تبیان، دستیار زندگی
از لحظه ورود امام خمینی به ایران،‌ آیات عظام قم، مشهد و نجف و سراسر كشور و علمای اعلام و حجج اسلام و سایر طبقات مردم،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عامل اختلاف چه کسانی هستند ؟

برنامه های امام خمینی پس از بازگشت به میهن و وقایع انقلاب تا روز پیروزی ( از تاریخ  13 بهمن 57 تا 22 بهمن 57  ) عبارتند از :

قسمت پنجم  :

فعالیت ها و برنامه های امام خمینی در روز هفدهم بهمن سال 1357

امام خمینی قدس ره

- از لحظه ورود امام خمینی به ایران،‌ آیات عظام قم، مشهد و نجف و سراسر كشور و علمای اعلام و حجج اسلام و سایر طبقات مردم، طی تلگراف‌ها و نامه ورود معظم له را تبریك گفته و پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را از خداوند متعال خواستار شدند، امام خمینی پاسخ آقایان مراجع تقلید و آیات عظم را جداگانه دادند، ولی نظر به این كه تلگراف‌ها و تبریكات سایر طبقات زیادتر از حدی بود كه بتوان به همه آنها پاسخ داد. لذا معظم له طی پیامی كه از مدرسه علوی منتشر كردند از كلیه كسانی كه بازگشت ایشان به ایران را «به وسیله تلگراف، نامه و مطبوعات تبریك گفته یا شكرگزاری و اظهار محبت، وفاداری، قدردانی و همبستگی كرده‌اند» تشكر كرده «و پیروزی همه را در غلبه بر دشمنان اسلام و مسلمین و برقرار ساختن جمهوری اسلامی از خداوند متعال» خواستار شدند.

اطلاعات 17/11/1357 ، ص 2

- جمعی از پرسنل نیروی دریایی در مدرسه علوی با امام خمینی دیدار و گفتگو كردند.

- حضرت امام خطاب به نظامیانی كه برای بیعت با او آمده بودند، فرمودند: «از حالا به بعد شما در خدمت ملت باشید ... دست این اجانب باید كوتاه بشود. چه قدر آمریكا باید از این مملكت ببرد و بخورد یا انگلستان با سایر جاها . ما باید یك وقت هم زنده بشویم، بیدار شویم .... آزادی را بگیریم» حضرت امام بر ایجاد ارتش مستقل تأكید می‌كنند و می‌فرمایند «ما فریاد می‌كنیم كه باید ارتش مستقل باشد. یعنی نوكر نباشد ... با همه دست به دست هم بدهید و این كارها را اصلاح بكنید، درست بكنید ...مملكت را باید بسازید از سر، اینهایی كه در ارتشند و پاكدامنند ارتش را بسازند».

دشمنان اسلامند كه می‌خواهند ما را با برادرهای خودمان مختلف كنند ...

صحیفه جلد 6 ، ص 75

- امام خمینی در مدرسه علوی در دیدار با صادركنندگان خشكبار و دانه‌های روغنی به خروج سرمایه‌های ملی ار كشور بوسیله شاه و دودمان و بستگان به رژیم اشاره كردند فرمودند: "...مملكتی كه الان دست شما افتاده است. مملكتی است كه «اجنبی زده» باید گفت «جنگ زده» ، «زلزله زده» .. همه باید دست به هم بدهید كه جامعه ملی انسانی ایران ان‌شاءالله از زیر بار این اختناق و این گرفتاری‌ها بیرون بیاید ... و از این انهدامی كه دارد پیدا می‌كند نجات بدهند».

صحیفه جلد ششم ، ص 78

امام خمینی

- امام خمینی در دیدار با گروهی از مردم،‌ پزشكان و داروسازان طی سخنانی در مدرسه علوی تأكید كردند كه حجم خرابی‌های كشور در همه زمینه‌ها بدان اندازه است كه بازسازی آن از عهده یك دولت و یك گروه خارج است و باید همه دست به دست همه بدهند تا این خرابی‌ها از نوساخته شود.

صحیفه جلد ششم ، ص 86

- طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم و كاركنان هواپیمایی ملی شركت نفت در مدرسه علوی با امام خمینی دیدار كردند. در این ملاقات امام خمینی با بیان ضرورت حفظ وحدت كلمه جهت نیل به پیروزی نهایی و توصیه به ارتش در پیوستن به ملت، نسبت به اقلیت‌های مذهبی و نیز اهل سنت تأكید می‌كنند كه : «دشمنان اسلامند كه می‌خواهند ما را با برادرهای خودمان مختلف كنند ... اسلام اقلیت‌های مذهبی را در مملكت ما محترم می‌شمرد. و همین‌طور ، در اسلام بین شیعه و سنی ابدا تفرقه نیست ... و كسی كه این اجتماع را بخواهد به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض و نباید به این حرفها گوش بكنند».

صحیفه اما جلد ششم ، ص 84-82

اطلاعات 18/11/1357 ، ص 8

كیهان 17/11/1357، ص 1

رویدادهای 17 بهمن 57

* صبح امروز در پی تشكیل جلسه مجسل و حضور بختیار، فانتوم‌ها و هلیكوپترهای نیروی هوایی بر فراز تهران مانور دادند.

* بختیار به هنگام سخنرانی در مجلس شورا گفت: دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می‌كنم ... من در مقام نخست وزیری قانونی مملكت می مانم تا انتخابات آزاد آینده را انجام دهم.

* دكتر سعید، رییس مجلس شورا، در جلسه امروز مجلس اظهار داشت: بازگشت حضرت‌ آیت‌الله العظمی خمینی، مرجع عالیقدر تشیع را به خاك وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوش آمد می‌گویم.

* مردم زاهدان، اعم از شیعه و سنی، كه به پشتیبانی دولت مهندس بازرگان دست به راهپیمایی زده بودند، از سوی چماق به دستان مورد هجوم قرار گرفتند. در این حادثه، شصت و دو نفر كشته یا زخمی شدند.

* در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشكده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند.

مطالب مرتبط :

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم


منبع :

مرکز اسناد انقلاب

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی