تبیان، دستیار زندگی
اگر کره زمین دارد گرم می‌شود، چرا هنوز زمستان‌ها با آب و هوای بسیار سرد در برخی از مناطق روبرو هستیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا کره زمین واقعا دارد گرم می‌شود؟

آیا کره زمین واقعاً دارد گرم می شود؟
آیا کره زمین واقعاً دارد گرم می شود؟

اگر کره زمین دارد گرم می‌شود، چرا هنوز زمستان‌ها با آب و هوای بسیار سرد در برخی از مناطق روبرو هستیم؟

این حقیقت که سیاره ما دارد گرم می‌شود، به معنای آن نیست که دیگر زمستانی در کار نخواهد بود. در واقع دقیقا به علت پدیده "گرمایش جهانی" ممکن است برف‌های سنگینی هم ببارد. باور نمی‌کنید؟

اجماع دانشمندان بر این است که میانگین دمای کره زمین در صد سال گذشته بیش از نیم درجه سانتی‌گراد بالا رفته است. با ادامه این روند گرم‌شدن وضعیت آب و هوایی شدت بیشتری پیدا می‌کند و بسیاری مناطق بارش‌های سنگین‌‌تری را به صورت باران و برف متحمل خواهند شد.

هنگامی که دمای اقیانوس‌ها بالا می‌رود، آب بیشتری به صورت بخار وارد جو می‌شود. هنگامی که این توده هوای مرطوب از فراز اقیانوس‌ها به سوی خشکی‌ها حرکت می‌کند، توفان‌های شدیدتری رخ می‌دهد.

این به هم خوردن الگوهای طبیعی آب و هوا همچنین به معنای آن است که در حالیکه برخی از نقاط جهان دچار سیلاب و توفان‌های برف شدیدتر می‌شوند، نقاط دیگر از سهم همیشگی باران و برف خود محروم می‌شوند و در آنها خشکسالی رخ می‌دهد.

به عبارت دیگر ممکن است برخی از جنگل‌ها به بیابان بدل شوند.

منبع: همشهری

کره زمین با چه سرعتی می‌چرخد؟

آیا کره زمین واقعاً دارد گرم می شود؟
آیا کره زمین واقعاً دارد گرم می شود؟

همه ما به عنوان مسافران بر روی کره زمین با سرعتی بیش 100 هزار کیلومتر در ساعت به دور خورشید می‌چرخیم.

و به این دورنمای سرگیجه‌‌آور این حقیقت را هم اضافه کنید که ما مسافران زمین با سرعتی بیش از 1600 کیلومتر در ساعت (در خط استوا) به دور خودمان هم می چرخیم این چرخش باعث برآمده شدن کره زمین به بیرون در استوا می‌شود).

البته این سرعت‌ها نسبی هستند (به ترتیب نسبت به خورشید و نسبت به محور قطبی کره زمین).

دلیل این که ما این سرعت سرگیجه‌آور را حس نمی‌کنیم، همان دلیلی است که باعث می‌شود هنگامی هواپیمایی که ما درون آن نشسته‌ایم با سرعت ثابتی حرکت می‌کند، ما متوجه سرعت آن نشویم.

سرعت تنها در ارجاع به یک جسم دیگری که با سرعت متفاوتی حرکت می‌کند قابل اندازه‌گیری است، و هنگامی که در یک چارچوب ارجاع ثابت قرار داریم، نمی‌توانیم سرعتی را حس کنیم.

بنابراین تعجب نکنید که به شما بگوییم کل منظومه شمسی با سرعت تقریبا باورنکردنی بیش از 900000 کیلومتر در ساعت به دور مرکز کهکشان ما می‌چرخد و خود کهکشان ما نیز نسبت به سایر کهکشان‌های موجود در جهان در حال حرکت است.

و بالاخره اینکه کل جهان نیز در حال حرکت است.

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

***********************************

مطالب مرتبط

بادهای خورشیدی

طلوع و غروب خورشید

وقتی ستارگان می میرند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.