تبیان، دستیار زندگی
در ایران به اندازه کشورهای اروپایی خام‌خوار نداریم؛ مثلا در اروپا گروهی هستند که حتی گوشت اسب را به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاهخواری برای چه افرادی؟

گیاه خواری

در ایران به اندازه کشورهای اروپایی خام‌خوار نداریم؛ مثلا در اروپا گروهی هستند که حتی گوشت اسب را به شکل خام مصرف می‌ کنند در حالی که در ایران عادت به خوردن گوشت خام اصلا دیده نمی‌ شود. به عبارتی می ‌توان گفت خام‌خوارها در ایران فقط گیاه‌خوار هستند...

در کل، مواد غذایی وقتی خام مصرف می ‌شوند اعم از اینکه نشاسته‌ای باشند یا پروتئینی؛ هضم‌شان کامل انجام نمی ‌شود و وقتی حرارت می ‌بینند بهتر، کامل‌تر، راحت‌تر و حتی سریع‌تر هضم خواهند شد. به ‌علاوه، افراد گیاه‌خوار به دو دسته تقسیم می شوند. گروهی شیر و تخم‌مرغ را می‌ خورند و گروهی دیگر هیچ نوع موادغذایی حیوانی نمی‌ خورند. دسته اول کمتر در معرض سوءتغذیه قرار می‌ گیرند چون قسمت اعظم نیازهای‌شان با خوردن شیر و تخم‌مرغ کنار غذاهای گیاهی تامین می ‌شود اما در گیاه‌خوارهای مطلق بدن فرد دچار کمبود ویتامین B12 می‌ شود و در درازمدت ضایعات عصبی پیدا می ‌کنند و کم‌خون می‌ شوند. در ضمن خام‌خوارها اعتقاد دارند ویتامین بیشتری به بدن‌شان می ‌رسانند؛ چون وقتی میوه و سبزی‌های به شکل خام مصرف می‌ شود، ویتامین C درون آن حفظ می‌ شود، ویتامین های  گروه B نیز تخریب نمی ‌شود ولی کاروتن‌هایی که تبدیل به ویتامین A می ‌شوند وقتی از منابع غذایی خام دریافت شوند، ضریب تبدیل‌شان 1به 3 است ولی وقتی به شکل پخته و با چربی خورده می‌ شوند ضریب تبدیل‌شان سه برابر می‌ شود.

کودکانی که در حال رشد هستند نباید رژیم گیاه‌خواری بگیرند چون موجب مختل  شدن رشد آنها می‌ شود.
میوه و سبزی

بنابراین همیشه خام‌خواری دلیل بر جذب ویتامین بیشتر نیست. عناصر معدنی هم در صورتی که ماده‌غذایی به شکل خام مصرف شود تاثیر چندانی نمی ‌گذارند. البته چون در مواد غذایی خام ویتامین C تخریب نمی ‌شود خود ویتامین C جذب عناصر معدنی مثل روی و آهن و کلسیم را بهتر می‌ کند. نکته آخر اینکه کودکانی که در حال رشد هستند نباید رژیم گیاه‌خواری بگیرند چون موجب مختل شدن رشد آنها می‌ شود. زنان باردار و شیرده نیز نباید این نوع رژیم را انتخاب کنند. در ضمن افراد همه‌چیزخوار بهتر است ناگهان گیاه‌خوار و خام‌خوار نشده و در صورت تمایل این تغییر را به تدریج اعمال کنند.

دکتر سیدعلی کشاورز متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

گیاهخواری، استخوان ها را ضعیف می کند

جبران کمبودهای رژیم گیاهخواری

آیا گیاه خواری خوب است؟

چرا برخی افراد رژیم گیاهخواری را برمی گزینند؟

در مورد رژیم گیاهخواری چه می دانید ؟

تغذیه خانم های باردار گیاهخوار

چرا مصرف گوشت برای کودکان و...

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.