تبیان، دستیار زندگی
ماموگرافی یکی از بهترین روش ‌های غربالگری بیماری‌ های سینه است و بسیاری از زنان برای این که نوع بیماری‌ شان تشخیص داده شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماموگرافی، در چه سنی؟

ماموگرافی

ماموگرافی یکی از بهترین روش ‌های غربالگری بیماری‌ های سینه است و بسیاری از زنان برای این که نوع بیماری‌ شان تشخیص داده شود، این آزمایش از سوی پزشک برای شان تجویز می‌ شود.

دکتر شهلا چایچیان، متخصص زنان و مامایی و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با جام‌جم می‌ گوید: با این که ماموگرافی به وسیله اشعه ایکس انجام می‌ شود و بر اساس برخی تفکرات ممکن است برای بدن خطر داشته باشد، ولی به هرحال این خطر بسیار کمتر از پیدا نکردن تومورهای سینه در مراحل اولیه، بیمار را تهدید می‌ کند.

بهتر است ماموگرافی در زمان ‌هایی که توصیه شده است، انجام شود و هیچ‌ گاه نباید تاثیر معاینات سینه توسط پزشک و زنان نادیده گرفته شود.

به نظر این عضو هیات علمی دانشگاه بهتر است اولین ماموگرافی در 35 سالگی انجام شود. وی می‌افزاید: انجام ماموگرافی قبل از 35 سالگی فقط در کسانی که خود و خانواده ‌اش سابقه بیماری ‌های بسیار شدید سینه دارند مجاز است و نباید زنان هنگام انجام غربالگری و تست‌ های معمولی از آزمایش ماموگرافی استفاده کنند.

انجام آزمایش ماموگرافی در 35 ‌تا 40 ‌سال در حد یک بار کافی است و پس از 40 تا 50 سالگی می ‌توان هر 2 تا 4 سال یک بار این آزمایش را انجام داد.

این متخصص زنان درخصوص انجام ماموگرافی در سنین 50 به بالا اذعان می‌ کند: در این سنین ماموگرافی با توجه به شرایط و جمعیت‌ های مختلف یک تا 2 سال یک بار صورت می‌ گیرد.

موضوع پُر سر و صدا در خصوص آزمایش ماموگرافی این است که انجمن رادیولوژی آمریکا به عنوان یکی از نهاد های مداخله‌ کننده دراین امور، معتقد است آزمایش ماموگرافی در همه زنان نباید صورت بگیرد و فقط زنان مشکوک به بیماری‌ های صعب‌العلاج باید ماموگرافی شوند، اما از سوی دیگر، گروهی از متخصصان برضد این قانون فعالیت می ‌کنند و اعتقاد دارند با این قانون، سرطان سینه در مراحل پیشرفته‌ تری کشف خواهد شد، در نتیجه درمان نیز مشکل خواهد بود.

دکتر چایچیان معتقد است: مسائل اقتصادی و فشار شرکت‌ های بیمه یکی از دلایل مهم استفاده نکردن از ماموگرافی است و صرفا نمی‌ تواند جنبه علمی داشته باشد.

در سنین پایین ‌تر از 35 سالگی تقسیمات سلولی بیشتری انجام می‌ شود. این عضو هیات علمی دانشگاه می ‌گوید: در این دوره ممکن است اشعه ی ‌ایکس برمیزان تقسیمات سلولی بیفزاید و رشد آن ها را بیشتر کند که البته این موضوع نیز به اثبات نرسیده است.

تحقیقات پزشکان نشان می‌ دهد در سنین پایین ‌تر از 35 سال سرطان سینه شایع نیست، ولی نباید فراموش کرد که معاینات باید از 25 سالگی شروع شود.

امروزه از روش MRM استفاده می ‌شود و توده‌ها با کشیدن منحنی تشخیص داده می‌ شوند که خوش خیم هستند یا بدخیم، ولی تاکنون هیچ روشی نتوانسته است جایگزین ماموگرافی شود.

انجام آزمایش ماموگرافی در 35 ‌تا 40 ‌سال در حد یک بار کافی است و پس از 40 تا 50 سالگی می ‌توان هر 2 تا 4 سال یک بار این آزمایش را انجام داد.

خودآزمایی

توصیه پزشکان این است که خانم ‌ها از 25 سالگی تحت‌ معاینه ی سینه قرار بگیرند و اگر در خانواده‌ شان موردی از سرطان ‌های زنانه وجود داشت، این معاینات را زودتر آغاز کنند.

این متخصص زنان اذعان می‌ کند: چون نسج سینه در روزی که سیکل ماهانه خانم‌ ها به اتمام می ‌رسد در نرم‌ ترین حالت ممکن است، بهتر است پس از دوش گرفتن خود را در 2 حالت ایستاده یا نشسته و خوابیده معاینه کنند.

وی تصریح می‌ کند: هیچ ‌گاه نباید هنگام معاینه، نسج سینه میان 2 دست قرار بگیرد، بلکه باید آن را به جدار قفسه سینه فشرد که در این حین نباید معاینه زیر بغل‌ ها فراموش شود.

مشاهده سینه ‌ها در آیینه یکی از مهم ‌ترین بخش ‌های معاینه است، چرا که فرد می‌ تواند با مشاهده در آیینه غیرقرینگی، تفاوت سینه‌ ها نسبت به ماه‌ های گذشته، قرمزی و احساس توده را تشخیص دهد و در صورتی که محتویات داخل سینه توسط پزشک مشکوک به نظر آید به وسیله سرنگ (در صورت مایع بودن محتویات) کشیده و به پاتولوژی فرستاده می‌ شود، ولی اگر توده ‌ای باشد، با سوزن‌ های ضخیم نمونه ‌گیری انجام می‌ شود.

وی ضمن بیان این که تومورهای سینه از نوع بدخیم آن درد ندارند، مگر در مواقعی که چسبندگی پیدا کنند و اعصاب آن ناحیه را تحت کنترل قرار دهند، یادآور می شود: خوشبختانه بیشتر زنانی که از درد سینه رنج می‌ برند دچار مشکلات خوش ‌خیم هستند که شایع‌ ترین آن فیبروسیستیک است که در نژاد ایرانیان بسیار زیاد به چشم می‌ خورد که پس از کشیده شدن این مایع از نسج، اگر غذاهای کم چرب، کم ادویه و مواد کافئینی کمتر مصرف شود، از شدت درد کاسته می ‌شود که البته مصرف ویتامین‌های E و ب‌ کمپلکس نیز تاثیر بسزایی در این خصوص دارد، ولی نباید کاهش وزن به منظور بهبود را فراموش کرد.

حرف آخر

دکتر چایچیان با اشاره به این که اگر فردی دچار بدخیمی‌ های تخمدان، سینه، رحم و حتی روده‌ای است باید غربالگری را انجام دهد، می ‌گوید: امروزه دانشمندان در حال بررسی هستند که آیا رژیم‌های حاوی ویتامین A هم می ‌توانند خانواده‌ هایی که این بیماری ‌ها را دارند از بدخیمی ‌ها حمایت کنند؟

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید درباره سرطان سینه فیلم ببینید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

بازسازی سینه بعد از سرطان

ژنی كه پیشرفت سرطان پستان را بیشتر می‌كند

خانم های ایرانی مراقب باشند

شناخت سرطان سینه

سرطان پستان در زنان

علائم و تشخیص سرطان پستان

مقابله با سرطان سینه

روش جدید تشخیص سرطان سینه

راه های درمان سرطان پستان در زنان

تاثیر ورزش و تغذیه در جلوگیری از سرطان...

تغذیه و پیشگیری از سرطان ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

رژیم غذایی در سرطان ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.