تبیان، دستیار زندگی
شروع گیاهخواری با تاریخ پیدایش انسان در روی زمین آغاز شده است . انسان های اولیه در جنگل های گرمسیری زندگی می کردند و خوراك آنها میوه درختان بود. اما به واسطه پیش آمدهای ناگهانی مانند زمین لرزه ، سیل و غیره به نواحی دیگری كوچ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مورد رژیم گیاهخواری چه می دانید ؟

شروع گیاهخواری با تاریخ پیدایش انسان در روی زمین آغاز شده است . انسان های اولیه در جنگل های گرمسیری زندگی می کردند و خوراك آنها میوه درختان بود. اما به واسطه پیش آمدهای ناگهانی مانند زمین لرزه ، سیل و غیره به نواحی دیگری كوچ کردند و به تناسب تغییرات آب و هوایی و كمیاب شدن میوه ها و به علت گرسنگی مجبور شدند از گوشت جانورانی را كه برای دفاع از خود می كشتند بخورند و پس از كشف آتش این عادت را حفظ نمودند. بودا ، زرتشت ، فیثاغورث ، سقراط ، افلاطون ، مولانا و عطار نیشابوری از جمله افرادی هستند كه گیاهخوار بوده و به شاگردان و پیروان خود این شیوه را توصیه نموده اند.


گیاهخواری چیست؟

در مقابل اصطلاح رژیم همه چیزخواری یا OMNIVOROUS DIET كه شامل تمام منابع حیوانی و گیاهی می باشد ، رژیم گیاهخواری یا VEGETARIAN DIET وجود دارد یعنی محدود كردن رژیم غذایی به غذاهای گیاهی و پرهیز از مصرف انواع گوشت ها و محصولات حیوانی.


انواع رژیم گیاهخواری :

رژیم گیاهخواری انواع گوناگونی دارد که ما آنها را برای شما بیان می کنیم. در بعضی از گروه های گیاهخوار علاوه بر غذاهای گیاهی، از مواد غذایی دیگر با منشا حیوانی نیز استفاده می شود.

LACTO - VEGETARIAN : علاوه بر غذاهای گیاهی ، از فرآورده های لبنی به جز بستنی نیز استفاده می کنند.

OVO- VEGETARIAN: علاوه بر غذاهای گیاهی ، از تخم مرغ نیز استفاده می کنند.

LACTO-OVO- VEGETARIAN : این گروه علاوه بر غذاهای گیاهی، از شیر و تخم مرغ در برنامه غذایی خود استفاده می كنند كه متداول ترین و راحت ترین نوع گیاهخواری است.

SEMI- VEGETARIAN : به نام رژیم نیمه گیاهخواری است. این گروه فقط گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف می كنند، ولی محصولات لبنی ، تخم مرغ ، مرغ و ماهی را مصرف می كنند. این نوع رژیم ممكن است به دلایل مذهبی و سنتی ، الگوهای فرهنگی و یا جهت حفظ سلامتی اتخاذ شود.

VEGAN : تحت عنوان گیاهخواری تام می باشد كه هیچ نوع گوشت و محصولات حیوانی را مصرف نمی کنند. رژیم این افراد شامل سبزیجات ، غلات، حبوبات ، انواع مغزها، دانه ها و میوه ها می باشد. این گروه حتی از محصولات چرمی ، پشمی ، ابریشمی یا هرگونه محصول بدست آمده از حیوانات نیز استفاده نمی كنند.

PESCO- VEGETARIAN: این گروه از فرآورده های لبنی ، تخم مرغ و ماهی تغذیه می كنند، اما از انواع دیگر گوشت پرهیز می كنند.

FRUITARIAN : این گروه فقط از میوه های خام یا خشك شده ، انواع مغزها، عسل و روغن زیتون استفاده می كنند و غذاهای پخته را به میزان حداقل مصرف می کنند.


فواید رژیم گیاهخواری:

رژیم گیاهخواری دارای انرژی كمی است و كمتر از 30 درصد كالری آن توسط چربی ها تأمین می شود . بیشتر چربی های مصرفی در این رژیم ، اسیدهای چرب غیر اشباع می باشد که حدود 60 درصد آن اسید لینولئیک است. همچنین دارای مقدار زیادی كربوهیدرات های پیچیده و فیبر است. بنابراین برای کاهش وزن و درمان بسیاری از بیماری ها موثر و مفید است .
با توجه به این توضیحات ، رژیم گیاه خواری دارای مزایای زیر می باشد:

- كمك به كاهش وزن

- كاهش خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق

- كاهش سكته مغزی

- كاهش ابتلا به سنگ كیسه صفرا

- كاهش ابتلا به سرطان روده، ریه و سینه

- كاهش ابتلا به دیابت نوع 2

- كاهش ابتلا به فشار خون و آرتریت روماتوئید

- کمک به درمان یبوست


معایب رژیم گیاهخواری :

1ـ ویتامین های B2  , B6  , B12 ، اسید فولیك و عناصری مثل روی و آهن در منابع حیوانی بیشتر و قابل جذب تر هستند.

2ـ وجود مهار كننده های جذب درمنابع گیاهی مثل " فیتات " ( در غلات سبوس دار، انواع  مغزها و دانه ها )، اگزالات ( در اسفناج ، ریواس، جعفری ، بادام زمینی و انواع  مغزها   ) و سیترات ( در مركبات ) باعث كاهش جذب مواد مغذی می شوند.

3ـ كمبود اسید های آمینه ضروری در غذاهای گیاهی

4ـ مصرف زیاد ویتامین C ( در اثر مصرف زیاد میوه و سبزی ) باعث می شود كه مازاد ویتامین C به اسید اگزالیك تبدیل شود و خطر ابتلا به سنگ های اگزالاته در گیاهخواران افزایش یابد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.