تبیان، دستیار زندگی
مواد غذایی رنگی موادی دارند که مانع ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی و سرطان می ‌شوند و به حالت تعادل روحی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهای رنگی بخورید البته از نوع طبیعی!

غذای رنگی

مواد غذایی رنگی موادی دارند که مانع ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی و سرطان می ‌شوند و به حالت تعادل روحی، حافظه و قدرت تفکر نیز کمک می ‌کنند.

آقای استیون پرت که یکی از محققان مواد غذایی و یکی از پزشکان بیمارستان کالیفرنیا است می‌ گوید: "بسیاری از بیماران با رعایت یک رژیم غذایی ساده پیشرفت خوبی در جریان درمان از خود نشان دادند." او می ‌گوید: "مهم نیست که شما قصد دارید از ابتلا به بیماری ‌های قلبی، ضعف عضلانی یا سرطان پیشگیری کنید زیرا تمام بدن یک سیستم واحد است و سلامت قلب به اندازه سلامت چشم یا پوست اهمیت دارد، پس با رعایت رژیم غذایی سالم و مفید به سلامت کل بدن کمک می‌ کنید و نیاز ندارید برای سلامت هر عضوی یک رژیم غذایی خاص داشته باشید."

و اما این موادغذایی عبارت ‌اند از:

انواع لوبیا، زغال اخته، گل کلم ،جو، پرتقال، کدو تنبل، سویا، اسفناج، چای سبز یا سیاه، گوجه فرنگی، گردو و ماست، ماهی آزاد و بوقلمون.

به عقیده این متخصص مواد غذایی، وقتی شما این مواد را به رژیم غذایی خود بیفزایید، بسیاری از تغییراتی که در بدن ایجاد شده و به بیماری‌ هایی مانند دیابت، فشار خون بالا ، آلزایمر و برخی سرطان ‌ها منجر می ‌شوند، متوقف شده و شما از بدنی سالم برخوردار خواهید بود.

نکته جالب دیگر این است که در هر نقطه از جهان که زندگی کنید، می ‌توانید آن ها را مصرف کنید و غذاهایی نیستند که مصرف آن ها برای افرادی در مناطق خاص دشوار باشد و اما حالا بپردازیم به دلیل مصرف این گونه مواد:

گردو

گردو، سرشار از چربی خوب

گردو یکی از بهترین مواد غذایی است حتی چرب ترین انواع آن حاوی روغن امگا 3 است که بسیار مفید است.

این روغن، در ماهی آزاد نیز یافت می‌ شود و ماهی آزاد برای سلامت قلب هم مورد توجه است و می ‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌ های قلبی را کاهش دهد.

اگر شما پنج بار در هفته هر بار یک مشت گردو بخورید، علاوه بر مصرف کالری خوب از فواید آن نیز بهره مند می ‌شوید.

به رژیم غذایی خود کمی‌ هم رنگ بدهید

یک ضرب المثل می ‌گوید: همیشه چیزهای خوب در بسته‌ های کوچک هستند. زغال اخته نیز از جمله موادی است که شامل مواد مغذی گوناگون است؛ مانند ویتامین C، اسید فولیک، فیبر، کاروتن و صدها ماده مفید دیگر است که در یک میوه خوش رنگ کوچک جمع شده است.

بورسی کلویدنس از محققان تغذیه است و عقیده دارد غذاهایی که رنگ دارند یعنی قرمز، سبز، بنفش و نارنجی هستند، موادی دارند که مانع ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سرطان می ‌شوند و در ضمن به حالت تعادل روحی، حافظه و قدرت تفکر نیز کمک می‌ کنند.

برای رنگین كردن سفره خود به سوپ یا کباب، گوجه فرنگی اضافه کنید. در ساندویچ از فلفل دلمه ای ، گوجه فرنگی و اسفناج یا جعفری تازه استفاده کنید. در میان روز از بادام، گردو، گل کلم و انگور به عنوان میان وعده غافل نشوید. انواع میوه‌ ها علاوه بر داشتن مواد مغذی، انرژی کافی نیز برای بدن تامین می ‌کنند.

سویا و تاثیر خوب آن بر کلسترول

استفاده از سویا به این معنا نیست که تا حد ممکن از سُس سویا در غذاها استفاده کنیم بلکه باید از انواع دانه‌ های محتوی سویا بهره ‌مند شویم.

سویا یکی از موادی است که برای قلب مفید است، زیرا کلسترول را پایین می ‌آورد و دارای فیبر و پروتئین فراوان نیز هست.

لوبیا

جو و لوبیا، سرشار از فیبر

فیبری که در جو و لوبیا موجود است مانع بالا رفتن قند و کلسترول خون می‌ شود و به تنظیم کار روده نیز کمک می ‌کند. مطالعات حاکی از آن است که غذاهایی شامل جو، لوبیا، برنج، میوه‌ها و سبزی به ‌ویژه سیب منابع سرشار فیبر هستند که علاوه بر فواید خود به‌ تدریج هضم می ‌شوند و مانع بالا رفتن ناگهانی قند خون می ‌شوند، در صورتی که نان و شیرینی ‌ها چنین نیستند، منابع سرشار فیبر به کنترل وزن نیز کمک می ‌کنند. در ضمن مصرف 5 تا 9 وعده  در روز از میوه‌ها و سبزی‌ها برای سلامت بسیار مفید است. از آنجا که انواع لوبیا سرشار از پروتئین است، می ‌توان آن را به سوپ، سالاد و تخم مرغ نیز اضافه کرد.

کلسیم و استخوان ‌ها

ماست و دیگر محصولات لبنی با تقویت استخوان ‌ها مانع شکستگی آن ها می‌ شود. همچنین در سلامت دندان ‌ها و کمک به انقباض عضلات و تنظیم ضربان قلب نیز موثر است. احتمال ابتلا به بیماری ‌های روده را کاهش می ‌دهد و در کاهش وزن نیز تاثیر دارد.

می‌ توانید روز را با یک استکان چای آغاز کنید و یک لیوان شیر کم چرب و تازه به همراه تکه ای از نان گندم کامل برای صبحانه کافی است، با غذا ماست را فراموش نکنید و در میان روز نیز از هویج و میوه استفاده کنید. می‌ توانید از پنیر نیز برای رفع گرسنگی و تامین انرژی استفاده کنید.

مطمئن باشید اگر این 14 غذا را در برنامه خود بگنجانید، علاوه بر سلامت کلی نیازی به رژیم‌ های کاهش وزن نیز نخواهید داشت و از ظاهری شاداب تر برخوردار خواهید شد.

منبعnutritiontoday.au.com :

ترجمه: سیاوش ظروفی

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا کلیک کنید

*مطالب مرتبط:

تاثیر رنگ در اشتهای كودكان بدغذا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.