی شمالی به اندازه‌ی یكصد و بیست هزار تماشاگر تیم ملی كشورشان را تشویق خواهند كرد و جور بقیه را خواهند كشید.

برانكو درباره‌ی دلیل انتخاب تیم ملی آذربایجان برای انجام دیدار دوستانه گفت: برای انتخاب تیمی برای انجام دیدار دوستانه همیشه مشكل داشته‌ایم. به ویژه آن كه زمانی كه ما انتخاب كرده‌ایم با تاریخ فیفا همخوانی نداشته باشد. پیش از انتخاب آذربایجان با سنگاپور و تایلند نیز مذاكره داشتیم. همچنین گرجستان نیز برای انجام دیدار دوستانه برابر ما ابراز تمایل كرده بود. اما به دلیل بسته بازی كردن تیم آذربایجان این تیم را انتخاب كردیم و این همان روشی است كه بحرین و كره‌ی شمالی با آن بازی خواهند كرد. نمی‌خواهم بگویم كه شیوه‌ی بازی آذربایجان دقیقا مانند این دو تیم است. اما مطمئن باشید كه شباهت بسیار زیادی با یكدیگر دارند.

برانكو درباره‌ی قطعی شدن صعود تیم ملی به جام جهانی خاطر نشان كرد: به هیچ وجه كار ما تمام نشده است. گام بزرگی را برای صعود پیموده‌ایم اما گامی به همان اهمیت را پیش رو داریم. بازیكنان من هیچ كدام صعود را قطعی نمی‌دانند چرا كه اگر این طور بود حسین كعبی، كریمی، خطیبی، رحمتی،هاشمیان، مهدوی كیا و ... برای حضور در تیم ملی تا این حد مشتاق نبودند.

برانكو در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی درباره‌ی دلیل دعوت از نیكبخت پرسیده بود گفت: پیش از دیدار با بحرین به بازیكنان برای صعود به جام جهانی تضمین داده بودم اما در همان جلسه هشدار دادم برای ورود به لیست 22 نفره‌ی تیم ملی باید تلاش زیادی انجام دهند. نیكبخت و سایر بازیكنان باید با حفظ فرم خود با دیگران رقابت كنند چرا كه برای جایگاه هیچ كس در تیم ملی تضمینی داده نشده است.

وی افزود: نیكبخت پیش از مصدومیت بازیكن ثابت و استاندارد ما بود. اما اگر او را دعوت می‌كنم نباید در جدیت و تلاش او تفاوتی ایجاد شود چرا كه جایگاه وی غیر قابل تغییر نخواهد بود و همه چیز به شخص خودش بستگی دارد.

خبرنگاری درباره‌ی احتمال دعوت از حامد كاویانپور از برانكو پرسید كه وی گفت: كاویانپور ملی‌پوش ماست اما متاسفانه او مصدوم شد و یك سال تمام در هیچ بازی‌ چه دوستانه و چه رسمی شركت نكرد و این چنین كادر فنی نتوانست فرم واقعی‌اش را بررسی كند. من به طور مرتب با سرمربی پرسپولیس در تماس هستم. او نظر بسیار مثبتی نسبت به كاویانپور داشت. اما او متاسفانه در سه ماه اخیر در هیچ یك از تمرینات پرسپولیس شركت نكرده است.

برانكو در پاسخ به سوال یك خبرنگار كه از وی پرسیده بود شرایط كاویانپور مانند نویدكیا است و شما چرا نویدكیا را به تیم ملی دعوت كرده‌اید گفت: به خوبی می‌دانید كه برای مطلع شدن از اوضاع لژیونرها به كشورهای مختلفی سفر می‌كنم ضمن آن كه با دوستان خود در آن كشورها نیز به طور مداوم در تماس هستم. نویدكیا مصدوم بود. اما پس از رفع مصدومیتش از دسامبر 2004 در تمرینات بوخوم حاضر شد ضمن آن كه در اردوی زمستانی بوخوم در دیدارهای دوستانه به میدان رفت و به طور مداوم در حال تمرین و رقابت بود و تا آنجا كه من اطلاع دارم در دو آزمایش لاكتیك خون بین سایر بازیكنان این تیم بهترین نتیجه را داده است و تفاوت او با كاویانپور این است كه او به طور مستمر در تمرینات شركت كرد اما كاویانپور در تمرینات سه ماه اخیر حضور نداشته است. ضمن آن كه شرایط تمرینات باشگاه‌های آلمانی با باشگاه‌های ایرانی قابل قیاس نیست.

وی درباره‌ی صحبت‌های اخیر پاشازاده كه گفته بود كادر فنی تنها در یك دیدار دوستانه به من اعتماد كند و من را به تیم ملی دعوت كند گفت: نسبت به پاشازاده آشنایی كامل دارم او بازیكن بسیار توانایی است و می‌دانم كه وی در تیم‌های بسیار خوبی بازی كرده اما اولویت را در دفاع به گل محمدی، رضایی، نصرتی و كاملی دادم همان طور كه در خط حمله دایی، هاشمیان، خطیبی، عنایتی و برهانی را به اولادی آینده‌دار اولویت دادم. هیچ تردیدی نیست كه بازیكنانی نظیر اولادی و پاشازاده، بزیك و ... برای دعوت به تیم ملی كاندیدا هستند.

خبرنگاری درباره‌ی دعوت از نصرتی و اشتباهات وی در دیدارهای پاس پرسید كه برانكو گفت: هر كس طرز تفكر خودش را دارد. نصرتی مطمئنا اشتباه می‌كند اما لطفا شما به من كسی را معرفی كنید كه در فوتبال هیچ گاه اشتباه نكرده باشد. نصرتی در پست حساسی بازی می‌كند كه اشتباهات كوچكش به آسانی دیده می‌شود. امادر تیم ملی او حداقل اشتباه را داشته و پاسخگوی انتظارات كادر فنی بوده است.

سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان در پاسخ به این سوال كه چه زمانی تعادل میان جناح چپ و راست تیم ملی ایجاد می‌شود گفت: ایده‌آل این بود كه تعادل صد در صد در این دو جناح وجود داشت این برای یك مربی بسیار ایده‌ال است كه دفاع، هافبك، بال و مهاجم چپ پا داشته باشد. اما متاسفانه این بازیكنان در فوتبال كشورمان وجود ندارد. در فولاد بداوی چپ پاست. امیر حسین صادقی كه از او زیاد در تركیب استقلال استفاده نمی‌شود با پای چپ بازی می‌كند. در پرسپولیس نیز عملا بازیكن چپ پا وجود ندارد. اما جای خوشبختی بسیار دارد كه ستار زارع می‌تواند در دو طرف بازی كند. نصرتی نیز این چنین است. سمت راست به این دلیل ثبات خود را به دست آورده كه ما ابزار لازم را در آن سمت داریم. كعبی به دلیل تحرك بیشترش سمت راست را فعال كرده و مهدوی‌كیا نیز از نیكبخت بهتر بازی می‌كند و این چنین امكان حمله از سمت راست تیم ملی بیشتر از سمت چپ است.

ایوانكوویچ درباره‌ی صعود یك پله‌ای تیم ملی كشورمان در آخرین رده‌بندی فیفا گفت: اگرچه خیلی‌ها به این پیشرفت نیشخند می‌زنند اما من این پیشرفت را به تمام فوتبال دوستان كشور تبریك می‌گویم. واقعیت این است كه بر اساس این رده‌بندی ایران بالاتر از فوتبال آلمان است. دو سال تمام است كه ما در میان بیست تیم جهان هستیم و طبیعتا برای پیشرفت در این رده‌بندی در دیدارهای آینده تمام تلاش خود را خواهیم كرد و همه چیز به استمرار نتایج خوب ما بستگی دارد.