تبیان، دستیار زندگی
نمی دانم شما به برنامه های رادیو گوش می دهید یانه؟ رادیو ایران هرروز ساعت نه و چهل و پنج دقیقه برنامه ای برای کوچولوها پخش می کند که جالب و شنیدنی است.اگر شما هم کودکی در خانه دارید،بهتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با ترنم ادیبی

ترنم ادیبی ،مجری کوچولوی برنامه سلام کوچولو

ترنم ادیبی

نمی دانم شما به برنامه های رادیو گوش می دهید یا نه؟ رادیو ایران هرروز ساعت نه و چهل و پنج دقیقه برنامه ای برای کوچولوها پخش می کند که جالب و شنیدنی است.اگر شما هم کودکی در خانه دارید،بهتر است در این ساعت او را پای رادیو بنشانید تا به این برنامه گوش کند و لذت ببرد.خانم عذرا وکیلی سالهاست که با کمک مجریان کوچولو،این برنامه را تهیه می کند.امروز می خواهم شما را با یکی از این مجریان کوچولو آشنا کنم. مصاحبه ی او را بخوانید تا با این کودک با استعداد و دوست داشتنی بیشتر آشنا شوید.

*لطفا خودتان را معرفی كنید.

به نام خدا. من ترنم ادیبی هستم روز چهارشنبه دوازدهم مرداد سال 1379 در شهر تهران به دنیا آمدم.

من تنها فرزند خانواده هستم. دركلاس سوم ابتدایی دبستان دولتی شهدا هویزه منطقه 2 تهران درس می‌خوانم و گوینده برنامه سلام كوچولو رادیو هستم.

*از چه سالی و با چه كسانی كار در رادیو را شروع كردی؟

از پنج‌ سال پیش برای اولین بار وارد رادیو شدم برنامه سلام كوچولو به تهیه‌كنندگی و اجرای خانم عذرا وكیلی و افراد مختلفی كه خیلی از آنها رفتند و افراد جدیدی وارد شدند.

*الان عوامل برنامه سلام كوچولو چه كسانی هستند و این برنامه چه ساعتی و از كدام شبكه رادیو پخش می‌شود؟

به جز من، آقایان علیرضا آقابابایی (آهنگساز برنامه)‌، رامین جواد‌پور، علی ‌پنجه‌ای و علی‌ اسدی هستند كه در این برنامه در كنار خانم وكیلی كار می‌كنیم. برنامه سلام كوچولو هر روز به غیر از پنجشنبه و جمعه از ساعت یك‌ربع‌ به یازده تا یازده از رادیو ایران پخش می‌شود.

*چطور شد كه برای اولین بار با برنامه سلام كوچولو همكاری كردی؟می‌توانی برایمان تعریف كنی؟

بله خرداد سال هشتاد و دو در نمایشگاه بین‌المللی محیط‌ زیست با خانمی آشنا شدیم به نام خانم حوریه صداقتی كه از گویندگان مهربان و توانای رادیو هستند. ایشان در آنجا برای بچه‌ها برنامه‌های آموزشی در زمینه محیط‌‌زیست اجرا می‌كردند و من هم یكی از شركت‌كنندگان آن برنامه بودم. گاهی وقت‌ها برای این‌‌‌كه بچه‌ها خسته‌ نشوند از ما می‌پرسیدند كی‌ بلده شعر بخونه و هر بار من از همه زودتر دستم را بالا می‌بردم و شعر آهویی دارم خوشگله فرار كرده ز دستم را می‌خواندم خانم صداقتی از این‌كه من این‌قدر راحت ارتباط برقرار كردم و قشنگ شعر خواندم خوشش آمد. این نمایشگاه چند روز برگزار شد و چون پدرم هم از طرف شركت‌شان در آنجا بودند. من هم هر روز با اصرار با مادرم به نمایشگاه می‌رفتم و هر بار هم كلاس آموزشی خانم صداقتی و هر بار شعر آهویی دارم خوشگله و...

تا این‌كه روز آخر خانم صداقتی گفتند من بین این همه بچه، دختر شما را انتخاب و به خانم وكیلی تهیه‌كننده برنامه سلام كوچولو رادیو معرفی كردم، شماره‌ای را داد و گفت با این شماره تماس بگیرید و برای تست صدای ترنم وقت بگیرید. یادم می‌آید مادرم گفت: من از بچگی آرزوی رفتن به برنامه سلام كوچولو و دیدن خانم وكیلی را داشتم و حالا تو آرزوی منو برآورده كردی.

روز یكشنبه 24 تیر ما در استودیو سلام كوچولو رادیو بودیم خانم وكیلی از صدای من خوشش آمد و من ماندگار شدم تا امروز.

*اولین بار كه پشت میكروفن نشستی چه احساسی داشتی؟

بار اول كه پشت میز نشستم چون خیلی كوچولو بودم صدایم به میكروفن نمی‌رسید برای همین خانم وكیلی من را روی پای خودش نشاند من نمی‌دانستم میكروفن چیه فقط خانم صدابردار به من گفت به این (منظور میكروفن)‌ نگاه كن و حرف بزن. اما من تمام حواسم به چراغ سبز و قرمز مربوط به ضبط استودیو بود. فهمیده بودم كه اگر چراغ قرمز شد باید حرف بزنیم اگر سبز شد دیگر صدا ضبط نمی‌شود برای همین تا چراغ قرمز می‌شد و خانم صدابردار به خانم وكیلی اشاره می‌كرد كه صحبت كنند من می‌‌گفتم: خانم وكیلی چراغ قرمز شد و خانم وكیلی می‌گفت: هیس اینها را نباید بگی و باز تا چراغ سبز می‌شد من می‌گفتم: خانم وكیلی چراغ سبز شد.

*غیر از گویندگی در رادیو به كدام هنر علاقه‌مند هستی؟

شاید باور نكنید اما من همه كارهای هنری را دوست دارم اما فرصت یادگیری همه را ندارم ولی بیشتر از همه موسیقی، نقاشی، خطاطی و شعر را زیاد دوست دارم.

*در هفته چند ساعت كتاب مطالعه می‌كنی و بیشتر چه كتاب‌هایی می‌خوانی؟

من علاقه زیادی به مطالعه كتاب دارم. شب‌ها اگر كارهایم را زود انجام دهم و درس‌‌هایم تمام شده باشد كتاب‌های قصه و شعر می‌خوانم بعضی وقت‌ها با مادرم بعضی از شعرهای شاهنامه را می‌خوانیم و مادرم برایم معنی می‌كند. در كنار این كتاب‌ها من كتاب‌های زبان انگلیسی را هم مطالعه می‌كنم چون استاد زبان انگلیسی‌ام خانم مرادی خیلی مرا به زبان علاقه‌مند كرد و من از ایشان هم متشكرم.

*شیرین‌ترین خاطره هنگام گویندگی‌ات را تعریف كن.

از برنامه سلام كوچولو و كار با خانم وكیلی و دوستانم خاطرات زیادی دارم كه شیرین‌ترین آنها مربوط به اوایل كارم می‌شود و یك خاطره نیست چند تا خاطره بامزه برایتان تعریف می‌كنم.

در برنامه اول خانم وكیلی ماه‌های تابستان را از من پرسید و من بلد نبودم خودشان به من یاد دادند و گفتند بگو تیر مرداد شهریور و من بعد از چند بار گفتن بالاخره یاد گرفتم و درست گفتم بعد خانم وكیلی از من پرسیدند ترنم در مورد دوقلوها چی می‌دانی و من كه هنوز در فكر سوال قبلی بودم گفتم تیر مرداد شهریور و همه به حرف من خندیدند.

در یك برنامه دیگر خانم وكیلی پرسیدند ترنم توی فصل تابستان بهتره كدام ورزش را انجام دهیم؟ والیبال، شنا یا اسكی و من جدی گفتم: اسكی چون من برف‌رو بیشتر دوست دارم.

در برنامه‌ای قرار بود یك پیام بهداشتی در مورد دهان و دندان و مسواك به بچه‌ها بدهم و من گفتم بچه‌ها باید حتما از دندان‌های خودمان استفاده كنیم و نباید دندان‌هایمان را با هم عوض كنیم.

یادم رفت بگویم خاطرات من در رادیو و جاهای دیگر را مادرم در دفترچه‌ای یادداشت می‌كرد تا هرگز فراموش نشود.

حرف آخر

دلم می‌خواهد اگر اجازه دهید از كسانی كه برایم زحمت كشیدند و من مدیون آنها هستم تشكر و قدردانی كنم.

از پدرم كه از صبح زود تا شب كار می‌كند تا من و مادرم راحت زندگی كنیم و آرامش داشته باشیم و اجازه می‌دهد تا من در كلاس‌های مورد علاقه‌ام شركت كنم تشكر می‌كنم.

از مادرم كه همه جا همراه من است و هیچ وقت خسته نمی‌شود و برای تمام كارهایم مرا تشویق می‌كند.

از خانم عذرا وكیلی كه هر چه در رادیو یاد گرفتم از اوست و اگر الان با شما صحبت می‌كنم به خاطر محبت‌های اوست.

تهیه کننده مهری طهماسبی دهکردی 

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

پرده‏ی نقره‏ای(مصاحبه)

مصاحبه با مجریان کودک فوق برنامه

مصاحبه با بازیگر خردسال:نیکی نصیریان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.