تبیان، دستیار زندگی
انقلاب اسلامی و حضور فعال در نشست های وزرای خارجه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب اسلامی و حضور فعال

در نشست های وزرای خارجه

مقدمه:

چنانکه در سیر مسیر انقلاب اسلامی در تعامل با یکی از مهمترین سازمانهای بین المللی یعنی «سکا» یا « OIC» اشاره شد و در مورد پیشینه آن در قبل از انقلاب اسلامی نیز نکاتی تقدیم شد، متأسفانه شاهد حضور چندان فعال ایران نبوده ایم، لکن در اجلاس نشست های وزرای خارجه چطور؟ این موضوع را در این مقاله تقدیم شما می نماییم.

1989 و موفقیت انقلاب در OIC

ولایت فقیه

فعالیت دیپلماتیک نمایندگان فرهنگی و سیاسی اقدامی ایران در هجدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی جداً موفقیت آمیز بود زیرا:

اولاً- فعالیت دیپلماتیک ایران با حضور در این اجلاس پاسخ توطئه کشورهایی همچون دشمنان انقلاب و ایران مثل عراق گردید.

ثانیاً: تلاش های ایران سبب شد نویسنده کتاب «آیات شیطانی»، سلمان رشدی رسماً به عنوان مرتد شناخته شود و این مساله دقیقاً با دیدگاه مسوولان بلندپایه انقلاب اسلامی در مورد خنثی کردن توطئه فرهنگی غرب علیه مبانی اعتقادی مسلمانان هم جهت بود.

فعالیت دیپلماتیک ایران با حضور در این اجلاس پاسخ توطئه کشورهایی همچون دشمنان انقلاب و ایران مثل عراق گردید

یازدهمین نشست و موفقیت انقلاب در OIC

علاوه بر حضور ایران در اجلاس دهم وزرای خارجه که در مراکش و در شهر فارس برگزار شد و به دلیل فاصله کم آن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. انقلاب اسلامی ایران، دومین تجربه اش را با حضور در یازدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی ایفاء نمود و در این اجلاس نیز موفقیتش از جهت های مختلف قابل توجه است: یکم- موفقیت ایران در کسب موافقت و رضایت سایر کشورهای اسلامی برای محکومیت دولت ایالات متحده آمریکا در تجاوز نظامی اش علیه دولت ایران و این موفقیت بزرگ در سایه حضور فعال ایران بود.

دوم. فراهم شدن موقعیت مناسب برای حضور آتی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس های بعدی بدلیل درک مشهود و حضوری نتایج مشارکت توسط خود انقلاب، هرچند عراق نیز با تلاش فراوان موفق شد اجلاس بعدی را در کشور خود میزبانی کنند.

نتیجه گیری

از مطالب ارائه شده می توان اینگونه نتیجه گرفت که: اولاً: چنانچه بعد از انقلاب اسلامی ،حضور ایران در کنفرانس همچنان با دیپلماسی قویّ و فعال ادامه یابد  و صبورانه پیگیری مواضع انقلاب را بنمایند قطعاً مانع تحرکات رژیم های غرب یا شرق و بویژه آمریکا خواهد بود. ثانیاً: ایران به عنوان یکی از موثرترین کشورها در تأسیس OIC از جایگاه خاص برخوردار است و انقلاب ایران با عدم شرکت فعال در واقع به معنای از دست دادن تریبون مناسب برای حل و طرح مسایل مدنظر انقلاب است.  ثالثاً- مجمع فقه اسلامی به عنوان یکی از تأسیسات مهم که ایران در تأسیس و پی گیری تقویت آن نقش اساسی ایفاء کرده و به عنوان نهادی علمی در پایه ریزی مبانی اسلام که در راستای تبلیغ و صدور انقلاب اسلامی و تفکر آن جداً موثر است، می تواند سکوی خوب و مطمئنی جهت فعال سازی بیشتر دیپلماتیک انقلاب ایران تلقی شود.

زهروی

 دانشجوی دكتری دانشگاه تهران


منابع و ماخذ

1- منشور سازمان كنفرانس اسلامی OIC

2- صورت مشروح مذاكرات مجلس برسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

3- بیانیه قاهره درخصوص حقوق بشر در اسلام (مصوب نوزدهمین نشست وزرای خارجه کنفرانس اسلامی) و قطعنامه شماره p – 19/49-1990)

4- بیانیه حقوق و مراقبت از کودک در اسلام (مصوب هفتمین کنفرانس سران اسلامی به موجب قطعنامه شماره c-7/16-1994)

5-كنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد در سال 1989 .

6-سازمان كنفرانس اسلامی ، فرزاد ممدوحی.

7- رسایل فقهی علامه جعفری ( مقاله مقایسه اعلامیه حقوق بشر اسلام و غرب )

8- بررسی خلائ های قانونی حقوق كودك .طوبی شاكری گلپایگانی.

9 - بیانیه داکا درخصوص حقوق بشر در اسلام (مصوب چهاردهمین نشست وزرای خارجه کنفرانس اسلامی در دسامبر 1983)

10- حقوق بشر ، آیت الله جوادی آملی .

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور