تبیان، دستیار زندگی
مراسم رونمایی از كتاب خاطرات مرحوم پروفسور غلامحسین بیگدلی مترجم نامه حضرت امام خمینی ( ره ) به گورباچف به زبان روسی ، از مجموعه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازكاخ های شاه تا زندان های سیبری

ازكاخ های شاه تا زندان های سیبری

مراسم رونمایی از كتاب خاطرات مرحوم پروفسور غلامحسین بیگدلی مترجم نامه حضرت امام خمینی ( ره ) به گورباچف به زبان روسی ، از مجموعه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار شد.

مراسم رونمایی از كتاب خاطرات مرحوم پروفسور غلامحسین بیگدلی مترجم نامه حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف به زبان روسی، از مجموعه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و كتابخانه ملی صبح امروز(۱۳ بهمن ماه) برگزار شد.

علی اكبر اشعری(مشاور فرهنگی رئیس جمهور) در این مراسم با اشاره به آغاز دور جدید فعالیت پژوهشكده اسناد سازمان اسناد و كتابخانه ملی گفت: با گسترش سطح فعالیت های این پژوهشكده، پژوهش در حوزه اسناد تاریخ معاصر كشورمان به صورت چشم گیری افزایش خواهد یافت.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور بالارفتن كیفیت و سرعت انجام مصاحبه های تاریخ شفاهی درسال آینده را یكی از وظایف مهم پژوهشكده اسناد سازمان اسناد و كتابخانه ملی دانست و افزود: یكی از كارهای مهم در تدوین تاریخ گردآوری خاطرات، اطلاعات و تجارب كسانی است كه هركدام در یكی از عرصه های اجتماعی نقش مهمی داشته اند كه این فعالیت می تواند به روشن شدن ابعاد غیرشفاف تاریخ كمك می كند.

اشعری به فعالیت سازمان اسناد و كتابخانه ملی در داخل و خارج كشورمان برای گردآوری خاطرات افراد مؤثر در تاریخ معاصر اشاره كرد و افزود: با انتشار كتاب مصاحبه تاریخ شفاهی مرحوم بیگدلی،شروع مجددی برای تولید مكتوب این مصاحبه ها توسط سازمان اسناد وكتابخانه ملی انجام شده است.

اشعری همزمانی رونمایی از این كتاب و ایام دهه فجر را تقارن خوبی دانست و از خانواده مرحوم بیگدلی برای همكاری در تدوین این خاطرات قدردانی كرد.

عباس سلیمی نمین(مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران) نیز در این مراسم ارزش مرحوم بیگدلی را تشخیص حقیقت در زمان مناسب دانست و افزود: تجربه تاریخی مرحوم بیگدلی متعلق به دورانی است كه شوروی سابق مهد آزادیخواهی و محل رجوع آزادیخواهان بود و به این سبب بازگشت دوباره ایشان به ریشه ها و سنت های خودمان درسی برای امروز نیز هست.

سلیمی نمین با اشاره به این امر كه "مرحوم بیگدلی با خاطراتش سعی كرد چراغ راه آیندگان باشد" افزود: حتما درآینده نیز خاطراتی از افرادی خواهیم داشت كه به طیف دیگری برای سعادت رو كرده اند و همه باید بدانیم تنها راه سعادت ملت بازگشت به خویشتن و ریشه های فرهنگی خودمان است.

محمدرضا بیگدلی(عموزاده مرحوم غلامحسین بیگدلی) نیز در این مراسم به مرور كوتاهی بر زندگی آن مرحوم پرداخت و گفت: پروفسور بیگدلی در طول زندگی خود بیش از ۲۰ كتاب و ۵۰۰ مقاله منتشر كرده است و در سال ۱۳۵۸ پس از ۳۳ سال دوری از وطن و حضور در شوروی كه سالهای زیادی از آن را به دلیل انتقادی ساده در زندان های سیبری گذارند با وقوع انقلاب اسلامی به كشورمان بازگشت.

محمدرضا بیگدلی افزود: پروفسور بیگدلی "ترجمه نامه حضرت امام(ره) به گورباچف در سال ۱۳۶۷" را یكی از مهمترین اتفاقات دوران زندگی خود می دانست و همواره از جهان بینی وآینده بینی امام راحل به عنوان یكی از شگفتی های زندگی خود یاد می كرد.

در انتهای این مراسم نیز خانم دكتر تاج الملوك بیگدلی با امضای نسخه ای از كتاب "از كاخ های شاه تا زندان های سیبری " از مجموعه كتابهای تاریخ شفاهی ایران آن را به عنوان یادبود به كتابخانه ملی اهدا كرد.