تبیان، دستیار زندگی
از دیرباز، شوق و آرزومندی برای رسیدن به نزدیكان ، مضمون نوشته های نویسندگان و شعرا بوده است. اكثر ما به زادگاهمان یا محلی كه آن را خانه می نامیم به شدت وابسته ایم و هرگاه نتوانیم برای كسب آرامش و امنیت درخانه خود حضور ی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شما هم دلتان برای خانه تنگ شده است ؟


از دیرباز، شوق و آرزومندی برای رسیدن به نزدیكان ، مضمون نوشته های نویسندگان و شعرا بوده است. اكثر ما به زادگاهمان یا محلی كه آن را خانه می نامیم به شدت وابسته ایم و هرگاه نتوانیم برای كسب آرامش و امنیت درخانه خود حضور یابیم ، بسیار آزرده می شویم.

وقتی شما خانه را به قصد حضور در دانشگاه ترك می كنید، چه بسا درجاتی از دلتنگی برای خانه را حس كرده باشید. برخی دانشجویان چنان غرق در هیجانات، دوستان و فعالیت های جدید می شوند كه كاملاً زندگی پیشین خود را از یاد می برند. بعضی دانشجویان فقط در همان چند دقیقه اول هیجان زده هستند و سپس  برای همه ی آن چیزهایی كه برایشان آشنا و صمیمی بود دلتنگ می شوند و در آرزوی دیدار خانواده و دوستانشان به سر می برند. عده ای دیگر، از همان ابتدای ورود به محیط ناآشنای دانشگاه و شهر در وحشتند. آنها برای مدتی، از چند روز تا یك نیمسال تحصیلی، غمگین اند و تا حدودی احساس تنهایی می كنند. این مشكل برای دانشجوی خارجی یا غیر بومی دشوارتر است؛ دسته اخیر دانشجویان برخلاف دانشجویان بومی از عوامل حمایتی محرومند: عواملی نظیر دوستان همشهری كه با یك زبان و گویش و علاقه مندی مشترك با یكدیگر سخن بگویند. ما به هر محیط جدیدی پا بگذاریم و مجبور شویم نیازهایمان را به نحوی متفاوت از قبل و با افرادی دیگر تأمین كنیم، دچار دلتنگی می شویم. هر یك از ما برای تغییر و آموختن روش های مختلف كنار آمدن با محیط های جدید، آستانه تحمل خاصی داریم. "غم غربت" یا "دلتنگی برای خانه" اصطلاحی كلی است كه اندوه، غم ، ترس از تغییر، نومیدی یا احساس تنهایی را در بر می گیرد. گاهی اگر دانشجو نتواند نیازهای دوست داشتن و تعلق خود را با افراد جدید تأمین كند، چه بسا دچار افسردگی جدی شود. در چنین شرایطی، دانشجوی تازه وارد ( یا دانشجویی كه دلتنگ خانه است) به دنبال شخصی می گردد تا از دغدغه ها و نگرانی هایش سخن بگوید.

دلتنگی برای خانه شفای عاجلی ندارد، ولی هرگاه به شدت غمگین شدید، با كسی حرف بزنید، حتماً حالتان بهتر می شود. اغلب اوقات، مشاوران می توانند معنای تازه ای از زندگی را به ما نشان دهند، آنها ما را به حل  مشكلات و درك محیط جدید ترغیب می كنند. دلتنگی برای خانه، اغلب نشانه ی این است كه ما از مواجهه با آینده  می ترسیم یا در كنار آمدن با آن تردید داریم. حرف زدن با دوستان جدید، درگیرشدن در برخی فعالیت های تازه ( تا زمان مأنوس شدن با آنها) یا حرف زدن با مشاور یا استاد مورد علاقه تان راهی است برای تخفیف ناگوارترین حزن ها.

راهنمایی هایی برای غلبه بر دلتنگی برای خانه

1- بپذیرید كه به آن دچارید.( بخش اعظم خاطرات شما و آنچه می توانید بدان تكیه كنید، در خانه قبلی تان است). دلتنگی برای خانه پاسخی طبیعی به این احساس فقدان است.

2- با خواهر و برادر بزرگتان یا دوستی كه او هم از خانه دور است، در این باره صحبت كنید. قدرت زیادی لازم است تا كسی بپذیرد حقیقتی او را آزار می دهد كه باید با آن مواجه شود.

3- چند وسیله آشنا و مأنوس را از خانه تان به محل جدید بیاورید.چیزهایی مانند عكس ، گیاه ، و ... . این چیزها حس تداوم به فرد می دهند و شوك حاصل از محیط جدید را نزد وی تسهیل می كنند.

4- با محیط جدید خود آشنا شوید. در اطراف قدم بزنید. اگر بدانید ساختمان ها، كلاس ها و خدمات در كجا مستقرند، بهتر می توانید بر خود مسلط شوید.

5- از دیگران بخواهید شما را در كشف محیط تازه همراهی كنند. دوستیابی، قدمی بزرگ در تخفیف دلتنگی برای خانه است.

6- با اعضای خانواده تان در تماس باشید، اما تلفن های خود را محدود كنید. برایشان درباره فعالیت ها و تجربه های جدیدتان نامه بنویسید. آنها را متوجه سازید كه شما هم مایلید از حال و روزگار آنها مطلع باشید.

7- قراری را برای رفتن به خانه تنظیم و مقدمات آن را فراهم كنید. این روش از احتمال بازگشت ناگهانی شما به خانه می كاهد و فكر شما را روی هدف های محل اقامت جدیدتان متمركز می كند.

8- آرزوها و انتظارات ( توقعات) خود را بررسی كنید. همه ما دوست داریم مشهور، خوش لباس ، خوب صورت و نیك سیرت  باشیم. خوب، اگر این گونه نیستید  با تنظیم یك هدف كمال گرایانه ، خود را به دردسر نیندازید. اهداف روشن و واقع گرایانه ای برای خود تنظیم كنید.

9- در پی فرصت های جدید  باشید. همان اندازه كه دیدن مردم، كلاس ها، ساختمان ها و دیگر موارد محیط جدید وحشت انگیز به نظر می رسند، در عین حال فرصت آشنایی با مردمی را پیش می آورند كه بین شما و آنها زمینه علایق مشتركی وجود دارد. در كلاس هایی كه برای شما جالبند، ثبت نام كنید و به فعالیت های مورد علاقه تان سرگرم شوید، یا فعالیت تازه ای را امتحان كنید.

10- كاری كنید. منتظر نشوید تا دلتنگی برای خانه خود به خود برطرف شود. مشكلات مدفون شده اغلب بعدها در چهره مشكلاتی مانند سردرد، خستگی، بیماری، یا كمبود انگیزه رخ می نمایاند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.