تبیان، دستیار زندگی
محمد علی شعاعی - معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ، گفت : دو سال است که با تردید درباره محل نمایشگاه کتاب ، برنامه ریزی می کنیم ، در عین این که معتقدیم به جز مکان فعلی ، جای مناسب تری برای این رویداد فرهنگی و بین المللی وجود ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو سال است که با تردید درباره محل نمایشگاه کتاب ، برنامه ریزی می کنیم


محمد علی شعاعی - معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ، گفت : دو سال است که با تردید درباره محل نمایشگاه کتاب ، برنامه ریزی می کنیم ، در عین این که معتقدیم به جز مکان فعلی ، جای مناسب تری برای این رویداد فرهنگی و بین المللی وجود ندارد .

به گزارش خبرنگار کتاب مهر ، رئیس هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در جمع خبرنگاران سخن می گفت ، با بیان این مطلب افزود : به گواهی خواص جامعه و میهمانان خارجی ، نمایشگاه کتاب تهران از پدیده کتابفروشی فراتر رفته است و به عنوان یک رویداد فرهنگی ، به جایی برای رفت و آمد مردم تبدیل شده است وهمه ساله مورد استقبال فوق العاده مردم قرار می گیرد .

شعاعی در ارزیابی اجمالی خود از هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، گفت : تصور من این است که جمعیت حاضر درنمایشگاه امسال ، بیش از پارسال بود ، البته طی هماهنگی هایی که با موسسات خدمات شهری داشتیم ، تلاش کردیم تا امکانات رفاهی بیشتری در اختیارمراجعه کنندگان قرار گیرد .

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار داشت : پیشنهاد من این است که برای سال آینده بخش ادبیات ودین ، درنمایشگاه کتاب شکل تخصصی به خود بگیرد ، چرا که امسال ، ناشرانی که تولیدات تخصصی خود را عرضه می کردند ، موفق تر بودند ، از سویی دیگر نمایشگاه کتاب می تواند باعث جذب توریست به ایران شود و این ظرفیت احساس شده است .

شعاعی درخصوص تاثیرات مثبت اقتصادی نمایشگاه در حوزه نشر ، گفت : تاثیرنمایشگاه کتاب ، علاوه بر کتابخوانی ، در اقتصاد کتاب نیز مشهود است ، به طوری که ما کسی را نمی دیدیم که از نمایشگاه دست خالی برگردد ، همچنین براساس آمار موجود یازده میلیون دلار کتاب خارجی عرضه شده و در بخش نشرالکترونیک 500 میلیون تومان تخمین زده شده است و درنهایت گردش مالی نمایشگاه 5/27 تا 30 میلیارد تومان بوده است .

وی افزود : ظرفیت کتابخوانی در کشور ما بالاتر از حدی است که مشاهده می شود ، چرا که حضور مردم درنمایشگاه کتاب ، قطعا آنها را به کتابخوانی ترغیب می کند و تداوم آن حتما تاثیرگذار خواهد بود .

شعاعی خاطرنشان ساخت : 90 نشست تخصصی و 6 مراسم ویژه کتاب در نمایشگاه کتاب برگزاری شد همچنین 4 بزرگداشت داشتیم و توانستیم شاهد سخنرانی 460 شخصیت علمی و ادبی باشیم ، همچنین 1280 شخصیت فرهنگی دربخش های جنبی حضور یافتند و نیمی از نمایندگان مجلس هفتم به نمایشگاه کتاب آمدند .

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد با انتقاد از رسانه هایی که بدون اتکا به منابع موثق و توضیح مسئولان ، اخباری در خصوص جمع آوری چند کتاب در نمایشگاه درج کردند ، گفت: فروش آثاری که تاریخ انتشارآنها خارج از سه سال اخیر بود ، بر اساس قوانین نمایشگاه ممنوع بود ، اگر مسئولان هم در این زمینه کاری نمی کردند ، بدون تردید محلی برای اعتراض دیگر ناشران بود و طبیعی است که خروج از قانون را تخلف می دانیم . وی افزود : ناشرانی نیز بودند که هنوز کتابهایشان به ثبت نرسیده بود اما آن را به نمایشگاه آورده بودند !

وی در پایان اضافه کرد : متاسفانه برخی از ناشران اطلاعات غلطی را به رسانه ها منتقل کردند ، شاید می خواستند با این ترفند کتابهای خود را به فروش برسانند که متاسفانه این مسئله به برخی از رسانه های خارجی هم کشیده شد .