تبیان، دستیار زندگی
اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که دوست دارند برای آینده خود شغل خبرنگاری را انتخاب کنند شک نداشته باشید که باید در مورد این انتخاب خود کمی بیشتر فکر کرده و زوایای این شغل را همه جانبه بررسی کنید؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوست دارید خبرنگار شوید؟!

برای آنهایی که می خواهند خبرنگار شوند؛

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که دوست دارند برای آینده خود شغل خبرنگاری را انتخاب کنند شک نداشته

امانت داری و صداقت

باشید که باید در مورد این انتخاب خود کمی بیشتر فکر کرده و زوایای این شغل را همه جانبه بررسی کنید؛ اگر اینگونه نباشد تنها با توجه به ظاهر این شغل و فارغ از سختی ها و مشکلات آن روزی را در ذهن می پرورانید که در قامت یک خبرنگار با رئیس جمهور، بازیگر مشهور و یا یک اسطوره فوتبال گفت وگو می کنید.

خبرنگاری شغلی است به ظاهر لذت بخش و شیرین. اما در باطن انبوهی از رنج ها و مشکلات طاقت فرسا را به همراه دارد که سختی کار خبرنگاری را دو چندان می کند.خبرنگار حتی خانواده اش را هم فراموش می کند همچنان که می گویند: شغل خبرنگاری از برون دل می برد و از درون دل می ترکاند.بسیار اتفاق افتاده است که خبرنگاران انجام وظیفه خویش که همانا خبررسانی فوری و به موقع است را بر اعضای خانواده و حتی کسب منفعت های اقتصادی ترجیح داده اند.

امانت داری و صداقت در نوشتار و نیز رعایت ملاحظات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی از خصوصیات بارز و قطعی کار خبرنگاری است که اگر این خصوصیات نباشد خطای خبرنگار به سرعت برملا می شود. همچنان که در بسیاری از اوقات خبرنگاران به انواع اتهام های دورغین نیز متهم می شوند.

خبرنگاری شغلی است که مانند زنجیر بر اعضاء و جوارح انسان می پیچد تا اینکه به زایش محصولی درآید که موثر برای جامعه، کشور و مردم باشد.

خبرنگاری به جسارت و اراده مستحکم برای پیگیری سوژه های خبری، گزارشی و جدال با اصحاب فکر نیاز دارد که اگر

امانت داری و صداقت

نباشد کسی را توانای ماندن درون این شغل نیست. تحولات اجتماعی در یک جامعه به فعالیت خبرنگاران وابسته است و این خبرنگاران هستند که می توانند سطح باور و اندیشه و استعداد افراد جامعه را با کسب نظریه های علمی و انتقال آنها رشد و توسعه داده و سطح علم و دانش و فرهنگ یک جامعه را بالا ببرند و هر لحظه فکر تو به جامعه ترزیق نمایند.

اگر می خواهید خبرنگار شوید مطمئن باشید که انتخاب شرافت مندانه ای کرده اید ولی این نکته را هم در نظر داشته باشید که این انتخاب شما سختی های زیادی را به همراه خواهد داشت و شما باید آماده مواجهه با مشکلات و مشقات زیادی باشید. کسی که شغل مقدس خبرنگاری را انتخاب می کند باید فردی سراپا عشق و استعداد باشد و به کار خویش برای کاوشگری فراوان علاقه وافر داشته باشد و از بی باکی و استقامتی در خود برخوردار باشد تا بتواند رنج ها و سختی های خبرنگاری را تحمل نماید.

پژوهش های علمی نشان می دهد که خبرنگاران در طول دوران خدمت به انواع بیماری ها از جمله افسردگی، کسالت و خواب آلودگی، مشکلات گوارشی، عصبی و روانی، اختلالات شدید جسمی، قلبی و تنفسی، ضعف بینایی، شتاب زدگی، پرخاشگری، گردن درد و دست درد، بی حسی انگشتان و فراموشی دچار می شوند. بسیاری از پزشکان معتقدند روزنامه نگاری یکی از 10 شغل پرخطر دنیا به شمار می آید که به دلیل شمار فراوان استرس ها و به خاطر دنبال کردن اخبار روزانه، افراد را در معرض سکته های قلبی، مغزی و زخم معده قرار می دهد.

اما با همه سختی ها، شغل خبرنگاری مزایایی دارد که این روزها کمیاب هستند، واژه خبرنگاری همواره همراه با واژه هایی بکار برده می شود که در دنیای امروز بسیار غنیمت است.

مترادف کار خبرنگاری، استقلال، آزادی، عمران، آبادانی، اصلاح و پیشرفت و تغییر و دگرگونی اجتماعی، امانت داری و ترویج فکر و فرهنگ و انتقال اندیشه، تولید و سازندگی و ... است.

شاید همین همراهی خبرنگاری با چنین واژه های ارزشمندی باعث می شود تا بسیاری از خبرنگاران مشکلات شغل

دوست دارید خبرنگار شوید؟!

خود را فراموش کرده و چنان با اشتیاق به این کار سخت بپردازند که گویا همه چیز همانگونه است که می خواهند و همین ظاهر رضایتمند خبرنگاران بسیاری از نوجوانان را علاقه مند می کند تا برای آینده خود روی این شغل فکر کنند.

گفته می شود افکار عمومی در جامعه تحت تاثیر کار خبرنگاران است، حال که آنها می توانند نگاه بسیاری از افراد جامعه در موضوعات مختلف را شکل بدهند پس با رفتار رضایتمندانه از شغل خود و ذکر مدام خوبی ها و مزیت های آن میتوانند بسیاری از نوجوانان را به خبرنگاری علاقه مند کنند (کما اینکه توانسته اند).

سالهاست که گفته میشود خبرنگاری شغل سخت و طاقت فرسایی است و باید آن را در ردیف مشاغل سخت قرار داد، همانطور که در بسیاری از کشورها اینگونه است.

سختی کار خبرنگاری به حدی است که برخی آن را بعد از کار معدن، دومین شغل سخت در میان سایر مشاغل قرار می دهند.

همین سختی ها باعث شد تا از چند سال پیش موضوع قرار گرفتن خبرنگاری در لیست مشاغل سخت، صاحبان این شغل از مزایای مشاغل سخت بهره مند شوند و با پی گیریهای زیاد خبرنگاران و نمایندگان آنها حالا خبرنگاری در گروه مشاغل سخت قرار دارد یعنی براساس قانون تامین اجتماعی خبرنگاری جرو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شده و براساس ماده 76 قانون تامین اجتماعی، کسانی که 20 سال متوالی با 25سال متناوب در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت کرده و حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، میتوانند بدون شرط سنی از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

اما نبود امنیت در کار خبرنگاری تنها به حوزه اقتصاد ختم نمی شود چرا که در این چند سال اخیر ثابت شده خبرنگاران از امنیت جانی چندانی هم برخوردار نیستند.

شهید محمود صارمی

حضور در متن جنگهای میان کشورها، تهدید شدن از جانب افرادی که منافعشان با کار خبرنگاران در تضاد است و... باعث شده تا میزان امنیت جانی خبرنگاران کاهش پیدا کند کافی است بررسی کنید چه تعداد خبرنگار در جنگ آمریکا و عراق، درگیریهای افغانستان و پاکستان، جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی و حوادث تروریستی کشته شده اند.

همین مناسب روز خبرنگار در کشور ما (17 مرداد) هم مقارن با روزی است که شهید محمود صارمی ؛ خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان توسط گروه طالبان به شهادت رسید. سقوط هواپیمای C130- و شهادت تعداد قابل توجهی از خبرنگاران در این سانحه هم بر کمتر شدن امنیت جانی در شغل خبرنگاری اضافه کرد.

آنچه گفته شد نه برای دلسرد کردن آنهایی که شغل خبرنگاری را برای آینده خود انتخاب کرده اند که برای آشنایی بیشتر و بهتر با چند و چون این شغل است تا علاقه مندان به این شغل با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنند.

حالا یک سوال: باز هم می خواهید خبرنگار شوید؟

سید محمد طباطبائی

دوست نوجوانان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

**************************************

مطالب مرتبط

دوست داری مجری بشی؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.